Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал:
https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/75575
Назва: | Травматичний досвід та його подолання: репортаж Вітольда Шабловського «Opowieści z Wołynia» |
Інші назви: | Traumatic experience and overcoming it: a reportage “Opowieści z Wołynia” by Vitold Shablowsky |
Автори: | Шумська, І. Б. |
Ключові слова: | травма, репортаж, дистресивний досвід, індивідуальна пам’ять, колективна пам’ять, спогади, trauma, reportage, distressing experience, individual memory, collective memory, memories |
Дата публікації: | 2025 |
Видавництво: | Видавничий дім «Гельветика» |
Бібліографічний опис: | Шумська, І. Б. Травматичний досвід та його подолання: репортаж Вітольда Шабловського «Opowieści z Wołynia» / І. Б. Шумська // Закарпатські філологічні студії / редкол.: І. М. Зимомря (голов. ред.), М. М. Палінчак, Ю. М. Бідзіля та ін. – Ужгород : Видавничий дім "Гельветика", – 2025. – Т. 1, вип. 39. – С. 229–234. – Бібліогр.: с. 234 (11 назв); рез. укр., англ. URL http://zfs-journal.uzhnu.uz.ua/archive/39/part_1/41.pdf |
Серія/номер: | Закарпатські філологічні студії; |
Короткий огляд (реферат): | У статті проаналізовано особливості художнього відображення травми в репортажі В. Шабловського «Opowieści
z Wołynia». Основну увагу приділено дослідженню того, як історичні події впливають на індивідуальний та колективний досвід персонажів твору.
Матеріал аналізу – історії кількох представлених у репортажі родин, які пережили події «Волинської трагедії»:
Бойміструків, Гермашевських, Красовських та Попек. Автор зосереджується насамперед на художньому осмисленні дистресивного досвіду, набутого персонажами в дитинстві, та його впливу на їхнє доросле життя. Виокремлено кілька типів травм, з якими герої репортажу живуть до старості: травма ідентичності, травматичний досвід
виживання, травма покинутості та травма поколінь.
Визначено, що репортаж демонструє різні способи переживання персонажами травматичного досвіду: прийняття ідентичності, сублімація, символічне прощення, вшанування пам’яті. Увагу приділено також формальним
елементам тексту, які відіграють важливу роль у художньому відображенні емоційних реакцій персонажів.
Оскільки репортаж В. Шабловського створений на основі спогадів реальних очевидців, зазначено, що аналіз
такого тексту може бути корисним для досліджень в інших гуманітарних дисциплінах, зокрема в історичному контексті, оскільки голоси персонажів опосередковано окреслюють конкретні історичні події. Попри те, що книжка складається з багатьох індивідуальних історій, поліфонічний характер репортажу дає змогу говорити про колективний
досвід травми.
Актуальність дослідження зумовлена необхідністю детального вивчення концепту травми, особливо в умовах
війни, коли суспільство вкотре стикається з різними формами дистресивного досвіду. Крім того, українсько-польський діалог в контексті «Волинської трагедії» залишається відкритим та потребує подальшого осмислення.
Художній репортаж В. Шабловського вперше став об'єктом літературознавчого аналізу в контексті дослідження
концепту травми. The article analyses the features of the artistic reflection of trauma in V. Shablovsky’s reportage «Opowieści z Wołynia». The main attention is paid to the study of how historical events affect the individual and collective experience of the characters in the work. The material of the analysis is the stories of several families represented in the reportage who survived the events of the Volyn Tragedy: Boimistruk, Hermanashevski, the Krasovski, and Popek. The author focuses primarily on the artistic comprehension of the distressing experience gained by the characters in childhood and its impact on their adult lives. Several types of traumas are identified that the characters of the reportage live with until old age: identity trauma, traumatic survival experience, abandonment trauma, and generational trauma. It is determined that the reportage demonstrates different ways of experiencing traumatic experiences by the characters: acceptance of identity, sublimation, symbolic forgiveness, and commemoration. Attention is also paid to the formal elements of the text, which play an important role in the artistic depiction of the characters' emotional reactions. Since V. Shabovsky's reportage is based on the memoirs of real eyewitnesses, it is noted that the analysis of such a text can be useful for research in other humanitarian disciplines, particularly in the historical context, since the voices of the characters indirectly outline specific historical events. Despite the fact that the book consists of many individual stories, the polyphonic nature of the reportage allows us to talk about the collective experience of trauma. The relevance of the study is due to the need for a detailed study of the concept of trauma, especially in times of war, when society is once again faced with various forms of distressing experience. In addition, the Ukrainian-Polish dialogue in the context of the Volyn tragedy remains open and requires further reflection. This reportage by V. Shablowsky became the object of literary analysis in the context of the study of the concept of trauma for the first time. |
Тип: | Text |
Тип публікації: | Стаття |
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): | https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/75575 |
ISSN: | 2663-4899 |
Розташовується у зібраннях: | 2025 / Закарпатські філологічні студії. Випуск 39 (Том 1) |
Файли цього матеріалу:
Файл | Опис | Розмір | Формат | |
---|---|---|---|---|
ТРАВМАТИЧНИЙ ДОСВІД ТА ЙОГО ПОДОЛАННЯ.pdf | 420.16 kB | Adobe PDF | Переглянути/Відкрити |
Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.