Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/30245
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorКрикунова, В. М.-
dc.contributor.authorАверчева, Н. О.-
dc.date.accessioned2020-09-17T06:40:01Z-
dc.date.available2020-09-17T06:40:01Z-
dc.date.issued2020-
dc.identifier.citationКрикунова, В. М. Пріоритети та особливості формування пропозиції на ринку продукції овочівництва в Україні [Текст] / В. М. Крикунова, Н. О. Аверчева // Науковий вісник Ужгородського національного університету : серія: Міжнародні економічні відносини та світове господарство / голов. ред. М.М. Палінчак. – Ужгород : Гельветика, 2020. – Вип. 29. – С. 84-93uk
dc.identifier.urihttps://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/30245-
dc.description.abstractУ статті досліджено сучасний стан формування пропозиції на ринку овочів. Проаналізовано організаційно-економічні особливості функціонування галузі овочівництва, які впливають на рівень та складники пропозиції. Досліджено динаміку і структуру виробництва овочів за категоріями виробників та видами продукції, що дозволило виявити основні тренди і фактори впливу на обсяги пропозиції. Обґрунтовано пріоритети розвитку галузі з огляду на внутрішній і зовнішній попит та інституційні умови. Проведено аналіз структури виробництва овочів за видами, запропоновано заходи щодо диверсифікації пропозиції та удосконалення її якісних характеристик. На підставі балансу овочів в Україні досліджено динаміку експорту та імпорту овочевої продукції, виявлено потенційні можливості вітчизняних підприємств на зовнішньому ринку та обґрунтовано необхідність розвитку пропозиції у бік урізноманітнення асортименту, а також підвищення частки переробленої овочевої продукції, підвищення якості та відповідної сертифікації.uk
dc.description.abstractThe paper deals with the current state of the vegetable market supply shaping. The organizational and economic peculiarities that determine the shaping the market of vegetable products supply are figured out: the complex structure of the industry by types of production, methods of cultivation, categories of producers; complicated mechanization of production processes; the need to develop the infrastructure for the storage, processing and marketing of vegetables; complicated forecasting of market conditions; high levels of domestic demand and significant incentives to seek foreign markets. The dynamics and structure of vegetable production by producers’ categories were investigated, that allowed to identify the main trends and factors influencing the volume of supply, the priorities of the industry development in terms of internal and external demand and institutional conditions. On the basis of the vegetable balance in Ukraine, the dynamics of export and import were investigated, the potential of domestic enterprises on the external market were identified. The necessity of assortment diversification, as well as increase of the share of processed vegetable products, improvement of quality and certification was substantiated. The export potential of the vegetable industry has been losing due to an imperfect system of storage, processing and vegetable products marketing. The export potential of the vegetable industry has been losing due to an imperfect system of storage, processing and vegetable products marketing. The export of fresh vegetables is increasing, and the products of vegetable processing are diminishing, which indicates the loss of position of processing enterprises in the external market. Necessary to address a complex of issues concerning the improvement of the marketing system for vegetables and the development of innovative forms of farming, the formation of specialized cooperatives, which will ensure supply of vegetables throughout the year in certain assortments, and will facilitate the vegetable market stabilization. The diversification of the product range, promotion of domestic branded products, development of the organic segment, certification of products in accordance with international standards are promising directions of development of the vegetable and food sector and improvement of the vegetable market supply.uk
dc.language.isoukuk
dc.publisherВидавничий дім "Гельветика"uk
dc.relation.ispartofseriesМіжнародні економічні відносини та світове господарство;-
dc.subjectпропозиціяuk
dc.subjectринок овочівuk
dc.subjectовочіuk
dc.subjectовочівництвоuk
dc.subjectпродукція овочівництваuk
dc.subjectімпортuk
dc.subjectекспортuk
dc.titleПріоритети та особливості формування пропозиції на ринку продукції овочівництва в Україніuk
dc.title.alternativePRIORITIES AND FEATURES OF THE VEGETABLE MARKET SUPPLY SHAPING IN UKRAINEuk
dc.typeTextuk
dc.pubTypeСтаттяuk
Appears in Collections:Науковий вісник УжНУ. Серія: Міжнародні економічні відносини та світове господарство. Випуск 29 - 2020

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ПРІОРИТЕТИ ТА ОСОБЛИВОСТІ ФОРМУВАННЯ ПРОПОЗИЦІЇ.pdf907.95 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.