Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/11635
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorГапак, Оксана Михайлівна-
dc.date.accessioned2017-01-30T11:10:13Z-
dc.date.available2017-01-30T11:10:13Z-
dc.date.issued2015-
dc.identifier.citationГапак, О. М. Розвиток математичної освіти в гімназіях під впливом ідей відомих педагогів-математиків Східної Галичини наприкінці ХІХ – початку ХХ століття [Текст] / О. М. Гапак // Науковий вісник Ужгородського університету : Серія: Педагогіка. Соціальна робота / гол. ред. І.В. Козубовська. – Ужгород : Видавництво УжНУ «Говерла», 2015. – Вип. 35. – С. 42–45. – Бібліогр.: с. 44–45 (11 назв).uk
dc.identifier.urihttps://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/11635-
dc.description.abstractСтаття присвячена дослідженню розвитку гімназійної математичної освіти в Східній Галичині у наприкінці ХІХ – початку ХХ століття. Розглянуто стан гімназійної математичної освіти та досліджено вплив відомих вчених-математиків на формування змісту гімназійної математичної освіти. П.Огоновський, В.Левицький, М.Зарицький та М.Чайковський уклали низку шкільних підручників, навчальних програм, методичних посібників українською мовою. Вони займалися розробленням і систематизацією математичної термінології, здійснювали популяризацію математичних знань серед широких верств населення. Ключові слова: гімназійна математична освіта, навчальний план, навчальна програма, підручники, вчені-математики.uk
dc.description.abstractThe article is dedicated to the research of development of the gymnasium mathematical education in Eastern Galicia in the second half of the nineteenth–early twentieth century. The condition of the gymnasium mathematical education hass been examined. On this basis it can be stated that there is a lack of attention paid to the mathematical sciences. Nevertheless, new plans of Ukrainian gymnasium were developed, plans and programs in mathematics were updated, new Ukrainian textbooks were published in Eastern Galicia for a specified period. Didactic and methodical works of famous scientists, educators-mathematicians in the late nineteenth – early twentieth century played a significant role in the development of the content of the gymnasium mathematical education. P.Ohonovsky’s, V.Levitsky’s, M.Zarytsky’s and M.Tchaikovsky’s methodical and scientific contributions in the field of mathematical education are investigated in the article. These mathematicians have issued a number of textbooks, curriculums, manuals, guidelines in Ukrainian. They have worked on drafting and systematization of mathematical terminology, performed popularization of mathematical knowledge among the general population. Key words: mathematical gymnasium education, curriculum, textbooks, scientists in mathematics.uk
dc.language.isoukuk
dc.publisherВидавництво УжНУ "Говерла"uk
dc.relation.ispartofseriesПедагогіка. Соціальна робота;-
dc.subjectгімназійна математична освітаuk
dc.subjectнавчальний планuk
dc.subjectнавчальна програмаuk
dc.subjectпідручникиuk
dc.subjectвчені-математикиuk
dc.titleРозвиток математичної освіти в гімназіях під впливом ідей відомих педагогів-математиків Східної Галичини наприкінці ХІХ – початку ХХ століттяuk
dc.title.alternativeThe development of the grammar school mathematical education in gimnasiums under the influence of well-known educators-mathematicians of the Eastern Galicia in the late nineteenth – early twentieth centuryuk
dc.typeTextuk
dc.pubTypeСтаттяuk
Appears in Collections:Науковий вісник УжНУ Педагогіка. Соціальна робота Випуск 35 - 2015



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.