Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/11732
Title: Науково-теоретичне підґрунтя проблеми підготовки майбутнього вчителя початкових класів до формування екологічної культури учнів молодшого шкільного віку
Other Titles: The scientific and theoretical basis of the problem of preparation of future primary school teachers for ecological education of senior pupils
Authors: Танська, Валентина Володимирівна
Keywords: екологічна освіта, екологічна культура, підготовка майбутнього вчителя початкових класів до формування екологічної культури учнів молодшого шкільного віку
Issue Date: 2015
Publisher: Видавництво УжНУ "Говерла"
Citation: Танська, В. В. Науково-теоретичне підґрунтя проблеми підготовки майбутнього вчителя початкових класів до формування екологічної культури учнів молодшого шкільного віку [Текст] / В. В. Танська // Науковий вісник Ужгородського університету : Серія: Педагогіка. Соціальна робота / гол. ред. І.В. Козубовська. – Ужгород : Видавництво УжНУ «Говерла», 2015. – Вип. 35. – С. 179–181. – Бібліогр.: с. 181 (3 назви).
Series/Report no.: Педагогіка. Соціальна робота;
Abstract: У статті проаналізовано різні підходи до вивчення проблеми підготовки майбутнього вчителя початкових класів. Розглянуто особливості формування екологічної культури учнів молодшого шкільного віку. Описано модель підготовки майбутнього вчителя початкових класів до формування екологічної культури учнів молодшого шкільного віку, яка вміщує наступні блоки: теоретичний (психолого-педагогічна підготовка, спеціально-екологічна підготовка), практичний (практичні заняття) та науково-методичний (робота гуртків, клубів, зустрічі з учителями-новаторами, проведення соціально-психологічних тренінгів, екологічна пошукова робота та інше). Ключові слова: екологічна освіта, екологічна культура, підготовка майбутнього вчителя початкових класів до формування екологічної культури учнів молодшого шкільного віку.
Different approaches of studying of the problem of preparation of a future primary school teacher have been analysed in this article. Peculiarities of the formation of ecological education of senior pupils have been examined. The model of the preparation of a future primary school teacher for ecological education of senior pupils has been described. It is composed of the following parts: theoretical (psychological and pedagogical preparation, special ecological preparation), practical (practical courses), scientific and methodical (extra curricular activities, meeting with teachers-innovators, social and psychological trainings, ecological (research work and etc). Analysis of structural functional relationships vocational−pedagogogical training of future teachers of primary school to the formation of ecological culture of junior pupils allows to set the subordination of forms, methods and objectives of the overall aim of the educational process in an educational establishment. We believe that the problem of training of future teachers of primaty school to the formation of ecological culture of junior pupils should be viewed as a social and educational. Key words: ecological education, ecological culture, preparation of a future primary school teacher for ecological education of senior pupils.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/11732
Appears in Collections:Науковий вісник УжНУ Педагогіка. Соціальна робота Випуск 35 - 2015



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.