Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/32551
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorТиховська, Оксана Михайлівна-
dc.date.accessioned2021-01-20T04:41:05Z-
dc.date.available2021-01-20T04:41:05Z-
dc.date.issued2020-
dc.identifier.citationТиховська О. Персоніфікація архетипу Самості в купальській обрядовості українців. Науковий вісник Ужгородського університету: Серія: Філологія, 2020. Вип. 1 (43). С. 359–365.uk
dc.identifier.issn2663-6840-
dc.identifier.urihttps://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/32551-
dc.description.abstractАнотація. Метою статті є осмислення купальської обрядовості українців крізь призму психоаналізу К.-Г. Юнга, розгляд специфіки об’єктивації архетипу Самості в купальських ритуалах. Особлива увага зосереджена на образах сонця, кола, колеса, квітки, цвіту папороті, вінка, які у світлі психоаналізу є символами архетипу Самості. Результати: Метафоричним втіленням архетипу Самості, згідно з теорією К.-Г. Юнга, є коло, мандала, «четвірковість». Всі вони проектуються на образи купальських ритуалів. Зокрема, проекцією архетипу Самості в купальських обрядах є хороводи – метафоричні рухомі кола, що уособлюють безперервність життя. Вогнище теж має форму кола і метафорично сприймалося як мікромодель сонця. У містерії Купала відбувається взаємопроникнення, накладання різних символічних образів Самості. Зокрема, коло/мандала поєднується з етноархетипом квітки, адже невід’ємною складовою купальських свят є плетіння вінків. Вінок – це коло, створене з квітів («квіткове коло»). Метафорично саме свято Купала тісно пов’язане з прагненням людини досягнути максимального рівня свого розвитку, розкрити свій прихований потенціал й, мовою психоаналізу, досягнути рівня Самості (божества). Недосяжна (міфічна) квітка папороті є ще одним символом архетипу Самості. Метафорично її пошук у ніч на Купала та зустріч з демонами відображає боротьбу людини з самою собою (своїм темним альтер-его) та з різноманітними обставинами упродовж усього життя (купальська ніч як проекція життя). Висновки: Свято Купала символічно відображає ідею досягнення людиною вищого рівня розвитку, а мовою психоаналізу – досягнення рівня Самості. Архетип Самості проектується на багато атрибутів купальських свят, що мають форму кола (мандали): вінок з квітів, коло-хоровод, купальське вогнище, запалене колесо. Коло пов’язується з ідеєю появи Всесвіту й розвитком людини, оскільки в багатьох світових міфах душа уявлялася круглою, як і форма пралюдини. Купальський вінок є колом, утвореним з квітів, а квіти, згідно з теорією К.-Г. Юнга, це рослинний символ архетипу Самості.uk
dc.language.isoukuk
dc.subjectКлючові слова: архетип, вінок, квітка, коло, психоаналіз, українська міфологія, цвіт папороті.uk
dc.titleПерсоніфікація архетипу Самості в купальській обрядовості українців.uk
dc.title.alternativePERSONIFICATION OF ARCHETYPE OF SELF IN THE UKRAINIAN KUPALA RITUALSuk
dc.typeTextuk
dc.pubTypeСтаттяuk
Appears in Collections:Наукові публікації кафедри української літератури



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.