Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/24981
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorШандра, Наталія Андріївна-
dc.contributor.authorShandra, Natalia-
dc.date.accessioned2019-07-18T07:20:25Z-
dc.date.available2019-07-18T07:20:25Z-
dc.date.issued2018-
dc.identifier.citationШандра, Н. А. Підходи до формування англомовної лексичної компетентності в професійно орієнтованому письмі майбутніх ІТ-фахівців [Текст] / Н. А. Шандра // Науковий вісник Ужгородського національного університету : серія: Педагогіка. Соціальна робота / голов. ред. І.В. Козубовська. – Ужгород : Говерла, 2018. – Вип. 2 (43). – С. 284-288.uk
dc.identifier.urihttps://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/24981-
dc.description.abstractМета статті – відібрати, проаналізувати й обґрунтувати підходи до формування англомовної лексичної компетентності в професійно орієнтованому письмі майбутніх ІТ-фахівців. Методи дослідження: контент-аналіз джерел з проблеми дослідження – для визначення й здійснення відбору підходів, які регулюють процес формування англомовної лексичної компетентності в професійно орієнтованому письмі майбутніх ІТ-фахівців; систематизація – для виявлення чинників ефективності процесу формування англомовної лексичної компетентності в професійно орієнтованому письмі майбутніх ІТ-фахівців; функціональний аналіз – для обґрунтування підходів, що забезпечують процес формування англомовної лексичної компетентності в професійно орієнтованому письмі майбутніх ІТ-фахівців; узагальнення – для формулювання висновків щодо обґрунтування ефективних підходів, які лежать в основі формування у майбутніх ІТ-фахівців англомовної лексичної компетентності в професійно орієнтованому письмі. Відібрано, проаналізовано й обґрунтовано підходи до формування англомовної лексичної компетентності в професійно орієнтованому письмі майбутніх ІТ-фахівців, а саме: компетентнісний, комунікативно-когнітивний, комунікативно-діяльнісний, соціокогнітивний, особистісно орієнтований та інтегрований.uk
dc.description.abstractThe purpose of the article is to select, analyze and substantiate the approaches to the formation of English lexical competence in the professionally oriented writing of future IT specialists. Research methods used: content analysis − to identify and implement the selection of approaches that govern the process of formation of English lexical competence in a professionally oriented letter of future IT specialists; systematization − to identify the factors of the effectiveness of the process of formation of English lexical competence in a professionally oriented writing of future IT specialists; functional analysis − to substantiate the approaches ensuring the process of formation of English lexical competence in the professionally oriented writing of future IT specialists; generalization − to formulate conclusions on the rationale for effective approaches that underlie the formation of future English IT vocabulary lexical competence in a professionally oriented writing. The approaches to building English lexical competence of IT specialists’ professionally oriented writing have been chosen, analyzed and substantiated. Competence-based approach provides the process of complex building English lexical competence of IT specialists’ in professionally oriented writing. English lexical competence of IT specialists has been considered as their integrated quality that implies building their complex knowledge, skills and abilities to use the vocabulary of the English language in the process of professionally oriented English communication in the IT field. In its turn, communicative competence of IT specialists in writing – as their ability to realize communication in writing in the IT field in situations of professionally oriented written communication in accordance with the communicative task. On the basis of these definitions it has been defined that English lexical competence of IT specialists’ professionally oriented writing is an integrated quality of these specialists that allows them to use a set of knowledge, skills and abilities of English vocabulary in writing while producing writing products in accordance with communicative assignments in the situations of professionally oriented written communication in the IT sphere. Communicative and cognitive approach ensures building an ability to accomplish meaningful choice and usage of lexical units in the process of professionally oriented written communication. Socio-cognitive approach accounts for biological and cognitive students’ bias to study English as a foreign language. Personality-oriented approach is targeted to reveal students’ subjectivity while mastering English lexical knowledge and skills and producing English professionally oriented written product. Integrated approach envisages integration of all components of the process of building in prospective IT specialists English lexical competence in professionally oriented written communication.uk
dc.description.abstractЦель статьи - отобрать, проанализировать и обосновать подходы к формированию англоязычной лексической компетентности в профессионально ориентированном письме будущих ИТ-специалистов. Методы исследования: контент-анализ источников по проблеме исследования - для определения и осуществления отбора подходов, которые регулируют процесс формирования англоязычной лексической компетентности в профессионально ориентированном письме будущих ИТ-специалистов; систематизация - для выявления факторов эффективности процесса формирования англоязычной лексической компетентности в профессионально ориентированном письме будущих ИТ-специалистов; функциональный анализ - для обоснования подходов, обеспечивающих процесс формирования англоязычной лексической компетентности в профессионально ориентированном письме будущих ИТ-специалистов; обобщения - для формулировки выводов по обоснованию эффективных подходов, которые лежат в основе формирования у будущих ИТ-специалистов англоязычной лексической компетентности в профессионально ориентированном письме. Отобраны, проанализированы и обоснованы подходы к формированию англоязычной лексической компетентности в профессионально ориентированном письме будущих ИТ-специалистов, а именно: компетентностный, коммуникативно-когнитивный, коммуникативно-деятельностный, социокогнитивный, личностно ориентированный и интегрированный. сионально-ориентированное письмо; будущие ИТ-специалисты, подходы.uk
dc.language.isoukuk
dc.publisherВидавництво УжНУ "Говерла"uk
dc.relation.ispartofseriesПедагогіка. Соціальна робота. Вип. 2(43);-
dc.subjectангломовна лексична компетентністьuk
dc.subjectпрофесійно-орієнтоване письмоuk
dc.subjectмайбутні ІТфахівціuk
dc.subjectпідходиuk
dc.subjectEnglish lexical competenceuk
dc.subjectprofessionally oriented writinguk
dc.subjectprospective IT specialistsuk
dc.subjectapproachesuk
dc.subjectанглоязычная лексическая компетентностьuk
dc.subjectпрофессионально-ориентированное письмоuk
dc.subjectбудущие ИТ-специалистыuk
dc.subjectподходыuk
dc.titleПідходи до формування англомовної лексичної компетентності в професійно орієнтованому письмі майбутніх іт-фахівцівuk
dc.title.alternativeApproaches to the formation of english lexical competence in professionally oriented writing of it-specialistsuk
dc.title.alternativeПодходы к формированию англоязычной лексической компетентности в профессионально ориентированном письме будущих it-специалистовuk
dc.typeTextuk
dc.pubTypeСтаттяuk
Appears in Collections:Науковий вісник УжНУ Педагогіка. Соціальна робота Випуск 2 (43) - 2018

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Шандра Наталія Андріївна.pdf330.9 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.