Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/24841
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorТовканець, Ганна Василівна-
dc.date.accessioned2019-07-15T12:22:14Z-
dc.date.available2019-07-15T12:22:14Z-
dc.date.issued2019-
dc.identifier.citationТовканець, Г. В. Духовно-моральне виховання як умова успішної самореалізації особистості в соціумі [Текст] / Г. В. Товканець // Науковий вісник Ужгородського національного університету : серія: Педагогіка. Соціальна робота / голов. ред. І.В. Козубовська. – Ужгород : Говерла, 2019. – Вип. 1 (44). – С. 179–184.uk
dc.identifier.urihttps://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/24841-
dc.description.abstractВ статті розглядається проблема духовно-морального виховання як умови успішної самореалізації особистості в соціумі. Методи дослідження: системного аналізу; моніторинг зацікавленості питаннями культури як показника рівня духовно-морального розвитку учнів молодшого шкільного; метод проекції; узагальнення. Визначено концептуальні підходи до організації освітнього процесу в контексті духовно-морального виховання учнів. Подано результати моніторингу щодо зацікавленості учнями питаннями культури країни, культури людини. Зроблено висновок, що в умовах загальноосвітньої школи варто більше уваги звертати на формування потреб здійснювати вчинки, які були б людськими етичними умовами життя іншої людини, а не тільки створювати речові, матеріальні умови для неї та спонукати до здійснення духовно-моральних вчинків стосовно іншої людини, формувати внутрішні умови духовно-моральної поведінки, що забезпечить успішну самореалізацію особистості в соціумі.uk
dc.description.abstractThe article deals with the problem of spiritual and moral upbringing as the conditions for successful self-realization of the individual in society. Methods of research: system analysis; monitoring of interest in the issues of culture; projection; generalisation. It was emphasized that the school has always been and will be an educational institution that is responsible not only for the education of children, but also for the formation of the child’s personality, for the formation of national-cultural identity, national-patriotic worldview, preservation and development of the spiritual and moral values of the Ukrainian people; the introduction of educational disciplines of spiritual and moral orientation as the basis for the formation of the individual and the basis for moral and patriotic education. The conceptual approaches to the organization of educational process in the context of the spiritual and moral education of the students, which are in the upbringing of students in the attachment to universal values are determined, taking into account age-related psychological peculiarities of students, mechanisms of active mental activity, behavioral models and reactions, in the formation of strong world-view positions and morally − ethical beliefs that involve erudition in various fields of knowledge, especially in the field of humanities, which study a person in his various manifestations, which it leads to a positive transformation of students’ perceptions of the surrounding reality, changes in attitudes towards others and themselves, in the focus on the development of readiness and ability to spiritual development, moral self-improvement, self-esteem, understanding of the meaning of his/her life, individually responsible behavior. The results of monitoring are presented regarding the students’ interest in the culture of the country, human culture.uk
dc.description.abstractВ статье рассматривается проблема духовно-нравственного воспитания как условия успешной самореализации личности в социуме. Методы исследования: системного анализа; мониторинг заинтересованности вопросами культуры как показателя уровня духовно-нравственного развития учащихся младшего школьного; метод проекции; обобщения. Определены концептуальные подходы к организации образовательного процесса в контексте духовно-нравственного воспитания учащихся. Представлены результаты мониторинга заинтересованности учениками вопросами культуры страны, культуры человека. Сделан вывод, что в условиях общеобразовательной школы стоит больше внимания обращать на формирование потребностей совершать поступки, которые были бы человеческими этическими условиями жизни другого человека, а не только создавать вещественные, материальные условия для нее и побудить к совершению духовнонравственных поступков по отношению к другому человеку, формировать внутренние условия духовно-нравственного поведения, что обеспечит успешную самореализацию личности в социуме.uk
dc.language.isoukuk
dc.publisherВидавництво УжНУ "Говерла"uk
dc.relation.ispartofseriesПедагогіка. Соціальна робота. Вип. 1(44);-
dc.subjectдуховно-моральне вихованняuk
dc.subjectзагальноосвітня школаuk
dc.subjectформування світоглядних позиційuk
dc.subjectучні молодшого шкільного вікуuk
dc.subjectspiritual and moral educationuk
dc.subjectgeneral education schooluk
dc.subjectformation of outlook positionsuk
dc.subjectpupils of elementary school ageuk
dc.subjectдуховно-нравственное воспитаниеuk
dc.subjectобщеобразовательная школаuk
dc.subjectформирования мировоззренческих позиційuk
dc.subjectученики младшего школьного возрастаuk
dc.titleДуховно-моральне виховання як умова успішної самореалізації особистості в соціуміuk
dc.title.alternativeSpiritual-moral education as a condition for successful self-realisation of personality in societyuk
dc.title.alternativeДуховно-нравственное воспитание как условие успешной самореализации личности в социумеuk
dc.typeTextuk
dc.pubTypeСтаттяuk
Appears in Collections:Науковий вісник УжНУ Педагогіка. Соціальна робота Випуск 1 (44) - 2019

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Товканець Ганна Василівна.pdf356.38 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.