Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/24857
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorГорпініч, Тетяна Ігорівна-
dc.contributor.authorHorpinich, Tetiana-
dc.date.accessioned2019-07-16T07:32:36Z-
dc.date.available2019-07-16T07:32:36Z-
dc.date.issued2019-
dc.identifier.citationГорпініч, Т. І. Структура професійної компетентності викладачів вищих медичних навчальних закладів у США [Текст] / Т. І. Горпініч // Науковий вісник Ужгородського національного університету : серія: Педагогіка. Соціальна робота / гол. ред. І.В. Козубовська. – Ужгород : Говерла, 2019. – Вип. 2 (45). – С. 46–51uk
dc.identifier.urihttps://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/24857-
dc.description.abstractПропонована стаття ставить за мету проаналізувати структуру професійної компетентності викладача медичного університету в США. Актуальність розвідки зумовлюється трансформаціями в межах української освітньої системи і необхідністю критичного осмислення позитивного досвіду передових країн. Своєчасність дослідження підсилюється тим, що якість підготовки лікарів в США залежить від послідовного втілення засад компетентнісного підходу. Під час дослідження використано елементи загальнонаукових (аналіз, синтез, узагальнення, систематизація) та історико-педагогічних (логіко-системний) методів. Доведено, що професійна компетентність викладача медичного університету – складне утворення, яке визначається його місцем у структурі його взаємин у межах соціуму. Проаналізовано основні підходи до розуміння цього поняття американськими педагогами. Виокремлено предметну, психологічну, педагогічну, методичну, професійно-комунікативну компетентності як складові професійної компетентності викладача медичного університету в США.uk
dc.description.abstractThe given article aims to analyze the structure of the professional competency of the teacher of the medical university in the USA. The actuality of the research is determined by the transformations within the Ukrainian educational system, the need for a critical reflection on the positive experience of advanced countries and the fact that the quality of doctors training in the United States depends on the consistent implementation of the principles of a competency-based approach. During the research, the general scientific (analysis, synthesis, generalization, systematization) and historical-pedagogical (logical-system) methods were used. It is proved that the professional competency of medical university teacher is a complex formation, which is determined by its place in the structure of its relations within the society. The basic approaches to understanding of this concept by the American teachers have been analyzed. It has been established that in the United States, the Council for Higher Education Accreditation established the following competencies of the physician: patient care, medical knowledge, practical training, interpersonal communicative skills, professionalism, medical practice based on human systems. Most scholars single out the following competencies of medical university teacher: 1) the ability to critically understand their own values and beliefs; 2) the ability to speak about other people in a non-discriminatory, non-stereotyped manner; 3) empathy for patients irrespective of ethnicity, race or nationality; 4) knowledge of ethnic and social determinants of physical and mental health of people; 5) the ability to reflect with students on the social or cultural context of the patient, which may be relevant to the clinical case; 6) the ability to participate, motivate and allow all students to actively participate in the work and others. On the basis of the analysis of pedagogical research the following competencieshave been singled out as components of the professional competency of the teacher of the medical university in the USA: subjective, psychological, pedagogical, methodical, professional-communicative.uk
dc.language.isoukuk
dc.publisherВид-во УжНУ "Говерла"uk
dc.relation.ispartofseriesПедагогіка;-
dc.subjectвикладачuk
dc.subjectмедичний університетuk
dc.subjectпрофесійна компетентністьuk
dc.subjectкомпетентнісний підхідuk
dc.subjectСШАuk
dc.subjectteacheruk
dc.subjectmedical universityuk
dc.subjectprofessional competencyuk
dc.subjectcompetency-based approachuk
dc.subjectUSAuk
dc.titleСтруктура професійної компетентності викладачів вищих медичних навчальних закладів у СШАuk
dc.title.alternativePROFESSIONAL COMPETENCY STRUCTURE OF TEACHERS OF HIGHER MEDICAL EDUCATIONAL INSTITUTIONS IN THE USAuk
dc.typeTextuk
dc.pubTypeСтаттяuk
Appears in Collections:Науковий вісник УжНУ Педагогіка. Соціальна робота Випуск 2 (45) - 2019

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Горпініч Тетяна Ігорівна.pdf723.14 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.