Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/24940
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorГура, Антоніна Миколаївна-
dc.contributor.authorGura, Antonina-
dc.date.accessioned2019-07-17T10:23:45Z-
dc.date.available2019-07-17T10:23:45Z-
dc.date.issued2018-
dc.identifier.citationГура, А. М. Використання навчальних мультимедійних програм у професійній підготовці майбутніх учителів природничих спеціальностей [Текст] / А. М. Гура // Науковий вісник Ужгородського національного університету : серія: Педагогіка. Соціальна робота / голов. ред. І.В. Козубовська. – Ужгород : Говерла, 2018. – Вип. 2 (43). – С. 67-71.uk
dc.identifier.urihttps://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/24940-
dc.description.abstractРозвиток і поширення інформаційно-комунікаційних технологій (далі – ІКТ) на всі сфери людської життєдіяльності є визначним чинником інтеграції українського суспільства в світовий простір. Організація якісного управління пізнавальною діяльністю в процесі використання ІКТ узгоджується із принципамм стимулювання та мотивації позитивного відношення студентів до інтерактивного навчання. Мета статті – виявити та пояснити принципи та способи застосування навчальних мультимедійних програм у професійній підготовці педагогів-природничників. Методи дослідження: теоретичні (аналіз педагогічної, навчально-методичної літератури, узагальнення отриманої наукової інформації та досвіду роботи викладачів у ВНЗ щодо упровадження ІКТ у сучасному навчальному процесі); емпіричні (педагогічне спостереження, бесіда). Розглянуто проблеми професійної підготовки майбутніх учителів природничих спеціальностей при використанні навчальних мультимедійних програм. Проаналізовано різні типи програмних засобів навчального призначення для організації та комп’ютерної підтримки навчально-пізнавальної діяльності. Наведено приклади та характеристики розповсюджених і загальнодоступних засобів інформаційно-комунікаційних технологій для майбутніх учителів природничих спеціальностей із урахуванням їх методичної та практичної значущості.uk
dc.description.abstractThe development and dissemination of information and communication technologies (ICT) in all spheres of human life is a significant factor in the integration of Ukrainian society into the world. The urgency of the topic of research is determined by the current stage of formation and implementation of educational reform trends. The purpose of the article is to identify and explain the principles and methods of using educational multimedia programs in the professional training of naturalist teachers. Methods of research: theoretical (analysis of pedagogical, educational and methodical literature, generalization of received scientific information and experience of teaching staff in higher educational institutions in relation to introduction of ICT in the modern educational process); empirical (pedagogical observation, conversation). The organisation of qualitative management of cognitive activity in the process of using ICTs is consistent with the principles of stimulating and motivating the positive attitude of students towards interactive learning. Thus, this problem requires a revision of the pedagogical approaches to its solution, the choice of more effective educational methods in order to achieve future teachers of a higher level of information consciousness as a prerequisite for professional culture. It is also important to analyse, identify and justify ways of forming professional skills from biologists, environmentalists to use multimedia applications. Different types of teaching aids for the organisation and computer support of educational and cognitive activity are analysed. Examples and characteristics of distributed and publicly available means of information and communication technologies for future teachers of natural sciences are given, taking into account their methodological and practical significance. Biology, ecology, natural sciences, foundations of health are those educational subjects that have rich material for working out the most diverse methods and methods of work with information sources. Teaching natural sciences involves the use of a large amount of information, which makes ICT use particularly effective and simply necessary, since it allows you to work very quickly with charts, tables, diagrams, and to determine the relationship between different objects and phenomena, structures, and functions. Continuously integrated application of traditional and multimedia technologies ensures mastery of future educators not only deep and solid knowledge, but also develops their intellectual, search, creative abilities. So, according to interactive computer technologies, the future of modern education.uk
dc.description.abstractРазвитие и распространение информационно-коммуникационных технологий (далее – ИКТ) на все сферы человеческой жизнедеятельности является определяющим фактором интеграции украинского общества в мировое пространство. Актуальность темы исследования обусловлена современным этапом становления и внедрения реформаторских образовательных тенденций. Цель статьи – выявить и объяснить принципы и способы применения учебных мультимедийных программ в профессиональной подготовке педагогов-естественников. Методы исследования: теоретические (анализ педагогической, учебно-методической литературы, обобщение полученной научной информации и опыта работы преподавателей в вузах по внедрению ИКТ в современном учебном процессе) эмпирические (педагогическое наблюдение, беседа). Рассмотрены актуальные проблемы профессиональной подготовки будущих учителей естественных специальностей при использовании учебных мультимедийных программ. Проанализированы различные типы программных средств учебного назначения для организации и компьютерной поддержки учебно-познавательной деятельности. Приведены примеры и характеристики распространенных и общедоступных средств информационно-коммуникационных технологий для будущих учителей естественных специальностей с учетом их методической и практической значимости.uk
dc.language.isoukuk
dc.publisherВидавництво УжНУ "Говерла"uk
dc.relation.ispartofseriesПедагогіка. Соціальна робота. Вип. 2(43);-
dc.subjectмайбутні вчителі природничих спеціальностейuk
dc.subjectмультимедійні програмиuk
dc.subjectнавчальні мультимедійні програмиuk
dc.subjectінформаційно-комунікаційні технологіїuk
dc.subjectмережа Інтернетuk
dc.subjectfuture teachers of natural sciencesuk
dc.subjectmultimedia programmesuk
dc.subjecteducational multimedia programsuk
dc.subjectinformation and communication technologiesuk
dc.subjectInternetuk
dc.subjectбудущие учителя естественных специальностейuk
dc.subjectмультимедийные программыuk
dc.subjectучебные мультимедийные программыuk
dc.subjectинформационно-коммуникационные технологиuk
dc.subjectсеть Интернетuk
dc.titleВикористання навчальних мультимедійних програм у професійній підготовці майбутніх учителів природничих спеціальностейuk
dc.title.alternativeUse of educational multimedia programmes in the professional training of future teachers of natural specialtiesuk
dc.title.alternativeИспользование учебных мультимедийных приложений в профессиональной подготовке будущих учителей естественных специальностейuk
dc.typeTextuk
dc.pubTypeСтаттяuk
Appears in Collections:Науковий вісник УжНУ Педагогіка. Соціальна робота Випуск 2 (43) - 2018

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Гура Антоніна Миколаївна.pdf347.14 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.