Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/60741
Title: Umberto Eco's postmodernism and postmodern reverberation of independence period of Azerbaijan literary prose
Other Titles: Постмодернізм Умберто Еко та відлуння постмордернізму в період незалежності в азербайджанській художній прозі
Authors: Ismayilova, Nargiz
Keywords: Umberto Eco, postmodernism, Azerbaijani literature, comparison, analysis, postmodern prose, text, Умберто Еко, постмодернізм, азербайджанська література, порівняння, постмодерністська проза, текст, аналіз
Issue Date: 2020
Publisher: Видавничий дім "Гельветика"
Citation: Ismayilova, Nargiz Umberto Eco's postmodernism and postmodern reverberation of independence period of Azerbaijan literary prose / Nargiz Ismayilova // Закарпатські філологічні студії / редкол.: І. М. Зимомря (голов. ред.), А. І. Девіцька, М. Т. Вереш та ін. – Ужгород : Видавничий дім "Гельветика", – 2020. – Т. 2, вип. 14. – С. 200–206. – Бібліогр.: с. 205–206 (20 назв); рез. англ., укр.
Series/Report no.: Закарпатські філологічні студії;
Abstract: The work of the postmodern philosopher and writer Umberto Eco, an integral part of modern Western thought, plays a significant role in world literature. Umberto Eco’s “Art and Beauty in the Middle Ages” (1987), “Six Walks in the Fictional Woods” (1993), “The Name of the Rose”, one of the most important examples of intellectual postmodernism and 20th-century novelism. The novel “Foucault’s Pendulum” (1988), “The Island of Day Before” (1994), taken as an example of paste, should be explored in the context of postmodern literature theory comparatively with Azerbaijani literature. The postmodern wave, the product of recent times in Azerbaijani literature, examines the fascinating influence and prism of Western literature, and we find that Umberto Eco, a well-known European thinker in the literature arena, is the most popular postmodern wave in the world. Eco’s intellectual postmodernism has resonated deeply in Azerbaijani literature. Among the works that come from this aspect are the work of Kamal Abdulla’s “Incomplete Manuscript”. However, I should note that the postmodernist works also appear in Azerbaijani literature, in terms of service to the development of national literature, through the filtering of our folklore, myths and epics back into the postmodern era, and without re-appreciating the old ways of Azerbaijan. It offers clear solutions to many of its society’s thinking problems. There are no exceptions. From this aspect, Umberto Eco creativity plays a unique role in the formation of postmodern artistic thinking in Azerbaijan. Above the center, in absolute relativity, in truth, in truth, in doubt, in denial of gravity on analysis, mystery, intertextuality, semiotics, etc. The concepts are reflected in the novel “The Name of the Rose”. The concept of interethnic or intertextuality brought to mind Mikhail Bakhtin. Intertextual relations are based on the law of the most general definition of a text with pre-written texts. The novel “The Name of the Rose” is more important than the information aspect. Interesting points about many historical figures that are included here have been developed in parallel with the real and mythical ideas.
Твір постмодерного філософа та письменника Умберто Еко – невід’ємна частина сучасної західної думки, що відіграє значну роль у світовій літературі. «Мистецтво і краса в Середньовіччі» Умберто Еко (1987), «Шість прогулянок у вигаданому лісі» (1993), «Ім’я троянди» – одні із найважливіших прикладів інтелектуального постмодернізму та новелістики ХХХ століття. Роман «Маятник Фуко» (1988), «Острів напередодні» (1994) взяті як приклад пасти. Їх слід досліджувати в контексті постмодерністської теорії літератури у порівнянні з азербайджанською літературою. Останнім часом в азербайджанській літературі досліджується захоплюючий вплив західної літератури. На думку автора, Умберто Еко – відомий європейський мислитель на арені літератури – є найпопулярнішою постмодерністською хвилею у світі. Інтелектуальний постмодернізм Еко глибоко резонував в азербайджанській літературі. Серед робіт, які виходять із цього аспекту, – твір Камаля Абдулла «Неповний рукопис». Однак, постмодерністські твори також з’являються в азербайджанській літературі служіння розвитку національної літератури через фільтрацію фольклору, міфів та епосів назад в епоху постмодерну та без переоцінки старих шляхів Азербайджану. Він пропонує чітке рішення багатьох проблем мислення в суспільстві. Винятків немає. Творчість Умберто Еко відіграє унікальну роль у формуванні постмодерністського художнього мислення в Азербайджані над центром, в абсолютній відносності, істині, сумніві, у запереченні тяжкості, таємничості, інтертекстуальності, семіотиці. Ці концепції відображені в романі «Ім’я троянди». Інтертекстуальні відносини ґрунтуються на законі найбільш загального визначення тексту з попередньо написаними текстами. Роман «Ім’я троянди» важливіший за інформаційний аспект. Цікаві моменти про багатьох історичних постатей, які тут включені, були розроблені паралельно з реальними та міфічними ідеями.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/60741
ISSN: 2663-4880
Appears in Collections:Закарпатські філологічні студії Випуск 14 Том 2 2020

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
UMBERTO ECO’S POSTMODERNISM AND POSTMODERN.pdf331.27 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.