Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/24990
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorВарава, Олена Борисівна-
dc.contributor.authorVarava, Olena-
dc.date.accessioned2019-07-18T08:19:09Z-
dc.date.available2019-07-18T08:19:09Z-
dc.date.issued2018-
dc.identifier.citationВарава, О. Б. Професійна компетентність та професійна мобільність майбутніх бакалаврів сестринської справи: дилема сучасності [Текст] / О. Б. Варава // Науковий вісник Ужгородського національного університету : серія: Педагогіка. Соціальна робота / голов. ред. І.В. Козубовська. – Ужгород : Говерла, 2018. – Вип. 2 (43). – С. 53-57.uk
dc.identifier.urihttps://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/24990-
dc.description.abstractСтаття присвячена актуальній проблемі, пов’язаній з розмежуванням понять «професійна компетентність» та «професійна мобільність» майбутніх бакалаврів сестринської справи, які відповідають розумінню сучасних цілей медсестринської освіти. Мета статті: вирішення основної дилеми сучасності: сформована професійна компетентність чи професійна мобільність майбутніх бакалаврів сестринської справи як передумова ефективності майбутньої професійної діяльності в медицині. Використані методи дослідження: теоретичний аналіз і синтез, узагальнення психолого-педагогічної, методичної та спеціальної літератури, інформаційних джерел з проблеми дослідження; наукова інтерпретація конкретних педагогічних фактів, ретроспективний аналіз професійної діяльності майбутніх бакалаврів сестринської справи. Основою формування професійної мобільності майбутніх бакалаврів сестринської справи є професійна діяльнісна компетентність, яка передбачає практичне оволодіння всіма видами медсестринської діяльності; охоплює цінності оволодіння сестринською справою, професійно значущі знання, вміння, навички та сукупність особистісних якостей, які відображають готовність ефективно здійснювати майбутню професійну діяльність, а також саморозвиватися і самовдосконалюватися; розвиток та активізацію критичного мислення, формування навичок і вмінь автономного навчання, спрямованого на формування у студентів особистої відповідальності за навчальні результати шляхом організації освітнього процесу з викладачем.uk
dc.description.abstractThe article deals with the actual problem that is connected with a differentiation of notions «professional competence» and «professional mobility» of future bachelors of nursing. Modern world develops and perfects constantly, that is why it provides significant social and professional mobility. In these circumstances the society needs graduates, who are ready to be involved in future life activities, able to decide life and professional problems and this depends not only from the received knowledge, but also from some additional qualities, to indicate which notions «mobility» and «competence» are used, and which correspond to the understanding of modern educational goals. The purpose of the article is solving of the main dilemma of modernity: formed professional competence or professional mobility of future bachelors of nursing as precondition of effectiveness of future professional activity in medicine. The research methods are used: theoretical analysis and synthesis, generalization of psychological and pedagogical, methodical and special literature, informational resources on problems of the research; scientific interpretation of actual pedagogical facts, retrospective analysis of future bachelors of nursing professional activity. The terms «competence» and «mobility» have a classical defect of terminological popularity: the number of their interpretations steadily rises as the number of researches increases in the sphere of competence and mobility. New authors, joining the system of scientific analysis, follow the necessity of compliance with the criterion of novelty and create own definitions and structure of phenomena in their individual understanding. However, the key semantics in all definitions is one. It is connected with the original meaning of the word mobility – is a movement, dynamics. The basis of the formation professional mobility of future bachelors of nursing is the professional activity competence, which provides practical mastering all the types of nursing activity; includes the values of nursing mastering, professionally meaningful knowledge, abilities, skills and a set of personal qualities, which reflect the readiness to implement effectively future professional activity, and also self-development and self-improvement; the development and activation of critical thinking, formation of skills and abilities of autonomous studying, which is directed on the formation of students’ personal responsibility for study results by organizing an educational process with an instructor.uk
dc.description.abstractСтатья посвящена актуальной проблеме, связанной с разграничением понятий «профессиональная компетентность» и «профессиональная мобильность» будущих бакалавров сестринского дела, соответствующих пониманию современных целей медсестринского образования. Цель статьи: решение основной дилеммы современности: сформирована профессиональная компетентность или профессиональная мобильность будущих бакалавров сестринского дела как предпосылка эффективности будущей профессиональной деятельности в медицине. Использованные методы исследования: теоретический анализ и синтез, обобщение психолого-педагогической, методической и специальной литературы, информационных источников по проблеме исследования; научная интерпретация конкретных педагогических фактов, ретроспективный анализ профессиональной деятельности будущих бакалавров сестринского дела. Основой формирования профессиональной мобильности будущих бакалавров сестринского дела является профессиональная деятельностная компетентность, предусматривающая практическое овладение всеми видами медсестринской деятельности; охватывающая ценности овладения сестринским делом, профессионально значимые знания, умения, навыки и совокупность личностных качеств, отражающих готовность эффективно осуществлять будущую профессиональную деятельность, а также готовность к саморазвитию и самосовершенствованию; развитие и активизация критического мышления, формирование навыков и умений автономного обучения, направленного на формирование у студентов личной ответственности за учебные результаты путем организации образовательного процесса с преподавателем.uk
dc.language.isoukuk
dc.publisherВидавництво УжНУ "Говерла"uk
dc.relation.ispartofseriesПедагогіка. Соціальна робота. Вип. 2(43);-
dc.subjectпрофесійна компетентністьuk
dc.subjectпрофесійна мобільністьuk
dc.subjectмайбутні бакалаври сестринської справиuk
dc.subjectмедсестринська освітаuk
dc.subjectprofessional competenceuk
dc.subjectprofessional mobilityuk
dc.subjectfuture bachelors of nursinguk
dc.subjectnursing educationuk
dc.subjectпрофессиональная компетентностьuk
dc.subjectпрофессиональная мобильностьuk
dc.subjectбудущие бакалавры сестринского делаuk
dc.subjectмедсестринское образованиеuk
dc.titleПрофесійна компетентність та професійна мобільність майбутніх бакалаврів сестринської справи: дилема сучасностіuk
dc.title.alternativeProfessional competence and professional mobility of future bachelors of nursing: the dilemma of modernityuk
dc.title.alternativeПрофессиональная компетентность и профессиональная мобильность будущих бакалавров сестринского дела: дилемма современностиuk
dc.typeTextuk
dc.pubTypeСтаттяuk
Appears in Collections:Науковий вісник УжНУ Педагогіка. Соціальна робота Випуск 2 (43) - 2018

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Варава Олена Борисівна.pdf344.31 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.