Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/24970
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorБасай, Надія Пилипівна-
dc.contributor.authorBasai, Nadiia-
dc.date.accessioned2019-07-18T06:31:34Z-
dc.date.available2019-07-18T06:31:34Z-
dc.date.issued2018-
dc.identifier.citationБасай, Н. П. Особливості конструювання змісту уроку іноземної мови в початковій школі на засадах компетентнісно орієнтованого навчання [Текст] / Н. П. Басай // Науковий вісник Ужгородського національного університету : серія: Педагогіка. Соціальна робота / голов. ред. І.В. Козубовська. – Ужгород : Говерла, 2018. – Вип. 2 (43). – С. 36-41.uk
dc.identifier.urihttps://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/24970-
dc.description.abstractУ статті розкривається питання конструювання змісту уроку іноземної мови в початковій школі на засадах компетентнісно орієнтованого навчання. Мета статті: визначити та науково обґрунтувати теоретико-методологічні підходи до конструювання змісту уроку іноземної мови відповідно до компетентнісно орієнтованого навчання. Методи дослідження: теоретичні (аналіз наукової психологічної, педагогічної, лінгвістичної та методичної літератури, навчальних програм, підручників, навчально-методичних посібників; вивчення й узагальнення досвіду викладання іноземних мов у закладах загальної середньої освіти); емпіричні (бесіди, анкетування, моделювання, діагностування); експериментальні (апробація теоретичних положень досліджуваної теми). Презентуються основні погляди на теорію уроку, зокрема розкривається поняття «компетентнісно орієнтований урок». Звертається увага на специфічність уроку іноземної мови в початковій школі, на його освітній потенціал, який реалізується в чотирьох аспектах: пізнавальному, розвивальному, виховному і навчальному. Визначаються основні вимоги до планування і реалізації плану компетентнісно орієнтованого уроку іноземної мови. Характеризуються параметри компетентнісно орієнтованого уроку; визначаються типи уроків як пріоритетних форм організації навчання й особливості конструювання їх змісту. Рекомендується застосування сучасних технологій, методів, прийомів і засобів на уроках іноземної мови в початковій школі. Пропонуються компетентнісно орієнтовані завдання, які доцільно використовувати на уроках іноземної мови в 1–4 класах.uk
dc.description.abstractThe article reveals the question on constructing the content of a foreign language lesson in the primary school on the basis of competence-oriented teaching, as the active use of competence, cultural, communicative-activity and personally oriented approaches to teaching foreign languages, the application of information technologies, the improvement of forms and methods of teaching, create new requirements for the content of lessons. The purpose of the article: to define and scientifically substantiate theoretical and methodological approaches to constructing the content of a foreign language lesson according to competence-oriented learning. Methods of research: theoretical (analysis of scientific psychological, pedagogical, linguistic and methodical sciences, curricula, textbooks, teaching aids, studying and generalization of the experience of teaching foreign languages in institutions of general secondary education); empirical (conversations, questionnaires, modeling, diagnostics); experimental (approbation of theoretical positions of the subject under study). The main views on the theory of the lesson are presented, in particular, the concept of “competence-oriented lesson” is revealed, which creates conditions promoting the development of students through the implementation of practical activities, forming competencies, personal qualities, which allow them to operate effectively in different life situations. It is noted that the main goal of such a lesson is the formation of a personality, the disclosure and development of his/her abilities, and the task is not only the acquisition of knowledge, but also orientation in various activities. It is emphasized that the process of teaching foreign languages modeling in primary school requires clear parameters of competence-oriented lesson, awareness of lessons typology as the priority forms of learning organization and the peculiarities of constructing its content. It is recommended to apply modern technologies, methods, techniques and means at the lessons of a foreign language in the primary school, to comply with the requirements of the current curriculum and the content of the educational material contained in the textbooks as the main means of study, which will allow the teacher to conduct a clear analysis of the lesson, identify the positive and negative factors of influence on the constructing the content and make its adjustments accordingly.uk
dc.description.abstractВ статье раскрывается проблема конструирования содержания урока иностранного языка в начальной школе на основе компетентностно-ориентированного обучения. Цель статьи: определить и научно обосновать теоретико-методологические подходы к конструированию содержания урока иностранного языка в соответствии с компетентностно-ориентированным обучением. Методы исследования: теоретические (анализ научной психологической, педагогической, лингвистической и методической литературы, учебных программ, учебников, учебно-методических пособий, изучение и обобщение опыта преподавания иностранных языков в учреждениях общего среднего образования); эмпирические (беседы, анкетирование, моделирование, диагностирование), экспериментальные (апробация теоретических положений изучаемой темы). Представляются основные взгляды на теорию урока, в частности раскрывается понятие «компетентностно-ориентированный урок». Обращается внимание на специфику урока иностранного языка в начальной школе, на его образовательный потенциал, который реализуется в четырех аспектах: познавательном, развивающем, воспитательном и учебном. Определяются основные требования к планированию и реализации плана компетентностно-ориентированного урока иностранного языка. Характеризуются параметры компетентностно-ориентированного урока; определяются типы уроков как приоритетных форм организации обучения и особенности конструирования их содержания. Рекомендуется применение современных технологий, методов, приемов и средств на уроках иностранного языка в начальной школе. Предлагаются компетентностно-ориентированные задания, которые целесообразно использовать на уроках иностранного языка в 1-4 классах.uk
dc.language.isoukuk
dc.publisherВидавництво УжНУ "Говерла"uk
dc.relation.ispartofseriesПедагогіка. Соціальна робота. Вип. 2(43);-
dc.subjectпочаткова школаuk
dc.subjectіноземна моваuk
dc.subjectкомпетентнісно орієнтований урокuk
dc.subjectконструювання змісту уроку іноземної мовиuk
dc.subjectprimary schooluk
dc.subjectforeign languageuk
dc.subjectcompetence-oriented lessonuk
dc.subjectconstructing the content of foreign language lessonuk
dc.subjectначальная школаuk
dc.subjectиностранный языкuk
dc.subjectкомпетентностно-ориентированный урокuk
dc.subjectконструирование содержания урока иностранного языкаuk
dc.titleОсобливості конструювання змісту уроку іноземної мови в початковій школі на засадах компетентнісно орієнтованого навчанняuk
dc.title.alternativeFeatures of constructing the content of a foreign language lesson in the primary school on the basis of competence-oriented teachinguk
dc.title.alternativeОсобенности конструирования содержания урока иностранного языка в начальной школе на основе компетентностно-ориентированного обученияuk
dc.typeTextuk
dc.pubTypeСтаттяuk
Appears in Collections:Науковий вісник УжНУ Педагогіка. Соціальна робота Випуск 2 (43) - 2018

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Басай Надія Пилипівна.pdf353.35 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.