Please use this identifier to cite or link to this item:
https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/75625
Title: | Забезпечення права на освіту в умовах воєнного стану як основа освітньої діяльності |
Other Titles: | Ensuring the right to education under martial law as the basis of educational activity |
Authors: | Безкровний, Ю. А. |
Keywords: | воєнний стан, право на освіту, освітня діяльність, навчальний процес, механізм реалізації, державні гарантії, організація освітнього процесу, martial law, right to education, educational activity, educational process, implementation mechanism, state guarantees, organization of the educational process. |
Issue Date: | 2024 |
Citation: | Безкровний Ю. А. Забезпечення права на освіту в умовах воєнного стану як основа освітньої діяльності / Ю. А. Безкровний // Науковий вісник Ужгородського національного університету: серія: Право / голов. ред. Ю. М. Бисага – Ужгород, 2024. – Т. 2. Вип. 82. – С. 103 – 107. – Бібліогр.: 106 – 107 с. (10 назв). URL http://visnyk-pravo.uzhnu.edu.ua/article/view/304480/296364 |
Series/Report no.: | Право; |
Abstract: | Правове регулювання освіти можна визначити як сукупність нормативно-правових актів, які регулюють суспільні відносини у сфері освіти. Дана сфера регулюється як національним, так і міжнародним законодавством, що ратифіковане українськими органами влади. Освіта є пріоритетною сферою в Україні, згідно із національним законодавством, а безпосередньо процес освіти - є безперервним процесом упродовж всього життя. Треба погодитися з видатним вченим, який визначає цей процес як стимулюючий людей, що дозволяє їм оволодіти необхідними знаннями, цінностями, навичками, які будуть сприяти самореалізаці в особистісній та професійній сферах життя; буде гарантією для самовдосконалення та адаптації людини [1]. У зв’язку з військовою агресією російської федерації проти України 24 лютого 2022 року було введено правовий режим воєнного стану в України. Українська освітня галузь стикнулася із серйозними проблемами дестабілізації організаційних, правових та освітніх процесів. У воєнний період органи влади зосереджують зусилля насамперед для створення безпечних умов здобуття вищої освіти, забезпечення доступності та безперервності навчання в регіонах України з різною безпековою ситуацією. Органи законодавчої влади та виконавчої влади з питань освіти, вчиняють всі необхідні дії в рамах своїх повноважень, щоб жодна особа не була обмежена в своєму конституційному праві на освіту.20 березня 2022 року набрав чинності Закон України від 15 березня 2022 року No 2126-IX «Про внесення змін до деяких законів України щодо державних гарантій в умовах воєнного стану, надзвичайної ситуації або надзвичайного стану», згідно з яким Законом України «Про освіту» [2] було доповнено новою статтею 57-1 «Державні гарантії в умовах воєнного стану, надзвичайної ситуації або надзвичайного стану» [3]. Дана стаття визначає гарантії здобувачам освіти, працівникам закладів освіти, установ освіти, наукових установ на: організацію освітнього процесу в дистанційній формі або будь-якій іншій формі, що є найбільш безпечною для його учасників; збереження місця роботи, середнього заробітку, здійснення виплати стипендій та інших виплат, передбачених законом; місце проживання (пансіон, гуртожиток тощо) та забезпечення харчуванням (у разі потреби). Гарантування державою права на освіту має велике значення для розвитку особистості та суспільства. Адже ефективна реалізація цього права забезпечує задоволення потреб людини в здобутті знань, формуванні вмінь, навичок, особистих якостей та інших компетентностей. Право на освіту є основою реалізації цілого ряду інших конституційних прав. Вона забезпечує людині високий рівень життя, повагу і гідність, розвиток творчих здібностей, вибір професії, всебічний і гармонійний розвиток тощо. Це право спрямоване на забезпечення повноцінного функціонування державних і громадських інститутів, національної безпеки, воно зміцнює стабільність у суспільстві та сприяє розбудові демократичної, соціальної та правової держави [4]. Legal regulation of education can be defined as a set of legal acts that regulate social relations in the field of education. This area is regulated by both national and international legislation ratified by the Ukrainian authorities. Education is a priority area in Ukraine, according to national legislation, and the education process itself is a continuous process throughout life. One must agree with the eminent scientist who defines this process as stimulating people, allowing them master the necessary knowledge, values, and skills that will contribute to self-realization in personal and professional spheres of life; will be a guarantee for self-improvement and adaptation of a person [1]. In connection with the military aggression of the Russian Federation against Ukraine, on February 24, 2022, a legal regime of martial law was introduced in Ukraine. The Ukrainian educational sector faced serious problems of destabilization of organizational, legal and educational processes. During the war, the authorities concentrate their efforts primarily on creating safe conditions for obtaining higher education, ensuring accessibility and continuity of education in regions of Ukraine with different security situations. The bodies of the legislative and executive authorities in matters of education take all the necessary actions within the framework of their powers so that no person is limited in his constitutional right to education.On March 20, 2022, the Law of Ukraine dated March 15, 2022 No. 2126-IX «On Amendments to Certain Laws of Ukraine Regarding State Guarantees in Conditions of Martial Law, State of Emergency or State of Emergency» entered into force, according to which the Law of Ukraine «On Education» [ 2] was supplemented by a new article 57-1 «State guarantees in the conditions of martial law, state of emergency or state of emergency» [3]. This article defines guarantees for students of education, employees of educational institutions, educational institutions, scientific institutions for: organization of the educational process in remote form or in any other form that is the safest for its participants; preservation of the place of work, average earnings, payment of scholarships and other payments provided for by law; place of residence (boarding house, dormitory, etc.) and provision of food (if necessary). The state’s guarantee of the right to education is of great importance for the development of the individual and society. After all, the effective implementation of this right ensures the satisfaction of human needs in acquiring knowledge, forming abilities, skills, personal qualities and other competencies. The right to education is the basis for the realization of a number of other constitutional rights. It provides a person with a high standard of living, respect and dignity, development of creative abilities, choice of profession, comprehensive and harmonious development, etc. This right is aimed at ensuring the full functioning of state and public institutions, national security, it strengthens stability in society and contributes to the development of a democratic, social and legal state [4]. |
Type: | Text |
Publication type: | Стаття |
URI: | https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/75625 |
ISSN: | 2307-3322 |
Appears in Collections: | 2024 / Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія: Право. Випуск 82. Том 2 |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
304480-Текст статті-703367-1-10-20240520.pdf | 327.07 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.