Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/75704
Title: Alternative methods of teaching foreign languages
Other Titles: Альтернативні методи навчання іноземним мовам
Authors: Hodovanets, Nataliia
Годованець, Наталія Іванівна
Lehan, Viktoriya
Леган, Вікторія Петрівна
Keywords: studying technologies, alternative methods, foreign language, communicative ability, teaching methods, технології навчання, альтернативні методи, іноземна мова, комунікативні здібності, методи навчання
Issue Date: 2024
Publisher: Видавничий дім "Гельветика"
Citation: Hodovanets N. Alternative methods of teaching foreign languages/ N. Hodovanets, V. Lehan// Сучасні дослідження з іноземної філології: збірник наукових праць/ голов. ред. М. П. Фабіан. – Ужгород: Видавничий дім «Гельветика» - 2024. – Вип. 2(26). – С. 284-293. – рез. укр., англ. – Бібліогр.: с. 292-293 (10 назв).
Abstract: The article deals with the peculiarities of the use of alternative methods of teaching a foreign language. Such technologies of training help students to develop necessary skills, increase interest in educational material, allow to make educational process more effective and individualized. The use of alternative methods in the study of a foreign language consists in application in the classroom various interactive learning tools: business games, multimedia lessons, internet communication technologies etc. In the context of language teaching, the overarching objective is to cultivate the requisite communication abilities. Alternative methods promote the solution of problems of communicative character, helps to teach students to self-discipline and successful cooperation with each other, to work in team. The main advantages of such methods is overcoming of communicative barriers, hat often occurs when students study a foreign language. Alternative teaching methods include a method of complete physical reactions, suggestive method , drama-pedagogical teaching, silent and group method. Suggestive method of learning a foreign language is based on the selective lexical material commonly used in basic vocabulary. The main idea of drama-pedagogical method is that a foreign language teacher can borrow much for his professional practice from the art and actors. The method of complete physical reaction is based on concerted action and speech, speech training through physical (motor) activity. The main advantage of "silent" method is to improve oral communication skills, overcoming fear of linguistic accuracy and correctness of teaching ideas. "Group method" – basic principles of training were borrowed from the field of customer relations with consultant: They focused on a combination of cognitive and emotional learning processes.
У статті розглядаються особливості використання альтернативних методів викладання іноземної мови. Такі технології навчання допомагають студентам розвивати необхідні навички, підвищують інтерес до навчального матеріалу, дозволяють зробити освітній процес більш ефективним та індивідуалізованим. Використання альтернативних методів у вивченні іноземної мови полягає у застосуванні на заняттях різноманітних інтерактивних засобів навчання: ділових ігор, мультимедійних уроків, технологій інтернет-комунікації тощо. У контексті викладання іноземної мови головною метою є розвиток необхідних комунікативних здібностей. Альтернативні методи сприяють вирішенню завдань комунікативного характеру, допомагають навчити студентів самодисципліни та успішної співпраці один з одним, працювати в команді. Основною перевагою таких методів є подолання комунікативних бар'єрів, які часто виникають при вивченні іноземної мови. До альтернативних методів навчання відносяться метод повної фізичної реакції, сугестивний метод, драматико-педагогічний, мовчазний, груповий метод. Сугестивний метод вивчення іноземної мови ґрунтується на вибірковому лексичному матеріалі, який зазвичай використовується в базовій лексиці. Основна ідея драматично-педагогічного методу полягає в тому, що викладач іноземної мови може багато чого запозичити для своєї професійної діяльності з мистецтва та акторів. Метод повної фізичної реакції ґрунтується на узгодженій дії та мовленні, тренуванні мовлення через фізичну (рухову) активність. Основною перевагою «мовчазного» методу є вдосконалення навичок усного мовлення, подолання страху перед лінгвістичною точністю і правильністю викладання думок. «Груповий метод» – основні принципи навчання були запозичені зі сфери взаємовідносин клієнта з консультантом: вони зосереджені на поєднанні когнітивних та емоційних процесів навчання.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/75704
ISSN: 2617-3921
Appears in Collections:2024 / Сучасні дослідження з іноземної філології. Випуск 2 (26)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Alternative.pdf289.67 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.