Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/14126
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorДемешко, І. А.-
dc.date.accessioned2017-07-03T07:23:06Z-
dc.date.available2017-07-03T07:23:06Z-
dc.date.issued2016-
dc.identifier.citationДемешко, І. А. Полісемія термінологічного апарату компетентнісної парадигми в освіті : сучасний стан проблеми [Текст] / І. А. Демешко // Науковий вісник Ужгородського національного університету : Серія: Педагогіка. Соціальна робота / гол. ред. І.В. Козубовська. – Ужгород: Видавництво УжНУ «Говерла», 2016. – Вип. 1 (38). – С. 108–111. – Бібліогр.: с. 111 (11 назв).uk
dc.identifier.urihttps://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/14126-
dc.description.abstractУ статті проведено аналіз актуального понятійно-термінологічного апарату сучасної педагогіки, досліджено специфіку використання ключових конструктів педагогіки у контексті сучасної освітньої парадигми. Розглянуто можливі варіанти і підходи до визначення сутності понять “компетенція” і “компетентність”. Досліджено витоки наявних проблем і розбіжностей у їх трактуванні і застосуванні. Проведено аналіз варіантів структури і внутрішньої побудови цих фундаментальних конструктів. Компетентнісний підхід, професійна компетентність, компетенція, підготовка фахівців, термінологічна полісемія.uk
dc.description.abstractThe article analyzes some aspects of the use of actual concepts and terminology of modern pedagogy. The essence of leading descriptive categories of the competence approach in education is considered in details. The specific character of use of key constructs of pedagogy in the context of competence educational paradigm is investigated. Options and approaches to defining the essence of the concepts of “competence” by leading scientists are studied. A comparative analysis of these concepts’ use in the scientific community of Ukraine and abroad is carried out. Normative documents of Ministry of Education and Science of Ukraine as for the conformity of mentioned terminology to the conventional pedagogical thesaurus are analyzed. The differences and contradictions in the use and interpretation of the “competence” definitions in the regulations of the Ministry of Education and Science of different years are examined. A comparative analysis of the use of these terms in the documents of the European educational sphere, including NURING project, and the regulations of the education system of Ukraine is done. On the basis of the conclusions and classifications of particular components of the scientific thesaurus, the author offers authentical recommendations to improve terminology of modern pedagogics. Key words: competence approach, professional competence, competence, training, terminology of pedagogics, terminological polysemy.uk
dc.language.isoukuk
dc.publisherВидавництво УжНУ "Говерла"uk
dc.relation.ispartofseriesПедагогіка. Соціальна робота;-
dc.subjectКомпетентнісний підхідuk
dc.subjectпрофесійна компетентністьuk
dc.subjectкомпетенціяuk
dc.subjectпідготовка фахівцівuk
dc.subjectтермінологічна полісеміяuk
dc.titleПолісемія термінологічного апарату компетентнісної парадигми в освіті: сучасний стан проблемиuk
dc.title.alternativePolycemy of terminological apparatus of the competence paradigm in education: current state of the problemuk
dc.typeTextuk
dc.pubTypeСтаттяuk
Appears in Collections:Науковий вісник УжНУ Педагогіка. Соціальна робота Випуск 38 - 2016



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.