Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/24936
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorКозолуп, Марія Степанівна-
dc.contributor.authorKozolup, Mariya-
dc.date.accessioned2019-07-17T09:39:57Z-
dc.date.available2019-07-17T09:39:57Z-
dc.date.issued2018-
dc.identifier.citationКозолуп, М. С. Аналіз стану академічної комунікативної підготовки майбутніх фахівців природничих спеціальностей у ЗВО України [Текст] / М. С. Козолуп // Науковий вісник Ужгородського національного університету : серія: Педагогіка. Соціальна робота / голов. ред. І.В. Козубовська. – Ужгород : Говерла, 2018. – Вип. 2 (43). – С. 116-121.uk
dc.identifier.urihttps://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/24936-
dc.description.abstractСтаття присвячена вивченню відповідності стану академічної комунікативної підготовки студентів природничих спеціальностей у ЗВО України до вимог відповідних галузевих стандартів вищої освіти. Мета цього дослідження – розглянути теперішній стан АКП студентів природничих спеціальностей в українських ЗВО та його відповідність до вимог державного стандарту вищої освіти для цих спеціальностей. Основними методами цього дослідження стали загальнонаукові теоретичні методи, а саме: аналіз, синтез, індукція, дедукція, порівняння, класифікація, узагальнення та конкретизація. Проаналізовано зміст проектів ГСВО для спеціальностей галузей знань «біологія» та «природничі науки», виявлено та класифіковано компоненти академічної комунікативної компетентності, включені до переліків загальних та спеціальних компетентностей випускника І-го та ІІ-го рівнів вищої освіти. Вивчено нормативні документи окремих ЗВО України: робочі навчальні плани підготовки бакалаврів та магістрів, робочі програми навчальних дисциплін, навчально-методичне забезпечення навчальних дисциплін. Виявлено невідповідність фактичного стану академічної комунікативної підготовки студентів природничих спеціальностей вимогам державного стандарту освіти. Водночас, відзначено тенденцію до покращення якості такої підготовки завдяки трансформаційним процесам, які мають місце у вітчизняній освіті, зокрема автономізації ЗВО та заохоченню «ініціатив знизу».uk
dc.description.abstractThe requirements to Bachelor’s and Master’s programmes in Sciences include not only in-depth knowledge of disciplinary-specific subjects, but also life-long skills enabling individuals to achieve their career goals and contribute to the solution of global problems facing the community of scientists through effective communication. Today, academic communicative competency of a science graduate involves the knowledge of linguistic standards of communication, mastery of discursive practices typical of the respective disciplinary academic communities and readiness to follow the principles of academic integrity. The purpose of this paper is to study the factual state of academic communicative training offered to science majors at universities of Ukraine and its correspondence to the requirements of the State Standard of Higher Education in this field. General theoretical methods, namely synthesis, analysis, comparison, classification, generalization and specification, have been applied to study the content of the respective State Standards as well as normative documentation of some Ukrainian universities including program curricula, syllabi, course descriptions, teaching guides and instructions, etc. The obtained results reveal that the State Standard of Higher Education in Sciences requires that graduates have the following groups of communicative competences upon completion of Bachelor’s and/ or Master’s programs: cognitive communicative competences, language and rhetoric communicative competences, and adaptive communicative competences. The study of university documentation shows that the current state of academic communicative training is still inadequate because of its chaotic and unsystematic character, but due to growing university autonomy, promotion of “bottom-up” initiatives and new offerings of elective subjects to the curricula the situation might develop a positive tendency in future.uk
dc.description.abstractСтатья посвящена изучению соответствия академической коммуникативной подготовки студентов естественных специальностей в ВУЗах Украины требованиям соответствующих отраслевых стандартов высшего образования. Цель этого исследования - рассмотреть нынешнее состояние АКП студентов естественных специальностей в украинских ЗВО и его соответствие требованиям государственного стандарта высшего образования для этих специальностей. Основными методами этого исследования стали общенаучные теоретические методы, а именно: анализ, синтез, индукция, дедукция, сравнение, классификация, обобщение и конкретизация. Проанализировано содержание проектов ОСВО для специальностей отраслей знаний «биология» и «естественные науки», обнаружены и классифицированы компоненты академической коммуникативной компетентности, включенные в перечень общих и специальных компетентностей выпускника I-го и II-го уровней высшего образования. Изучены нормативные документы отдельных ВУЗов Украины: рабочие учебные планы подготовки бакалавров и магистров, рабочие программы учебных дисциплин, учебно-методическое обеспечение учебных дисциплин. Обнаружено несоответствие фактического состояния академической коммуникативной подготовки студентов естественных специальностей требованиям государственного стандарта образования. В то же время, отмечена тенденция к улучшению качества такой подготовки благодаря трансформационным процессам, которые имеют место в отечественном образовании, в частности автономизации ВУЗов и поощрению «инициатив снизу».uk
dc.language.isoukuk
dc.publisherВидавництво УжНУ "Говерла"uk
dc.relation.ispartofseriesПедагогіка. Соціальна робота. Вип. 2(43);-
dc.subjectакадемічна комунікативна підготовкаuk
dc.subjectакадемічна комунікативна компетентністьuk
dc.subjectнормативні документи ЗВОuk
dc.subjectгрупи компетенційuk
dc.subjectмайбутні фахівці природничих спеціальностейuk
dc.subjectгалузевий стандарт вищої освітиuk
dc.subjectacademic communicative traininguk
dc.subjectacademic communicative competencyuk
dc.subjectthe State Standard of Higher Education in Sciencesuk
dc.subjectnormative university documentationuk
dc.subjectgroups of competencesuk
dc.subjectScience majorsuk
dc.subjectакадемическая коммуникативная подготовкаuk
dc.subjectнормативные документы ВУЗовuk
dc.subjectгруппы компетенцийuk
dc.subjectбудущие специалисты естественных специальностейuk
dc.titleАналіз стану академічної комунікативної підготовки майбутніх фахівців природничих спеціальностей у зво Україниuk
dc.title.alternativeAnalisys of the state of academic communicative training of science majors at Ukrainian universitiesuk
dc.title.alternativeАнализ состояния академической коммуникативной подготовки будущих специалистов естественных специальностей в вузах Украиныuk
dc.typeTextuk
dc.pubTypeСтаттяuk
Appears in Collections:Науковий вісник УжНУ Педагогіка. Соціальна робота Випуск 2 (43) - 2018

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Козолуп Марія Степанівна.pdf356.12 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.