Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/14159
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorКорнюш, Ганна В’ячеславівна-
dc.date.accessioned2017-07-03T12:12:54Z-
dc.date.available2017-07-03T12:12:54Z-
dc.date.issued2016-
dc.identifier.citationКорнюш, Г. В. Пропозиції М.М. Ланге щодо реорганізації викладання педагогіки в жіночих гімназіях кінця ХІХ ст. [Текст] / Г. В. Корнюш // Науковий вісник Ужгородського національного університету : Серія: Педагогіка. Соціальна робота / гол. ред. І.В. Козубовська. – Ужгород: Видавництво УжНУ «Говерла», 2016. – Вип. 1 (38). – С. 157–160. – Бібліогр.: с. 160 (3 назви).uk
dc.identifier.urihttps://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/14159-
dc.description.abstractУ статті схарактеризовано бачення професором М. М. Ланге недоліків педагогічної підготовки учениць жіночих гімназій кінця ХIХ ст. Представлено вказівки вченого щодо можливих шляхів удосконалення підходів до викладання педагогічних дисциплін у закладах даного типу. Компаративно висвітлено реакцію Педагогічних Рад і викладачів гімназій Одеського навчального округу на пропозиції професора з приводу реструктуризації курсу педагогіки в жіночих гімназіях кінця ХІХ ст. Ключові слова: М. М. Ланге, пропозиції, викладання педагогіки, жіночі гімназії.uk
dc.description.abstractMykola Lange (1858-1921) was a talented scientist, a forward-looking educator and an influential public figure. One of the educational problems that he struggled to solve in the late 90-s of the 19th century was the low quality of pedagogical training in women's gymnasiums. Mykola Lange revealed that students of those education institutions had superficial and predominantly theoretical knowledge of pedagogical issues. Young ladies did not have their own pedagogical opinion and were not interested in pedagogy. From Mykola Lange’s point of view, poor quality of pedagogical education could be explained by an ineffective organization of the pedagogical training. Emphasizing that pedagogical education was extremely crucial for young women since they would eventually work as teachers, governesses and become mothers, Mykola Lange suggested a set of possible improvements that were supposed to have a positive influence on students’ level of knowledge and their willingness to study. Prof.Lange critically analyzed the course structure and suggested some changes. Based on some archival materials which haven’t yet been studied, the present article throws light on Mykola Lange’s suggestions for reorganizing the pedagogy course structure (he recommended eliminating the topic about physical upbringing and early childhood hygiene, minimizing the amount of pedagogical psychology which was taught within the pedagogy course and adopting historically critical approach to teaching pedagogy, presenting educational ideas in the socio-cultural context) and covers how representatives of the Pedagogical Councils of women’s gymnasiums reacted to Mykola Lange’s suggestions. Key words: Mykola Lange, suggestions, pedagogy teaching, women's gymnasiums.uk
dc.language.isoukuk
dc.publisherВидавництво УжНУ "Говерла"uk
dc.relation.ispartofseriesПедагогіка. Соціальна робота;-
dc.subjectМ. М. Лангеuk
dc.subjectпропозиціїuk
dc.subjectвикладання педагогікиuk
dc.subjectжіночі гімназіїuk
dc.titleПропозиції М. М. Ланге щодо реорганізації викладання педагогіки в жіночих гімназіях кінця ХІХ ст.uk
dc.title.alternativeMykola Lange’s suggestions for reorganizing pedagogy teaching in women’s gymnasiums of the late XIX centuryuk
dc.typeTextuk
dc.pubTypeСтаттяuk
Appears in Collections:Науковий вісник УжНУ Педагогіка. Соціальна робота Випуск 38 - 2016



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.