Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/27777
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorБородина, Л. П.-
dc.date.accessioned2020-01-30T08:34:01Z-
dc.date.available2020-01-30T08:34:01Z-
dc.date.issued2018-
dc.identifier.citationБородина, Л. Особенности сатиры Феликса Кривина в произведениях 90-х годов [Текст] / Л. Бородина. – Ужгород : Говерла. – С. 52-56uk
dc.identifier.urihttps://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/27777-
dc.descriptionафоризмиuk
dc.description.abstractУ статті розглядаються збірки Ф. Кривіна „Хвост павлина‖, „Тюрьма имени Свободы‖, «Завтрашние сказки», «Я угнал машину времени», „Плач по царю Ироду‖, „Брызги шампанского» та інші, написані у 90-ті р. ХХ ст., коли його гумор набуває рис гострої іронії, нищівної сатири, гротеску, сарказму. Розглянуто жанри мініатюр, літературних казок, притч, „історій‖, анекдотів, афоризмів, плачів у інтерпрета-ції письменника. Відзначено, що в 90-ті р. загострюється відверта публіцистичність та соціальна викриваль-ність творів, вони спираються на художні прийоми абсурду, парадоксу, алогізму, майстерної іронії, пись-менник продовжує творити викривальні неологізми, хіазми, модифіковані есе, переробляти приказки та при-слів‘я, грайливо розкодовує офіційні штампи мовлення радянських мас-медіа та політичні штампи радянсь-кої поезії. Письменник у творах цього періоду по-новому використовує прийоми фантастики, а саме – гру з простором і часом.uk
dc.description.abstractThe article investigated the collections of F. Krivin ―The Peacock‘s Tail‖, ―Prison named Liberty‖, ―Tomorrow‘s Tales of Tomorrow‖, ―I hijacked a time machine‖, ―Crying over King Herod‖, ―Cham-pagne splashes‖ and others written in the 90s, when his humor acquires the features of sharp irony, merciless satire, grotesque, sarcasm. The genres of miniatures, literary tales, parables, "stories", anecdotes, aphorisms in the interpretation of the writer are considered. It is noted that in the 1990s they rely on artistic methods of ab-surdity, paradox, allogism, irony workshop, the writer continues to create accusatory neologisms, chiasms, modi-fied essays, remake proverbs and sayings, in a game form decodes official cliches of the speech of the Soviet mass media and political cliches of Soviet poetry. The writer in the works of this period in a new way uses the techniques of fiction, namely - the game with space and time.uk
dc.language.isoukuk
dc.publisherДВНЗ "УжНУ"uk
dc.relation.ispartofseriesФілологія;-
dc.subjectФелікс Кривінuk
dc.subjectсатираuk
dc.subjectсарказмuk
dc.subjectіронияuk
dc.subjectабсурдuk
dc.subjectафоризмиuk
dc.subjectінтертекстuk
dc.subjectбайкиuk
dc.subjectтрадиціїuk
dc.subjectдистрофікиuk
dc.subjectгуманізмuk
dc.subjectфилософічністьuk
dc.titleОсобенности сатиры Феликса Кривина в произведениях 90-х годовuk
dc.title.alternativeFEATURES OF SATIRE OF F. KRIVIN IN THE WORKS OF THE 90suk
dc.typeTextuk
dc.pubTypeСтаттяuk
Appears in Collections:Науковий вісник УжНУ Серія: Філологія. Випуск 2(40) - 2018

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ОСОБЕННОСТИ САТИРЫ ФЕЛИКСА КРИВИНА.pdf579.37 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.