Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/6041
Title: Factor analysis as tool of investigations of education practices in teaching of biology on secondary schools
Other Titles: Факторний аналіз як засіб дослідження практики викладання біології у загальноосвітній школі
Authors: Tulenko, Maria
Keywords: факторний аналіз, викладання біології, практика освіти
Issue Date: 2011
Publisher: Видавництво УжНУ «Говерла»
Citation: Tulenko, M. Faktor analysis as tool of investigations of education practices in teaching of biology on secundary schools [Текст] / M. Tulenko // Науковий вісник Ужгородського університету : Серія: Педагогіка. Соціальна робота / [редкол.: Козубовська І.В. (гол. ред.) та ін.]. – Ужгород: Видавництво УжНУ «Говерла», 2011. – Вип. 21. – С. 200–202. – Бібліогр.: с. 202 (4 назви).
Series/Report no.: Педагогіка. Соціальна робота;
Abstract: У статті представлені питання, пов’язані з викладанням біології у середніх школах. Автор описує результати процесу викладання біології у 18 вчителів різних середніх шкіл, в основному гімназій в регіонах Прешов і Кошіце в Словаччині. Включений факторний аналіз використовуваних методів, організації роботи, типів запитань, підходів до мотивації, форм нагороди і покарання, ставлення вчителів до думок студентів. Факторний аналіз підтвердив існування семи факторів, що впливають на курс викладання біології: фактор комунікації, фактор тестування студентів, фактор мотивації та активації, фактор індивідуальної роботи студентів, фактор творчості, фактор професійної компетентності вчителя, фактор по відношенню вчителя до студентів. Ключові слова: факторний аналіз, викладання біології, практика освіти.
The article presents matters associated with teaching of biology on secondary schools. The author describes  ndings during teaching of biology by 18 teachers on different secondary schools, mostly gymnasiums, in Presov and Kosice regions in Slovakia. There is included factor analysis there concerning of used methods, organizations of works with students, type of questions by students, motivation approaches, types of bonuses and penalties and teachers’ relations to comments by students. Factor analysis con rmed the existence of seven factors affecting the course of biology education: communication factor, feedback factor (examining), factor of motivation and activation, factor of students' individual work, factor of creativity, factor of teacher's specialized skills, and teacher to student relationship factor. Key words: factor analysis, teaching of biology, education practices.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/6041
Appears in Collections:Науковий вісник УжНУ Педагогіка. Соціальна робота Випуск 21 - 2011

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
FACTOR ANALYSIS AS TOOL OF INVESTIGATIONS OF EDUCATION PRACTICES IN TEACHING OF BIOLOGY.pdf222.18 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.