Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/10429
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorМахиня, Наталія Володимирівна-
dc.date.accessioned2016-10-25T11:07:27Z-
dc.date.available2016-10-25T11:07:27Z-
dc.date.issued2015-
dc.identifier.citationУ статті проаналізовані основні етапи становлення системи освіти дорослих. Акцент зроблено на європейських особливостях розвитку. Наведені заклади, які надавали освітні послуги, компанії, що ініціювали розвиток кваліфікації працівників, та умови, за яких відбувалося становлення освіти упродовж життя. Увагу акцентовано на потрактуванні основних понять і термінології педагогічного напряму. Автор вивчає дві основні освітні парадигми – неолібералізм та критичний радикалізм, характеризує місце освіти дорослих за таких парадигм.uk
dc.identifier.urihttps://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/10429-
dc.description.abstractУ статті проаналізовані основні етапи становлення системи освіти дорослих. Акцент зроблено на європейських особливостях розвитку. Наведені заклади, які надавали освітні послуги, компанії, що ініціювали розвиток кваліфікації працівників, та умови, за яких відбувалося становлення освіти упродовж життя. Увагу акцентовано на потрактуванні основних понять і термінології педагогічного напряму. Автор вивчає дві основні освітні парадигми – неолібералізм та критичний радикалізм, характеризує місце освіти дорослих за таких парадигм.uk
dc.description.abstractThe article analyses the main stages of adult education formation. The accent is made on European peculiarities of development. Adult education is becoming increasingly interesting to people from every population level. It became the reality with the advent of industrial society. The work deals with the development of adult education in the period from the XVIII century to the late XX century. Examples showing schools and training centers for adults or young learners, the expansion of forms of educational societies are given. Main infl uences and effects of two world wars on lifelong learning are discovered. The author explains great importance of the 1974 Convention no. 140 approved by International Labour Offi ce as it was aimed to introduce employees’ rights to free time for training through paid study permits on a global stage. Considerable variations in terminology and defi nitions of adult education are studied. The rich variety of approaches can be traced back to two principal paradigms: the neoliberal and the critical-radical. In neo-liberal approach, training is seen as an individual process. The function of lifelong education in critical-radical approach is in transforming social conditions and intellectual developmentuk
dc.language.isoukuk
dc.publisherВидавництво «УжНУ»uk
dc.relation.ispartofseriesПедагогіка. Соціальна робота;-
dc.subjectосвіта дорослихuk
dc.subjectосвіта упродовж життяuk
dc.subjectпрофесійна підготовкаuk
dc.subjectнеолібералізмuk
dc.subjectкритичний радикалізмuk
dc.titleОсвіта дорослих у ретроспективі: європейський історичний аспект питанняuk
dc.typeTextuk
dc.pubTypeСтаттяuk
Appears in Collections:Науковий вісник УжНУ Педагогіка. Соціальна робота Випуск 37 - 2015



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.