Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/24844
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorГоробець, Ольга Вікторівна-
dc.contributor.authorGorobets, Olga-
dc.contributor.authorГоробець, Сергій Миколайович-
dc.contributor.authorGorobets, Serhiy-
dc.date.accessioned2019-07-15T12:38:06Z-
dc.date.available2019-07-15T12:38:06Z-
dc.date.issued2019-
dc.identifier.citationГоробець, О. В. Економічна освіта у контексті сталого розвитку [Текст] / О. В. Горобець, С. М. Горобець // Науковий вісник Ужгородського національного університету : серія: Педагогіка. Соціальна робота / голов. ред. І.В. Козубовська. – Ужгород : Говерла, 2019. – Вип. 1 (44). – С. 38–42.uk
dc.identifier.urihttps://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/24844-
dc.description.abstractВ статті обґрунтовано, що важливою умовою переходу до збалансованого економічного розвитку є підготовка фахівців економічного профілю, які мають необхідні компетентності щодо практичної реалізації концепції сталого розвитку суспільства. Метою статті визначено: з’ясування наявності екологічноспрямованих дисциплін та дисциплін, що стосуються сталого розвитку, в освітніх програмах ВНЗ України, де готують студентів економічних спеціальностей, а також надання рекомендацій щодо удосконалення процесу підготовки економістів у контексті сталого розвитку. Встановлено, що у більшості досліджених ВНЗ майбутні економісти або взагалі не вивчають дисципліни екологічної спрямованості, або для окремих спеціалізацій викладається лише одна дисципліна – «Екологія». Методи дослідження: міждисциплінарний і системний підхід, аналізу і синтезу, порівняння та узагальнення. Запропоновано: запровадити вивчення студентами усіх спеціальностей дисциплін екологічної спрямованості, у т.ч., дисциплін, що розкривають сутність та стратегії досягнення сталого розвитку суспільства; включити в освітньо-професійні програми усіх економічних спеціальностей дисципліну «Економіка природокористування»; працювати над відкриттям економічних, екологічно орієнтованих спеціалізацій, зокрема, «Зелена економіка», «Екологічний маркетинг», «Екологічний менеджмент».uk
dc.description.abstractThe article contains the substantiation of important condition for transition to a balanced economic development. This condition is the professional training of the specialists of the economic profile who would have the necessary competencies regarding the practical implementation of the concept of society’s sustainable development. The role of higher education for transition to sustainable development, in particular, raising the population’s awareness of ecology and sustainable development, is outlined; as well as great importance is a retraining and advanced training of civil servants and the managers in different spheres of the economy. The purpose of the article is to determine the availability of environmentally-directed disciplines and the disciplines relating to sustainable development, as well as the educational programs of higher educational institutions of Ukraine, which train the students of economic specialties, thus providing the recommendations for improving the process of economists’ professional training in the context of sustainable development. The content of the educational and professional programs of 15 Ukrainian universities is analyzed. It is established that in most investigated universities the prospective economists do not study environmental disciplines at all, or only one discipline – «Ecology» – is taught for certain specializations. Among the studied higher educational institutions the disciplines devoted to outlining the concept of sustainable development and various aspects of the implementation of this concept, are taught only for the students specializing in «Green Economy» at Vadym Hetman Kyiv National Economic University. It is proposed: to introduce the study by the students of all specialties the ecological disciplines, including the disciplines that reveal the essence and strategies for the achievement of society’s sustainable development; to include in the educational-professional programs of all economic specialties the discipline «Environmental Economics»; to pay attention to opening the economic and ecologically oriented specializations, in particular, «Green economy», «Ecological marketing», «Ecological management».uk
dc.description.abstractВ статье обосновано, что важным условием перехода к сбалансированному экономическому развитию является подготовка специалистов экономического профиля, обладающих необходимыми компетентностями по практической реализации концепции устойчивого развития общества. Целью статьи определено: выяснение наличия экологически направленных дисциплин и дисциплин по устойчивому развитию в образовательных программах ВУЗов Украины, которые готовят студентов экономических специальностей, и предоставления рекомендации по совершенствованию процесса подготовки экономистов в контексте устойчивого развития. Установлено, что в большинстве исследованных ВУЗов будущие экономисты либо вообще не изучают дисциплины экологической направленности, либо для отдельных специализаций преподаётся лишь одна дисциплина – «Экология». Предложено: ввести изучение студентами всех специальностей дисциплин экологической направленности, в т.ч. дисциплин, раскрывающих сущность и стратегии достижения устойчивого развития общества; включить в образовательно-профессиональные программы всех экономических специальностей дисциплину «Экономика природопользования»; вести деятельность по открытию экономических, экологически ориентированных специализаций, в частности, «Зеленая экономика», «Экологический маркетинг», «Экологический менеджмент».uk
dc.language.isoukuk
dc.publisherВидавництво УжНУ "Говерла"uk
dc.relation.ispartofseriesПедагогіка. Соціальна робота. Вип. 1(44);-
dc.subjectконцепція сталого розвиткуuk
dc.subjectосвіта для сталого розвиткуuk
dc.subjectмайбутні економістиuk
dc.subjectосвітньопрофесійні програми підготовки фахівців економічних спеціальностейuk
dc.subjectдисципліна «Економіка природокористування»uk
dc.subjectsustainable development conceptuk
dc.subjecteducation for sustainable developmentuk
dc.subjectprospective economistsuk
dc.subjecteducational and professional programmes for the specialists in economic specialties professional traininguk
dc.subjectthe discipline «Environmental Economics»uk
dc.subjectконцепция устойчивого развитияuk
dc.subjectобразование для устойчивого развитияuk
dc.subjectбудущие экономистыuk
dc.subjectобразовательно-профессиональные программы подготовки специалистов экономических спеціальностейuk
dc.subjectдисциплина «Экономика природопользования»uk
dc.titleЕкономічна освіта у контексті сталого розвиткуuk
dc.title.alternativeEconomic education in the context of sustainable developmentuk
dc.title.alternativeЭкономическое образование в контексте устойчивого развитияuk
dc.typeTextuk
dc.pubTypeСтаттяuk
Appears in Collections:Науковий вісник УжНУ Педагогіка. Соціальна робота Випуск 1 (44) - 2019

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Горобець Ольга Вікторівна.pdf325.13 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.