Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/32305
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorMishyna, Nataliya-
dc.date.accessioned2021-01-12T18:23:26Z-
dc.date.available2021-01-12T18:23:26Z-
dc.date.issued2020-
dc.identifier.citationMishyna N. Ukrainian municipal reform: constitutional basis / N. Mishyna // Конституційно-правові академічні студії. – Ужгород : ТОВ "РІК-У", 2020. Вип. 3. – С. 85-91.uk
dc.identifier.urihttps://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/32305-
dc.description.abstractThe purpose of the article is a teleological and formal analysis of the related to municipal reform constitutional-conceptual documents approved by public authorities. This topic is relevant to the contemporary urgent constitutional problems, because at the beginning of 2020 President of Ukraine announced his plans to initiate changes to the Constitution 1996 about the local government. The main methods of the research include classical legal science methods. The author uses formal analysis, synthase, inductive and deductive approach to the problems, covered by the article. While looking at the text of Ukrainian Basic Law 1996 and other documents, the author uses the most common methods of legal interpretation (original intention method, purposivism and other). Results. The author analyzes the constitutional basis of the ongoing Ukrainian municipal reform, that was launched in 1998. Since that time, the Head of the Ukrainian state (President), the Parliament of Ukraine (Verkhovna Rada of Ukraine) and the Government of Ukraine (Cabinet of Ministers of Ukraine) participated in the regulation of this reform. Their actions can’t be characterized as concerted, that is why the biggest part of the documents aim the same results (efficient local self-government according to the European municipal standard and best foreign practices). But the ways of reaching this result differs a lot – it might be revision of the administrative-territorial division, it might be decentralization of the public power, it might be deconcentrating of the local self-government bodies’ competence. Conclusion. The author recommends, firstly, to revise the concepts of the local self-government reform in Ukraine – as some of the documents, that are really out-of-the-date, should be cancelled. Secondly, all of the existed documents should be analyzed, and in case if there is some interesting and perspective proposal – it can be included to the last version of the Municipal Reform Concept. Thirdly, like the last Concept, they should include not only actions, but actions accompanied by the timeline. Key words: local government reform, local self-government, municipal government, municipal government, public authority.uk
dc.description.sponsorshipМетою статті є телеологічний та формальний аналіз конституційно-концептуальних документів, пов’язаних з муніципальною реформою, затверджених державними органами. Ця тема актуальна для сучасних нагальних конституційних проблем, оскільки на початку 2020 року Президент України оголосив про свої плани ініціювати зміни до Конституції 1996 року щодо місцевого самоврядування. До основних методів дослідження належать класичні методи юридичної науки. Автор використовує формальний аналіз, синтез, індуктивний та дедуктивний методи, підходячи до вирішення проблем, висвітлених у статті. Переглядаючи текст Основного Закону України 1996 року та інші документи, автор використовує найпоширеніші методи юридичного тлумачення (метод оригінального наміру, цілеспрямованості та інші). Результати. Автор аналізує конституційну основу української муніципальної реформи, яка розпочалася у 1998 році. З цього часу участь у регулюванні цієї реформи брали Глава Української держави (Президент), Парламент України (Верховна Рада України) та Уряд України (Кабінет Міністрів України). Їхні дії не можна охарактеризувати як узгоджені, тому більша частина документів націлена на однакові результати (ефективне місцеве самоврядування відповідно до європейських муніципальних стандартів та найкращих закордонних практик). Але шляхи досягнення цього результату значно різняться - це може бути перегляд адміністративно-територіального поділу, це може бути децентралізація публічної влади, це може бути деконцентрація компетенції органів місцевого самоврядування. Висновок. Автор рекомендує, по-перше, переглянути концепції реформи місцевого самоврядування в Україні – оскільки деякі документи, які вже застаріли, слід скасувати. По-друге, слід проаналізувати всі існуючі документи, і якщо є якась цікава та перспективна пропозиція – її можна включити до останньої версії Концепції муніципальної реформи. По-третє, як і остання Концепція, вони повинні включати не лише дії, але й дії, що супроводжуються часовою шкалою. Ключові слова: реформа місцевого самоврядування, місцеве самоврядування, муніципальне управління, муніципальна влада, публічна влада.uk
dc.language.isoenuk
dc.publisherТОВ "РІК-У"uk
dc.relation.ispartofseriesКонституційно-правові академічні студії;-
dc.subjectlocal government reformuk
dc.subjectlocal self-governmentuk
dc.subjectmunicipal governmentuk
dc.subjectpublic authority.uk
dc.titleUkrainian municipal reform: constitutional basisuk
dc.title.alternativeМуніципальна реформа в Україні: конституційні основиuk
dc.typeTextuk
dc.pubTypeСтаттяuk
Appears in Collections:Конституційно-правові академічні студії. Випуск 3. 2020

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
UKRAINIAN MUNICIPAL REFORM.pdf306.62 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.