Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/20580
Title: Зміцнення здоров'я та формування потреби у здоровому способі життя школярів засобами важкої атлетики
Other Titles: Укрепление здоровья и формирование потребности в здоровом образе жизни школьников средствами тяжелой атлетики
Strengthening health and forming a need for a healthy lifestyle of school pupils by means of weightlifting
Authors: Тимочко, Олександр Іванович
Keywords: важка атлетика, силові вправи, здоров’я, здоровий спосіб життя, школярі, тяжелая атлетика, силовые упражнения, доровый образ жизни, школьники, weightlifting, strength exercises, health, healthy lifestyle, school pupils
Issue Date: 2018
Publisher: Вид-во УжНУ "Говерла"
Citation: Тимочко, О. І. Зміцнення здоров'я та формування потреби у здоровому способі життя школярів засобами важкої атлетики / О. І. Тимочко // Науковий вісник Ужгородського національного університету : серія: Педагогіка. Соціальна робота / голов. ред. І.В. Козубовська. – Ужгород, 2018. – Вип. 1 (42). – С. 234-237.
Series/Report no.: Педагогіка. Соціальна робота;
Abstract: Сьогодні важка атлетика майже не використовується у шкільному фізичному вихованні, слабо вивчений і не задіяний її оздоровчий і виховний потенціал, що зумовлює актуальність теми дослідження. Мета статті: розвіяти міф про шкідливість і небезпечність важкої атлетики, аргументовано довести, що важка атлетика може ефективно використовуватися як засіб зміцнення здоров’я, формування потреби школярів у здоровому способі життя, розвитку різних фізичних якостей. Використані методи: аналізу та узагальнення літературних даних, синтезу, класифікації, педагогічного спостереження і контролю. У статті показано, що різні вправи по-різному впливають на організм і забезпечують ті чи інші аспекти розвитку силових якостей, а також витривалості і гнучкості школярів. Автор робить висновок, згідно з яким заняття важкою атлетикою за- галом підвищують інтерес до цінностей фізичної культури і сприяють формуванню здорового способу життя школярів.
На данный момент тяжелая атлетика почти не используется в школьном физическом воспи- тании, слабо изучен и не задействован ее оздоровительный и воспитательный потенциал, что обуславливает актуальность темы исследования. В статье автор поставил перед собой цель развеять миф о вредности и опасности тяжелой атлетики, аргументированно доказать, что тяжелая атлетика может эффективно использо- ваться как средство укрепления здоровья, формирования потребности школьников в здоровом образе жизни, развитии различных физических качеств. Задачи статьи решались с помощью использования методов анализа и обобщения литературных данных, синтеза, классификации, педагогического наблюдения и контроля. В ста- тье показано, что разные упражнения по-разному влияют на организм и обеспечивают те или иные аспекты развития силовых качеств, а также выносливости и гибкости школьников. Автор делает вывод, в соответ- ствии с которым занятия тяжелой атлетикой в целом повышают интерес к ценностям физической культуры и способствуют формированию здорового образа жизни школьников.
Now weightlifting is almost not used in school physical education, it is poorly studied and its health and educational potential is not involved, which determines the relevance of the research topic. There are many opponents of using weightlifting as a means of physical education and rehabilitation of teenagers and young men of school age. The paper task − dispelling this myth and proving reasonably that weightlifting can be effectively used as a means of strengthening health, shaping the needs of schoolchildren in a healthy lifestyle, the development of various physical qualities. Methods used: analysis and generalization of literary data, synthesis, classification, pedagogical observation, and control. Weightlifting training of teenagers and young men of school age, if to set before it goals of non-sports achievements, but improvement of the organism, development of its functions, formation of the personality should include three main types of means: general training exercises, basic exercises, additional means. The main condition for the provision of health effects by all these means is the rational organization of trainings and rational load on the body. Weightlifting is an effective means of fighting the sedentary way of life, strengthening the spine and the whole bone system of the body, reducing blood pressure and generally improving the functional state, improving metabolism, avoiding problems with the endocrine system, training both anaerobic and aerobic systems of the body. Many factors contribute to the forming a need for a healthy lifestyle: this is an improvement in state of health and mood, a qualitative change in the indices of physical activity, overall comfort, emotional balance, mobilization of the body’s functional reserves to overcome fatigue, improve the overall psychophysical status, positive emotions. As a result, there is a positive change in the reactions of the body of teenagers and young men to different irritants, the norm of cheerfulness and good mood during classes, expectations of new positive emotions in time intervals between trainings. The author draws a conclusion, according to which weightlifting exercises as a whole raise the interest in the values of physical culture and contributes to the formation of a healthy lifestyle of school pupils. Key words: weightlifting, strength exercises, health, healthy lifestyle, school pupils.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/20580
Appears in Collections:Науковий вісник УжНУ Педагогіка. Соціальна робота Випуск 1 (42) - 2018

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Тимочко О..pdf242.39 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.