Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/20677
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorКондрацька, Галина Дмитрівна-
dc.contributor.authorРедчиць, Василь Олександрович-
dc.contributor.authorЖукова, Ірина Миколаївна-
dc.date.accessioned2018-10-10T12:52:43Z-
dc.date.available2018-10-10T12:52:43Z-
dc.date.issued2018-
dc.identifier.citationКондрацька, Г. Д. Технологія навчання фізичних вправ в новій українській школі / Г. Д. Кондрацька, В. О. Речиць, І. М. Жукова // Науковий вісник Ужгородського національного університету : серія: Педагогіка. Соціальна робота / голов. ред. І.В. Козубовська. – Ужгород, 2018. – Вип. 1 (42). – С. 308-313.uk
dc.identifier.urihttps://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/20677-
dc.description.abstractФізкультурна освіта має місце в шкільному середовищі. Відповідність цієї освіти потребам і запитам учнів, це перше завдання розвитку нової української школи. Визначення суб’єктно-об’єктних відно- шень сучасної школи і учня є метою фізкультурної освіти. Технологію навчання фізичних вправ розкриваємо за такою методикою: діалектичний підхід, свідоме засвоєння знань, зв’язок результатів навчання із життям. Виділено вплив технології навчання фізичних вправ на позитивні якості учнів за такими показниками (фі- зична підготовленість, самоорганізація; самовдосконалення і навички роботи в команді; стійкість до стресів і захворювань, самоконтроль; стійкість до негативних звичок, впевненість в своїх діях і вмінні досягати по- ставленої мети). В дослідженні брали участь 168 учнів 6-7 класів загальноосвітніх шкіл міста Дрогобича. Для визначення значимості кожного з означених показників ми брали метод експертних оцінок (ранжування). Встановлено рівні значимості кожного із показників у формування позитивних якостей учнів. Представлено механізм забезпечення гнучких позитивних якостей в учнів і навчання фізичних вправ у їх формуванні. За- пропоновано умови формування потреби вивчення фізичних вправ для учнів загальноосвітніх шкіл.uk
dc.description.abstractФизкультурное образование имеет место в школьной среде. Соответствие этого образова- ния потребностям и запросам учащихся, это первая задача развития новой украинской школы. Определение субъектно-объектных отношений современной школы и ученика является целью физкультурного образова- ния. Технология обучения физических упражнений раскрываем по следующей методике: диалектический подход, сознательное усвоение знаний, связь результатов обучения с жизнью. Выделено влияние технологии обучения физических упражнений на положительные качества учащихся по таким показателям (физическая подготовленность, самоорганизация; самосовершенствования и навыки работы в команде; устойчивость к стрессам и заболеваниям, самоконтроль; устойчивость к негативным привычкам, уверенность в своих дей- ствиях и умении достигать поставленной цели). В исследовании принимали участие 168 учеников 6-7 классов общеобразовательных школ города Дрогобыча. Для определения значимости каждого из указанных показате- лей мы использовали метод экспертных оценок (ранжирование). Установлен уровень значимости каждого из показателей в формирование положительных качеств учащихся. Представлен механизм обеспечения гибких положительных качеств в учащихся и обучение физических упражнений в их формировании. Предложены условия формирования потребности изучения физических упражнений для учащихся общеобразовательных школ.uk
dc.description.abstractPhysical education takes place in the school environment. The correspondence of this education to the needs and demands of pupils is the first task of the development of a new Ukrainian school. The definition of the subject-object relations of a modern school and a pupil is a primary goal of physical education. The technology of teaching physical exercises is disclosed by means of using the following methodology: dialectical approach, conscious knowledge acquisition, conection of learning outcomes with real life. The influence of the technology of training physical exercises on the positive qualities of pupils according to such indicators as physical readiness, self-organization, self-improvement and teamwork skills, resistance to stress and illnesses, self-control, resistance to negative habits, confidence in their actions and ability to achieve their goals is highlighted. The study involved 168 students in grades 6-7 of secondary schools Drogobuch town. To determine the significance of each of these indicators, the method of expert assessments (rankings) is used. The levels of significance of each of the indicators in the formation of positive qualities of students are established. The mechanism of providing flexible positive qualities in students and training physical exercises in the course of their formation is presented. The conditions for the formation of the need for physical exercises for pupils of secondary schools are offered. The schoolchildren of experimental groups by means of technology studies of physical exercises laid hands on self-perfection, produced for itself a certain self-appraisal, studied to resist to stresses and work in a command, small percent of schoolchildren by means of physical exercises resist to the negative habits. Undertaken a study grounds to assert that, the got results testify: that with age-old development the personal interest and requirement are lost in the study of physical exercises, only by means of the inculcated technology meaningfulness of indexes grows. And although physical exercises are not tied to any block in general lines pedagogical abilities, however they in a that other degree influence on the result of educational activity of every student. Each of them, it gives an opportunity affirmative to say, that technology studies of physical exercises has a difficult mechanism of mastering and use in vital functions and needs the new going near physical education of schoolchildren.uk
dc.language.isoukuk
dc.publisherВид-во УжНУ "Говерла"uk
dc.relation.ispartofseriesПедагогіка. Соціальна робота;-
dc.subjectфізкультурна освітаuk
dc.subjectнавчанняuk
dc.subjectнавчанняuk
dc.subjectпотребаuk
dc.subjectучніuk
dc.subjectфізичні вправиuk
dc.subjectфизкультурное образованиеuk
dc.subjectобучениеuk
dc.subjectпотребностьuk
dc.subjectученикиuk
dc.subjectфизические упражнения.uk
dc.subjectphysical educationuk
dc.subjectlearninguk
dc.subjectneeduk
dc.subjectpupilsuk
dc.subjectphysical exercisesuk
dc.titleТехнологія навчання фізичних вправ в новій українській школіuk
dc.title.alternativeТехнология обучения физических упражнений в новой украинской школеuk
dc.title.alternativeTechnology of physical exercises teaching in the modern ukrainian schooluk
dc.typeTextuk
dc.pubTypeСтаттяuk
Appears in Collections:Науковий вісник УжНУ Педагогіка. Соціальна робота Випуск 1 (42) - 2018

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Кондрацька Г., Редчиць В, Жукова І..pdf272.11 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.