Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/37309
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorБорисенко, К. Ю.-
dc.contributor.authorБадер, С. О.-
dc.date.accessioned2021-11-07T18:57:43Z-
dc.date.available2021-11-07T18:57:43Z-
dc.date.issued2021-
dc.identifier.citationБорисенко, К. Ю. Особливості розвитку емоційного інтелекту дітей старшого дошкільного віку [Текст] / К. Ю. Борисенко, С. О. Бадер // Науковий вісник Ужгородського університету : збірник наукових праць; серія: Педагогіка. Соціальна робота / гол. ред. І. Кузьма. – Ужгород : Говерла, 2021. – Вип. 1 (48). – С. 48–52. – Бібліогр.: с. 50–51 (17 назв). – Рез. укр., англ.uk
dc.identifier.urihttps://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/37309-
dc.description.abstractАнотація. Актуальність дослідження зумовлена вимогами суспільства щодо розвитку активної, успіш- ної, гармонійно розвиненої, самодостатньої особистості, яка здатна до ефективної комунікації з оточуючими, що стає можливим завдяки високому рівню розвитку емоційного інтелекту. Метою статті є визначення про- відних особливостей розвитку емоційного інтелекту дітей старшого дошкільного віку. Під час дослідження було застосовано теоретичні методи: аналіз, синтез, систематизація, узагальнення, класифікація тощо. Ви- значено сутність провідних категорій, зокрема: «емоційний інтелект», «емоційний інтелект дитини старшого дошкільного віку»; схарактеризовано провідні особливості його розвитку на даному віковому етапі. До таких зараховано: активний розвиток емоційної сфери дитини; розширення її соціальних контактів; розширення спектру зрозумілих емоцій, їх вербалізація; формування здатності до вольової регуляції власних емоційних проявів на фоні їх ситуативності; становлення емоційної децентрації, початкових рефлексивних конструктів та формування здатності до емоційного передбачення. Визначено перспективи подальших розвідок щодо роз- витку емоційного інтелекту дітей старшого дошкільного віку. Ключові слова: емоційний інтелект; емоційний інтелект дітей старшого дошкільного віку; особливості розвитку емоційного інтелекту старших дошкільників; діти старшого дошкільного віку.uk
dc.description.abstractAbstract. The relevance of the study of the conditioned capabilities of society for the development of active, successful, harmoniously developed, self-suffi cient personality, that is capable of eff ective communication with other people. This becomes possible due to the high level of development emotional intelligence. The purpose of the article is to determine the leading features of the development of emotional intelligence of children of senior preschool. Theoretical methods used: analysis, synthesis, systematization, generalization, classifi cation, etc. The essence of the leading categories is determined, in particular: «emotional intelligence», «emotional intelligence of children of senior preschool»; the leading features of its development at this age stage are characterized. Thus, the leading features of the development of emotional intelligence of a senior preschooler include: active development of the emotional sphere of a child; expansion of social contacts, which aff ects the intensity and quality of communication with others on the one hand, on the other − helps to navigate the diversity of emotional states of people, promotes the accumulation of emotional experience in senior preschoolers; expanding the range of emotions that a child is able to recognize, their verbalization; formation of ability for the volitional regulation of emotional manifestations against the background of situationality; formation of emotional decentration and the formation of ability for the emotional foresight. Instead, a fundamentally important thesis on the development of emotional intelligence of senior preschoolers still needs systematic, purposeful work by adults in this direction, because it is diffi cult for a child to recognize the causes of emotional state, eff ectively regulate emotions and build an adequate model of behaviour based on emotions they demonstrate. Prospects for further research on the development of emotional intelligence of senior preschoolers are identifi ed. Key words: emotional intelligence; emotional intelligence of senior preschool children; features of the development of emotional intelligence of senior preschoolers; senior preschool children.uk
dc.language.isoukuk
dc.publisherГоверлаuk
dc.relation.ispartofseriesПедагогіка. Соціальна робота;-
dc.subjectемоційний інтелектuk
dc.subjectемоційний інтелект дітей старшого дошкільного вікуuk
dc.subjectособливості розвитку емоційного інтелекту старших дошкільниківuk
dc.subjectдіти старшого дошкільного вікуuk
dc.titleОсобливості розвитку емоційного інтелекту дітей старшого дошкільного вікуuk
dc.title.alternativeFeatures of the development of emotional intelligence of children of senior Preschool ageuk
dc.typeTextuk
dc.pubTypeСтаттяuk
Appears in Collections:Науковий вісник УжНУ Педагогіка. Соціальна робота Випуск 1 (48) - 2021

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ОСОБЛИВОСТІ РОЗВИТКУ ЕМОЦІЙНОГО.pdf574.35 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.