Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/34051
Title: Підготовка полікультурного вчителя до навчально-виховної роботи з дітьми-мігрантами в США
Other Titles: Training of multiciltural teacher for the educational work with childrenmigrants in USA
Authors: Станчіене, Далія Марія
Козубовська, Ірина Василівна
Мигалина, Зоряна Іванівна
Keywords: полікультурна освіта, полікультурний учитель, професійна підготовка, діти-мігранти, США, multicultural education, multicultural teacher, professional training, children-migrants, the USA
Issue Date: 2020
Publisher: Видавництво УжНУ "Говерла"
Citation: Станчіене, Д. М. Підготовка полікультурного вчителя до навчально-виховної роботи з дітьми-мігрантами в США [Текст] / Д. М. Станчіене, І. В. Козубовська, З. І. Мигалина // Науковий вісник Ужгородського національного університету : серія: Педагогіка. Соціальна робота / гол. ред. І.Кузьма. – Ужгород : Говерла, 2020. – Вип. 2 (47). – С. 186-190. – Бібліогр.: с. 189 (12 назв)
Series/Report no.: Педагогіка. Соціальна робота;
Abstract: В статті розглядаються проблеми полікультурної підготовки вчителя для роботи з дітьми- мігрантами. Підкреслюється, що проблема навчання і виховання дітей-мігрантів сьогодні є дуже важливою для багатьох країн світу. Оскільки саме в США нагромаджено значний позитивний досвід роботи з дітьми- мігрантами і підготовки педагогічних кадрів для цієї роботи, метою дослідження є виявлення особливостей підготовки полікультурного вчителя в США, здатного забезпечити навчально-виховну роботу з дітьми-мігрантами. Використані переважно теоретичні методи дослідження: аналіз наукових джерел для здійснення систематизації і узагальнення інформації; визначення базових положень; уточнення сучасного стану дослідження проблеми, можливостей її вирішення. У процесі дослідження розкрито мету, завдання, функції полікультурної освіти педагогічних кадрів в США, проаналізовано окремі програми підготовки. Наголошується на важливості використання прогресивних ідей американського досвіду у вітчизняному освітньому просторі.
This article is devoted to the problem of teachers’ training in USA in the context of multicultural education. This country differs from average multicultural countries in a range of peculiarities, one of which is the fact that cultural interaction was not within an individual ethnos, but within immigrants – descendants of different countries, representatives of various cultures. On the territory of the country there live national minorities and as a result of constant mass immigration new ethno-cultural groups are formed. It is recognized that problem of immigrants is really urgent in USA. The most modern response to the cultural diversity at the end of the 20th century in the USA became the policy of multiculturalism and multicultural education. The aim of the study is to reveal the peculiarities of multicultural teachers’ training for education of children-migrants in USA. Theoretical research methods have been used: analysis of scientifi c sources for the: systematisation and generalisation of available data; defi ning of the essence of basic concepts; identifi cation of the current state of the problem under consideration and possibilities for its solution. Multiculturalism is considered to be a democratic policy of solving the problem of cultural and social diversity in the society, which includes educational, linguistic, economic and social components and has specifi c mechanisms of embodiment. Educational component is represented by multicultural education. Multicultural education in the USA has a status of the state educational policy and it is set forth at the legislative level. Multicultural education is usually interpreted as that one, which facilitates the formation in a person of the readiness for activities in a modern socio-cultural environment, preservation of personal identity, aspiration for respect and understanding of other cultural communities, the ability to live in peace and harmony with representatives of various racial, ethnic, cultural, religious groups. Multicultural education provides the formation of intercultural competence and ability to intercultural communication. Multicultural education is an important part of teachers’ training in USA. Only multicultural teacher is able to work successfully with children-migrants. The goals, objectives and principles of the multicultural education have been defi ned in the light of the training of specialists in the educational institutions of the United States. It is emphasized that the main tasks of multicultural education are the formation and development of specialists’ understanding of the diversity of cultures in the world, the development of a positive attitude to cultural differences, the ability to use foreign languages as an instrument of integration into the culture of other people. The possibilities of using positive American scientifi c and practical experience in training specialists in the spirit of multiculturalism have been outlined.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/34051
ISSN: 2524-0609
Appears in Collections:Науковий вісник УжНУ Педагогіка. Соціальна робота Випуск 2 (47) - 2020

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ПІДГОТОВКА ПОЛІКУЛЬТУРНОГО ВЧИТЕЛЯ.pdf241.05 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.