Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/46889
Title: Митець, його роль у мистецтві й суспільстві, художня творчість в естетиці Івана Чендея (за «Щоденником» письменника)
Other Titles: The artist, his role in art and society, artistic creativity In the aesthetics of Ivan Chendey (according to the “diary” of the writer).
Authors: Васьків, Микола
Keywords: Іван Чендей, щоденник, естетика, митець, творчі здібності, мімезис, модернізм, національна своєрідність
Issue Date: 2022
Publisher: ПП Данило С. І.
Citation: Васьків, Микола Митець, його роль у мистецтві й суспільстві, художня творчість в естетиці Івана Чендея (за «Щоденником» письменника) / Микола Васьків // Науковий вісник Ужгородського університету : серія: Філологія. На пошану Івана Чендея (до 100-річчя з дня народження) / ред. кол.: М. Номачі (гол. ред), Н. Венжинович (голов. ред. ради), Ю. Бідзіля та ін. – Ужгород : ПП Данило С. І., 2022. – №Вип. 1 (47). – С. 42–51. – Рез. укр., англ. – Бібліогр.: с. 49–51 (19 назв).
Series/Report no.: Філологія;
Abstract: Анотація. У статті на основі аналізу щоденникових записів визначного українського письменника Івана Чендея (1922–2005) формулюються основні положення його естетичних поглядів на специфіку художньої творчості, на сут- ність постаті митця, на роль митця в художній літературі, мистецтві, в житті суспільства. Протягом майже пів століття письменник записував у «Щоденники» свої враження й роздуми, серед яких міркування про сутність мистецтва, про шляхи підвищення майстерності, про власне місце в літературному процесі займали значне місце. І. Чендей уважав, що митець повинен мати значне творче обдарування, аби писати літературні твори. Сам пись- менник був переконаний, що в нього є такий творчий дар від природи. Письменник також повинен бути наділений «емоційною сприйнятливістю». Однак обдарований митець повинен постійно працювати над самовдосконаленням, збагачувати себе пізнанням життя й осягненням здобутків світової культури. Тому письменник був дуже вимогливим до себе й до колег-письменників, за найвищими критеріями оцінював творчість митців Закарпаття, українських і за- рубіжних письменників. Так само вимогливо він ставився й до власного доробку. Найвищим авторитетом у прозі для себе він уважав М. Гоголя, рівнявся на його творчий рівень і здобутки, не задовільняючись проміжними етапами. У дусі нормативних теорій Іван Чендей сприймав літературу, мистецтво як важливі чинники суспільного буття, а пись- менника, митця наділяв великою відповідальністю перед спільнотою, тому вимагав від нього високої моральності й етичності. Письменник і в теорії, й на практиці був прихильником міметичного мистецтва. Такі переконання пись- менник формулював самостійно, значною мірою – під впливом народної творчості та класичної літератури, хоча його також спонукала до цього панівна тоді марксистсько-ленінська естетична теорія. Письменник, проте, мав доступ до альтернативних джерел зі сфери естетики, насамперед із чехословацьких і угорських часописів. В теоретичних мірку- ваннях не сприймав модерністського мистецтва, «абстракціонізму», «англомовної» музики (рок-н-ролу), проте часто давав дуже високі оцінки окремим модерністським, авангардистським творам живопису, літератури тощо. Негативне ставлення до модернізму, авангардизму І. Чендей мотивував насамперед їх уявним космополітизмом, бо письменник понад усе ставив національну основу, своєрідність художньої літератури, особливу роль відводячи майстерному воло- дінню національною мовою. Ключові слова: Іван Чендей, щоденник, естетика, митець, творчі здібності, мімезис, модернізм, національна своєрідність.
Abstract. The article, based on the analysis of diary entries of the outstanding Ukrainian writer Ivan Chendey (1922– 2005), formulates the main provisions of his aesthetic views on the specifics of artistic creativity, on the essence of the artist’s figure, on the role of the artist in fiction, art, in the life of society. For almost half a century, the writer recorded in the “Diaries” his impressions and reflections, including reflections on the essence of art, about ways to improve skills, about his own place in the literary process occupied a significant place. I. Chendey believed that the artist must have a significant creative talent to write literary works. The writer himself was convinced that he had such a creative gift from nature. The writer should also be empowered by “emotional susceptibility”. However, a gifted artist must constantly work on self-improvement, enrich himself with a knowledge of life and compreciation of the achievements of world culture. Therefore, the writer was very demanding to himself and to fellow writers, according to the highest criteria, he evaluated the work of Transcarpathian artists, Ukrainian and foreign writers. He was equally demanding of his own work. The highest authority in prose for himself, he considered M. Hohol, was equal to his creative level and achievements, not being satisfied with the intermediate stages. In the spirit of normative theories, Ivan Chendey perceived literature, art as important factors of social existence, and the writer, artist gave great responsibility to the community, so he demanded from him high morality and ethics. The writer, both in theory and in practice, was a supporter of mimetic art. The writer formulated such beliefs independently, to a large extent – under the influence of folk art and classical literature, although he was also prompted by the then dominant Marxist-Leninist aesthetic theory. The writer, however, had access to alternative sources from the field of aesthetics, primarily from Czechoslovak and Hungarian journals. In theoretical considerations, he did not accept modernist art, “abstractionism”, “English-language” music (rock ‘n’ roll), but often gave very high marks to individual modernist, avantgarde works of painting, literature, etc. Negative attitude to modernism, avant-garde I. Chendey motivated primarily their imaginary cosmopolitanism, because the writer above all put the national basis, the originality of fiction, a special role in the mastery of the national language. Keywords: Ivan Chendey, diary, aesthetics, artist, creative abilities, mimesis, modernism, national identity.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/46889
ISSN: 2663-6840
Appears in Collections:Науковий вісник УжНУ Серія: Філологія. Випуск 1(47) - 2022

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
МИТЕЦЬ, ЙОГО РОЛЬ У МИСТЕЦТВІ Й СУСПІЛЬСТВІ.pdf290.98 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.