Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/24832
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorBartosh, Olena-
dc.contributor.authorБартош, Олена Павлівна-
dc.contributor.authorLimbakh, Fedir-
dc.contributor.authorЛімбах, Федір Зігмундович-
dc.date.accessioned2019-07-15T11:04:18Z-
dc.date.available2019-07-15T11:04:18Z-
dc.date.issued2019-
dc.identifier.citationBartosh, O. Culture of foreign language professional communication of graduates of higher educational establishments [Текст] / O. Bartosh, F. Limbakh // Науковий вісник Ужгородського національного університету : серія: Педагогіка. Соціальна робота / голов. ред. І.В. Козубовська. – Ужгород : Говерла, 2019. – Вип. 1 (44). – С. 9–12.uk
dc.identifier.urihttps://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/24832-
dc.description.abstractThe study contributes to the issue of formation the foreign language professional communicative culture training of future specialists at higher educational establishments. In particular, the issue of developing their ability to apply the gained knowledge in future professional activities is addressed. The generalisation of practical experience of foreign languages teaching at higher educational establishments of Ukraine has made it possible to distinguish particular problems: insufficiently developed teaching and methodological provision; inefficient organisation of classroom and independent work of students on the study of foreign languages; poor motivation of non-language faculty students for the foreign language professional communication, etc. The paper aim is to substantiate pedagogical conditions of formation of culture of foreign language professional communication. The following methods of research have been used: analysis and synthesis, comparison, systematisation and classification of the positions of pedagogical scientific sources of literature and the development of the problem under study. The culture of foreign language professional communication is understood as an integral quality of the future specialist, which reflects the degree of his/her possession of peculiarities of speech and non-speech behaviour of native speakers in certain professionally adequate situations of communication. In the course of the research we defined the following pedagogical conditions that positively effect the formation of culture of foreign language professional communication of future specialists: organisational and managerial support of the process of its formation; integration of communicative-context and competency-based approaches in the educational process; professional-ethical and social-cultural orientation of the process of its formation. Further perspectives of research may include the issue of improvement of the content and tasks of independent work in mastering of the formation of the culture of foreign language professional communication of future specialists.uk
dc.description.abstractПроцес модернізації української системи освіти в умовах інтенсивного розвитку суспільства актуалізує проблему підвищення якості вищої освіти. Узагальнення практичного досвіду навчання іншомовному спілкуванню у вищих навчальних закладах України дозволило виділити особливі проблеми: недостатньо розвинене навчально-методичне забезпечення; неефективна організація аудиторної та самостійної роботи студентів з вивчення іноземних мов; слабка мотивація студентів немовних факультетів до іноземної мовної професійної комунікації тощо. Одним із завдань професійної підготовки у вищих навчальних закладах є формування культури іншомовного професійного спілкування майбутніх фахівців − цілісного якості майбутнього фахівця, що відображає ступінь володіння особливостями мовної та немовної поведінки носіїв мови в певних професійно адекватних ситуаціях спілкування. Метою статті є представити педагогічні умови формування культури іншомовного професійного спілкування. Використані методи дослідження: аналіз і узагальнення, порівняння, систематизація та класифікація позицій педагогічних наукових джерел літератури. Під культурою професійної комунікації іноземної мови розуміється інтегральна якість майбутнього фахівця, що відображає ступінь його володіння особливостями мовної та немовної поведінки в певних професійно адекватних ситуаціях спілкування. У ході дослідження ми визначили такі педагогічні умови, які позитивно впливають на формування культури іншомовного професійного спілкування майбутніх фахівців: організаційно-управлінське забезпечення процесу його формування; інтеграція комунікативно-контекстного та компетентнісного підходів у навчальний процес; професійно-етична і соціально-культурна спрямованість процесу її формування. Подальші перспективи досліджень у цій сфері можуть включати питання вдосконалення змісту та завдань самостійної роботи в оволодінні культурою іншомовного професійного спілкування майбутніх фахівців.uk
dc.description.abstractОбобщение практического опыта обучения иностранным языкам в высших учебных заведениях Украины позволило выделить особые проблемы: недостаточно развито учебно-методическое обеспечение; неэффективная организация аудиторной и самостоятельной работы студентов по изучению иностранных языков; слабая мотивация студентов неязыковых факультетов к иностранной языковой профессиональной коммуникации и тому подобное. Целью статьи является представить педагогические условия формирования культуры иноязычного профессионального общения. Использованы следующие методы исследования: анализ и обобщение, сравнение, систематизация и классификация позиций педагогических научных источников литературы. Под культурой профессиональной коммуникации иностранного языка понимается интегральное качество будущего специалиста, отражающее степень владения особенностями языкового и неязыкового поведения в определенных профессионально адекватных ситуациях общения. В ходе исследования мы определили следующие педагогические условия, которые положительно влияют на формирование культуры иноязычного профессионального общения будущих специалистов: организационно-управленческое обеспечение процесса его формирования; интеграция коммуникативно-контекстного и компетентностного подходов в учебный процесс; профессионально-этическая и социально-культурная направленность процесса ее формирования.uk
dc.language.isoenuk
dc.publisherВидавництво УжНУ "Говерла"uk
dc.relation.ispartofseriesПедагогіка. Соціальна робота. Вип. 1(44);-
dc.subjectcultureuk
dc.subjectforeign language professional communicationuk
dc.subjectfuture specialistsuk
dc.subjecthigher educational establishmentsuk
dc.subjectкультураuk
dc.subjectпрофесійне спілкування іноземною мовоюuk
dc.subjectмайбутні фахівціuk
dc.subjectвищі навчальні закладиuk
dc.subjectкультураuk
dc.subjectпрофессиональное общение на иностранном языкеuk
dc.subjectбудущие специалистыuk
dc.subjectвысшие учебные заведенияuk
dc.titleCulture of foreign language professional communication of graduates of higher educational establishmentsuk
dc.title.alternativeДо проблеми культури іншомовного професійного спілкування випускників вищих навчальних закладівuk
dc.title.alternativeКультура иноязычного профессионального общения выпускников высших учебных заведенийuk
dc.typeTextuk
dc.pubTypeСтаттяuk
Appears in Collections:Науковий вісник УжНУ Педагогіка. Соціальна робота Випуск 1 (44) - 2019

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Бартош Олена Павлівна.pdf343.67 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.