Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/24913
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorСтароста, Володимир Іванович-
dc.contributor.authorПопадич, Олена Олександрівна-
dc.contributor.authorStarosta, Volodymyr-
dc.contributor.authorPopadych, Olena-
dc.date.accessioned2019-07-17T07:35:15Z-
dc.date.available2019-07-17T07:35:15Z-
dc.date.issued2019-
dc.identifier.citationСтароста, В. І. Мотивація навчальної діяльності студентів-першокурсників у процесі їх адаптації в умовах класичного університету [Текст] / В. І. Староста, О. О. Попадич // Науковий вісник Ужгородського національного університету : серія: Педагогіка. Соціальна робота / гол. ред. І.В. Козубовська. – Ужгород : Говерла, 2019. – Вип. 2 (45). – С. 173–177uk
dc.identifier.urihttps://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/24913-
dc.description.abstractАктуальність проблеми зумовлена необхідністю формування у студентів професійної мотивації як складової навчальної мотивації, що є одним із першочергових завдань вищої школи, а виявлення різних аспектів такої мотивації на першому курсі дає можливість оперативно реалізувати зворотній зв’язок і покра- щити умови адаптації молодих людей. Метою статті є дослідження показників навчальної мотивації студентів першого курсу в умовах класичного університету. Для досягнення поставленої мети і виконання завдань було використано такі взаємопов’язані методи дослідження: теоретичні – з метою усвідомлення сутності та осо- бливостей навчальної мотивації, формулювання висновків проведеного дослідження тощо (аналіз і синтез, порівняння, узагальнення та ін.); емпіричні – для виявлення реального стану навчальної мотивації студентів- першокурсників в умовах класичного університету (електронне та паперове анкетування, педагогічне спосте- реження); математичні – для обробки отриманих результатів анкетування (метод реєстрування, ранжування, описова статистика). Отримано такі конкретні результати: особливість навчальної мотивації студентів-пер- шокурсників полягає в тому, що вона не тільки полімотивована, але є одним із важливих результатів процесу адаптації (тобто, процес і результат адаптації як чинник мотивації) і, водночас, є одним із механізмів самої адаптації молодих людей до освітнього процесу у вищій школі; зростає кількість студентів (понад 70 %) упро- довж вказаних навчальних років, які мають оптимальні мотиваційні комплекси.uk
dc.description.abstractThe article deals with the study of academic motivation of first-year students at the classical university. The following methods of research were used: theoretical − in order to understand the essence and peculiarities of educational motivation, formulation of the conclusions of the conducted research, etc. (analysis and synthesis, comparison, generalization, etc.); empirical − to reveal the real state of academic motivation of freshmen students in the conditions of the classical university (electronic and paper questionnaires, pedagogical observation); mathematical − for processing the received results of the questionnaire (method of registration, ranking, descriptive statistics). Student motivation can be considered as a complex system of factors and motives that are constantly changing and mutually influence each other, encourage to acquire knowledge actively, develop and form abilities and skills, personal qualities, a positive attitude to the future profession and the world around. The peculiarity of training motivation for first-year students lies in the fact that it is not only polymotive, but also one of the important results in the process of adaptation and at the same time one of the mechanisms/factors of adaptation of young people to the educational process at university. Thus, the activity of students during their educational adaptation, on the one hand, determines the motivation for learning, and on the other hand it is a consequence of it. The authors conducted a questionnaire for students of three academic years and calculated the indicators of internal, external positive and external negative motivation. The majority of students (over 70%) have optimal motivational complexes during all academic years, which contributes to their successful adaptation in the educational process at university; internal and external positive motivations either prevail or their values are the same, but they are bigger than negative external motivation. We can also notice a certain increase in the proportion of students with the optimal motivational complexes for the specified period. At the same time, we can see a gradual decrease in the percentage of students with the indicated motivational complexes for the period under study. To compare indicators of academic motivation of first-year students in different academic years, the c2 criterion was used.uk
dc.language.isoukuk
dc.publisherВид-во УжНУ "Говерла"uk
dc.relation.ispartofseriesПедагогіка;-
dc.subjectмотиваціяuk
dc.subjectнавчальна мотиваціяuk
dc.subjectадаптаціяuk
dc.subjectстуденти-першокурсникиuk
dc.subjectпрофесійна під- готовка студентівuk
dc.subjectmotivationuk
dc.subjecteducational motivationuk
dc.subjectadaptationuk
dc.subjectfirst-year studentsuk
dc.subjectprofessional training of studentsuk
dc.titleМотивація навчальної діяльності студентів-першокурсників у процесі їх адаптації в умовах класичного університетуuk
dc.title.alternativeMOTIVATION OF EDUCATIONAL ACTIVITY OF THE FIRST-YEAR STUDENTS IN THE PROCESS OF THEIR ADAPTATION AT THE CLASSICAL UNIVERSITYuk
dc.typeTextuk
dc.pubTypeСтаттяuk
Appears in Collections:Науковий вісник УжНУ Педагогіка. Соціальна робота Випуск 2 (45) - 2019
Наукові публікації кафедри загальної педагогіки та педагогіки вищої школи



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.