Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/25018
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorСоловей, Юлія Олександрівна-
dc.contributor.authorSolovey, Yulia-
dc.date.accessioned2019-07-18T11:32:10Z-
dc.date.available2019-07-18T11:32:10Z-
dc.date.issued2018-
dc.identifier.citationСоловей, Ю. О. Чинники ефективної управлінської діяльності директора закладу дошкільної освіти [Текст] / Ю. О. Соловей // Науковий вісник Ужгородського національного університету : серія: Педагогіка. Соціальна робота / голов. ред. І.В. Козубовська. – Ужгород : Говерла, 2018. – Вип. 2 (43). – С. 265-269.uk
dc.identifier.urihttps://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/25018-
dc.description.abstractМета статті – здійснити аналіз поняття «управлінська діяльність директора закладу дошкільної освіти» та визначити чинники ефективної управлінської діяльності директора закладу дошкільної освіти. Методи дослідження: загальнонаукові (вивчення наукової літератури, дисертаційних робіт, аналіз, синтез, індукція, дедукція, узагальнення, класифікація, порівняння), що вможливили розкриття чинників ефективної управлінської діяльності директора закладу дошкільної освіти. З’ясовано, що сучасний директор закладу дошкільної освіти має бути обізнаним у науці управління, різних специфічних галузях та вміти на практиці застосовувати свої знання, уміння й навички. Встановлено, що управляти закладом дошкільної освіти означає цілеспрямовано впливати на педагогічний колектив, а через нього – на освітній процес з метою досягнення максимальних результатів у розвитку дітей дошкільного віку, де вагому роль відіграє управлінське рішення. З’ясовано, що у процесі управлінської діяльності у кожного директора закладу дошкільної освіти формується управлінська компетентність, основою якої виступають знання, досвід, що відображають соціально-професійний статус та управлінську кваліфікацію, а також особистісні, індивідуальні особливості для реалізації професійної діяльності.uk
dc.description.abstractThe purpose of the article is to analyze the concept of "management activities of the director of the institution of preschool education" and to determine the factors of effective management of the director of the institution of preschool education. Methods of research used: general scientific (studying scientific literature, dissertation papers, analysis, synthesis, induction, deduction, generalization, classification, comparison) that made it possible to reveal the factors of effective management activity of the director of the institution of preschool education. The analysis of the problem of effective management of the institution of pre-school education is carried out. The main factors of effective management of the director of the institution of preschool education are considered. The concept of "management activity of the director of the institution of preschool education", "competence of the director of the institution of preschool education" is analyzed. The "model" of behavioral qualities of the director of the institution of preschool education is described. The researches of scientists who were engaged in studying the problem of effective management activity of the director of the institution of preschool education in the theory and practice of education management were analyzed. It has been found out that the modern director of the institution of preschool education should be knowledgeable in the science of management, various specific fields and be able to practice their knowledge, skills and abilities. It is established that the management of a pre-school institution means the purposeful influence on the pedagogical team, and through it – on the educational process in order to achieve maximum results in the development of children of preschool age, where a significant role is played by the managerial decision. It is revealed that in the process of administrative activity, every director of the institution of preschool education establishes managerial competence, which is based on knowledge, experience, reflecting the socioprofessional status and managerial qualification, as well as personal and individual peculiarities for the realization of professional activity.uk
dc.description.abstractЦель статьи – осуществить анализ понятия «управленческая деятельность директора учреждения дошкольного образования» и определить факторы эффективной управленческой деятельности директора учреждения дошкольного образования. Методы исследования: общенаучные (изучение литературы, диссертационных работ, анализ, синтез, индукция, дедукция, обобщение, классификация, сравнение), что дали возможность раскрыть факторы эффективной управленческой деятельности директора учреждения дошкольного образования. Выяснено, что современный директор заведения дошкольного образования должен быть осведомлен в отраслях управления и различных специфических отраслях и уметь на практике применять свои знания, умения и навыки. Установлено, что управлять заведением дошкольного образования означает целенаправленно влиять на педагогический коллектив, а через него – на образовательный процесс с целью достижения максимальных результатов в развитии детей дошкольного возраста, где важную роль играет управленческое решение. Установлено, что в процессе управленческой деятельности у каждого директора заведения дошкольного образования формируется управленческая компетентность, основой которой выступают знания, опыт, отражающие социально-профессиональный статус и управленческую квалификацию, а также личностные, индивидуальные особенности для реализации профессиональной деятельности.uk
dc.language.isoukuk
dc.publisherВидавництво УжНУ "Говерла"uk
dc.relation.ispartofseriesПедагогіка. Соціальна робота. Вип. 2(43);-
dc.subjectдиректорuk
dc.subjectуправлінняuk
dc.subjectуправлінські функціїuk
dc.subjectуправлінські рішенняuk
dc.subjectосвітаuk
dc.subjectзаклад дошкільної освітиuk
dc.subjectчинникиuk
dc.subjectякістьuk
dc.subjectосвітній процесuk
dc.subjectкомпетентністьuk
dc.subjectdirectoruk
dc.subjectmanagementuk
dc.subjectmanagement functionsuk
dc.subjectmanagerial decisionsuk
dc.subjecteducationuk
dc.subjectpre-school education institutionuk
dc.subjectfactorsuk
dc.subjectqualityuk
dc.subjecteducational processuk
dc.subjectcompetenceuk
dc.subjectдиректорuk
dc.subjectуправлениеuk
dc.subjectуправленческие функцииuk
dc.subjectуправленческие решенияuk
dc.subjectобразованиеuk
dc.subjectзаведение дошкольного образованияuk
dc.subjectфакторыuk
dc.subjectкачествоuk
dc.subjectобразовательный процессuk
dc.subjectкомпетентностьuk
dc.titleЧинники ефективної управлінської діяльності директора закладу дошкільної освітиuk
dc.title.alternativeFactors of effective management activity of a director of preschool education institutionuk
dc.title.alternativeФакторы эффективной управленческой деятельности директора учреждений дошкольного образованияuk
dc.typeTextuk
dc.pubTypeСтаттяuk
Appears in Collections:Науковий вісник УжНУ Педагогіка. Соціальна робота Випуск 2 (43) - 2018

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Соловей Юлія Олександрівна.pdf344.21 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.