Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/24932
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorПопович, Анна Михайлівна-
dc.contributor.authorРopovych, Anna-
dc.date.accessioned2019-07-17T09:01:27Z-
dc.date.available2019-07-17T09:01:27Z-
dc.date.issued2018-
dc.identifier.citationПопович, А. М. Адміністрування інтегрованих соціальних послуг на рівні громади [Текст] / А. М. Попович // Науковий вісник Ужгородського національного університету : серія: Педагогіка. Соціальна робота / голов. ред. І.В. Козубовська. – Ужгород : Говерла, 2018. – Вип. 2 (43).uk
dc.identifier.urihttps://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/24932-
dc.description.abstractУ зв’язку з деінституалізацією та формуванням об’єднаних територіальних громад в Україні вироблена й активно впроваджується модель інтегрованих соціальних послуг. Узагальнення найбільш поширених механізмів їх адміністрування було поставлено за мету даного дослідження. Використовувалися загальнонаукові методи дослідження: системний аналіз (системно-структурний, системно-функціональний, системно-динамічний), аналіз документів, порівняння, моделювання. Виявлено, що процес впровадження інтегрованих соціальних послуг не завершений. Серед найбільш поширених механізмів їх адміністрування переважають: укладання угод з районними/міськими установами та введення до штатного розпису спеціалістів з відповідними повноваженнями. Меншою мірою практикується створення комунальних установ та відкриття служб у справах дітей. Описані форми міжмуніципального співробітництва, які свідчать про його перспективність.uk
dc.description.abstractIn connection with deinstitutionalisation and the formation of united territorial communities in Ukraine, scientists and practioners look for universal approaches aimed at meeting the needs of social services at the community level. The model of integrated social services has been developed and actively implemented. The aim of this paper is to generalise common mechanisms for their administration. The tasks of the study: to describe key mechanisms for administering social services at the level of community, to identify their problematic aspects and prospects. Methods of research used: system analysis (system-structural, system-functional, system-dynamic), analysis of documents, comparison, modeling. The process of implementation of integrated social services has not been completed. Among the most common mechanisms for their administration prevail: the conclusion of agreements on the provision of social services to region/ city institutions and the introduction of a staffing of specialists with relevant powers. In protecting the rights of children much attention is paid to the respective powers of officials of relevant authorities, as opposed to the opening of services for children. This situation is associated with cost savings, lack of staff, lack of experience. This reduces the level of autonomy and control of community, targeting the needs of its members in social services. The situation is associated with cost savings, lack of staff, lack of experience. This reduces the level of autonomy and control of the community, targeting the needs of its members in social services. Described forms of inter-municipal cooperation show its promise: delegation of tasks with the transfer of relevant resources, implementation of joint projects, co-financing (maintenance) of institutions and organisations, formation of a joint management body.uk
dc.description.abstractВ связи с деинституализацией и формированием объединенных территориальных общин в Украине выработана и активно внедряется модель интегрированных социальных услуг. Обобщение наиболее распространенных механизмов их администрирования было целью даного исследования. Использовались общенаучные методы исследования: системный анализ, анализ документов, сравнение, моделирование. Выявлено, что процесс внедрения интегрированных социальных услуг не завершен. Среди механизмов их администрирования преобладают: заключение соглашений с другими коммунальными учреждениями (районными/городскими) и введение в штатное расписание исполкомов общин специалистов с соответствующими полномочиями. В меньшей степени практикуется создание коммунальных учреждений, предоставляющих социальные услуги. В защите прав детей преобладает наделения соответствующими полномочиями должностных лиц в противовес открытию служб по делам детей. Такую ситуацию связывают с экономией средств, нехваткой кадров, отсутствием опыта. Это уменьшает уровень автономии и контроля общин, ориентации на потребности своих членов в социальных услугах. Пенсионный фонд и Государственная служба занятости интегрируют свои услуги на уровень общин путем создания фронт-офисов, бэк-офисов, удаленных рабочих мест. Значительное количество ОТГ применяют межмуниципальное сотрудничество, что свидетельствует о его перспективности.uk
dc.language.isoukuk
dc.publisherВидавництво УжНУ "Говерла"uk
dc.relation.ispartofseriesПедагогіка. Соціальна робота. Вип. 2(43);-
dc.subjectінтегровані соціальні послугиuk
dc.subjectадміністрування послугuk
dc.subjectміжмуніципальне співробітництвоuk
dc.subjectintegrated social servicesuk
dc.subjectadministration of servicesuk
dc.subjectintermunicipal cooperationuk
dc.subjectинтегрированные социальные услугиuk
dc.subjectадминистрирование услугuk
dc.subjectмежмуниципальное сотрудничествоuk
dc.titleАдміністрування інтегрованих соціальних послуг на рівні громадиuk
dc.title.alternativeAdministration of integrated social services on the community leveluk
dc.title.alternativeАдминистрирование интегрированных социальных услуг на уровне общиныuk
dc.typeTextuk
dc.pubTypeСтаттяuk
Appears in Collections:Науковий вісник УжНУ Педагогіка. Соціальна робота Випуск 2 (43) - 2018

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Попович Анна Михайлівна.pdf318.37 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.