Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/25011
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorШукатка, Оксана Василівна-
dc.contributor.authorShukatka, Oksana-
dc.date.accessioned2019-07-18T10:40:02Z-
dc.date.available2019-07-18T10:40:02Z-
dc.date.issued2018-
dc.identifier.citationШукатка, О. В. Філософсько-парадигмальний аналіз проблеми формування індивідуальних стратегій здоров'язбереження майбутніх бакалаврів природничих спеціальностей [Текст] / О. В. Шукатка // Науковий вісник Ужгородського національного університету : серія: Педагогіка. Соціальна робота / голов. ред. І.В. Козубовська. – Ужгород : Говерла, 2018. – Вип. 2 (43). – С. 293-296.uk
dc.identifier.urihttps://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/25011-
dc.description.abstractНові соціально-економічні умови розвитку держави, подальший науково-технічний прогрес, потреби суспільства в здорових трудових ресурсах є фактором, спрямованим на збереження й зміцнення здоров’я населення. Стратегічними завданнями модернізації освіти є спрямування її на парадигму здоров’язбереження, формування цінностей здорового способу життя. Тому метою статті визначено детальний філософсько-парадигмальний аналіз проблеми формування індивідуальних стратегій здоров’язбереження майбутніх бакалаврів природничих спеціальностей. Для досягнення мети застосовано методи вивчення й аналізу наукової літератури, порівняння, класифікації, систематизації теоретичних та емпіричних даних. Здійснено теоретичний аналіз змісту парадигмального підходу до проблеми зміцнення та збереження здоров’я людини. Коротко резюмовано сучасний стан здоров’язберігаючої підготовки студентів у ЗВО. В результаті наукової розвідки виявлено низку дослідження формування індивідуальних стратегій здоров’язбереження майбутніх бакалаврів природничих спеціальностей.uk
dc.description.abstractNew social-economical conditions of state development, further scientific-technical progress, needs of the society in healthy labour resources have become the factors directed on saving and strengthening of population health. Strategic tasks of education modernisation are directed on the paradigm of health saving, formation of healthy lifestyle values. Purpose of the article: philosophical-paradigmal analysis of the problem of formation of individual heath saving strategies of future bachelors of natural specialties. Methods of research used: analysis of philosophical, pedagogical, psychological, valeological, medical and special sport scientific literature for generalising and comparing different views of scientists on the particular problem, defining the theoretical principles and clarifying the basic notions of research; comparing, classification, systematisation of theoretical and empirical data, theoretical prediction, projection for substantiation of topicality the problem of student youth health saving. Modern paradigm of higher education dictates the need for radical changes of methodological basics in the sphere of professional education, restructuring of the strategies of future specialists’ behaviour in biosphere in the direction of actualiaation of problem of saving health including the natural environment in general. Nowadays high school uses not fully didactical potential of sciences on nature and human for the formation of nation’s health, education of harmoniously developed personality and improvement of regulatory systems of students’ organisms. Contradictions between public need in training health, harmoniously developed specialists and the level of methodological culture of «teaching» discipline are defined.uk
dc.description.abstractНовые социально-экономические условия развития государства, дальнейшее научно-технический прогресс, возросшие потребности общества в здоровых трудовых ресурсах являются фактором, направленным на сохранение и укрепление здоровья населения. Стратегическими задачами модернизации образования являются направление ее на парадигму здоровьесбережения, формирование ценностей здорового образа жизни. Цель статьи: философско-парадигмальный анализ проблемы формирования индивидуальных стратегий здоровьесбережения будущих бакалавров естественных специальностей. Применены методы: анализа научной литературы, сравнения, классификации, систематизации теоретических и эмпирических данных. Осуществлен теоретический анализ содержания парадигмального подхода к проблеме укрепления и сохранения здоровья человека. Резюмированы современное состояние здоровьесберегающей подготовки студентов в заведениях высшего образования. Выявлен ряд социально-педагогических предпосылок исследования формирования индивидуальных стратегий здоровьесбережения будущих бакалавров естественных специальностей.uk
dc.language.isoukuk
dc.publisherВидавництво УжНУ "Говерла"uk
dc.relation.ispartofseriesПедагогіка. Соціальна робота. Вип. 2(43);-
dc.subjectздоров’яuk
dc.subjectздоров’я збереженняuk
dc.subjectосвітаuk
dc.subjectбакалаври природничих спеціальностейuk
dc.subjectздоровий спосіб життяuk
dc.subjecthealthuk
dc.subjecthealth savinguk
dc.subjecteducationuk
dc.subjectbachelors of natural specialtiesuk
dc.subjecthealthy lifestyleuk
dc.subjectздоровьеuk
dc.subjectздоровье сбережениеuk
dc.subjectобразованиеuk
dc.subjectбакалавры естественных специальностейuk
dc.subjectздоровый образ жизниuk
dc.titleФілософсько-парадигмальний аналіз проблеми формування індивідуальних стратегій здоров’язбереження майбутніх бакалаврів природничих спеціальностейuk
dc.title.alternativePhilosophical-paradigmal analysis of the problem of formation individual health saving strategies of future bachelors of natural specialtiesuk
dc.title.alternativeФилософско-парадигмальный анализ проблемы формирования индивидуальных стратегий здоровьесбережения будущих бакалавров естественных специальностейuk
dc.typeTextuk
dc.pubTypeСтаттяuk
Appears in Collections:Науковий вісник УжНУ Педагогіка. Соціальна робота Випуск 2 (43) - 2018

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Шукатка Оксана Василівна.pdf340.9 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.