Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/34039
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorПовідайчик, Оксана Степанівна-
dc.contributor.authorЖиленко, Руслан В’ячеславович-
dc.date.accessioned2021-03-14T13:56:21Z-
dc.date.available2021-03-14T13:56:21Z-
dc.date.issued2020-
dc.identifier.citationПовідайчик, О. С. Технології професійної підготовки майбутніх соціальних працівників до науково-дослідницької діяльності [Текст] / О. С. Повідайчик, Р. В. Жиленко // Науковий вісник Ужгородського національного університету : серія: Педагогіка. Соціальна робота / гол. ред. І.Кузьма. – Ужгород : Говерла, 2020. – Вип. 2 (47). – С. 125-129. – Бібліогр.: с. 128 (7 назв)uk
dc.identifier.issn2524-0609-
dc.identifier.urihttps://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/34039-
dc.description.abstractУ статті досліджується проблема професійної підготовки майбутніх соціальних працівників до науково-дослідницької діяльності. Встановлено, що в педагогічній теорії і практиці відсутні цілісні дослідження з питання технологій науково-дослідницької підготовки фахівців соціальної роботи. Метою статті є виявлення ефективних технологій науково-дослідницької підготовки майбутніх соціальних працівників у вищій школі. Методи дослідження: аналіз наукової літератури, систематизація (для з’ясування ключових понять дослідження), вивчення досвіду діяльності ЗВО з науково-дослідницької підготовки соціальних працівників (задля виявлення особливостей досліджуваного процесу), узагальнення (з метою формування авторських висновків). Встановлено, що ефективними технологіями науково-дослідницької підготовки соціальних працівників у вищій школі є: кейс-технологія (дає змогу через колективну творчу дискусію на прикладі реальної ситуації, яка містить оригінальний практичний досвід, виробити в студентів конкретні практичні навички), концентрованого навчання (передбачає оволодіння студентами великого обсягу навчальної інформації без збільшення кількості навчального часу через зміни механізмів його засвоєння, структури інформації, форм її подання), диференційованого навчання (створюються умови, які дають змогу кожному студенту розкрити свої потенційні можливості щодо науково-дослідницької роботи), розвитку критичного мислення (формується здатність до наукового типу мислення для розв’язання нетривіальних фахових завдань), проектів (спрямований на формування здатності студентів комбінувати і поєднувати формальні знання з практичним досвідом).uk
dc.description.abstractThe article addresses the problem of professional training of social workers in scientifi c research activity. The authors substantiated that pedagogic theory and practice lack of comprehensive studies of research technologies for training of professionals in social work. The article aims to specify effective technologies for training of social workers in scientifi c research activity in tertiary education. Research methods used: analysis of the scientifi c literature, systematization (with a view to clarifying the key research notions), studying the experience of higher educational institutions in research training of social workers (with a view to defi ning distinctive features of the process), generalization (with a view to drawing the conclusions). The authors rationalized the research skills of social workers as an important component and an essential feature of professional social work in the current context. Professional development of well-educated, proactive, and highly committed researcher is an absolute precondition for further evolution of the profession aiming at social protection of different groups of population. The authors justifi ed commitment of social worker to scientifi c research activity as a coherent system of professional and personal features, sound theoretical and methodological knowledge and skills, and proactive personal attitudes to research process, which are refl ected in awareness and positive perception of scientifi c research activity as a component of professionalism. The authors concluded that effective technologies for training of social workers in scientifi c research activity in tertiary education are as follows: case technology (it enables students to develop specifi c practical skills through the collective creative discussion based on real situation containing unique practical experience), learningfocused (it enables higher leaning achievements of the students without increase in a volume of learning through the changes in the learning strategies, structure of provided information, and ways of communication), differentiated instruction (providing students with environment which enables each of them to develop abilities to conduct research), development of critical thinking (development of scientifi c thinking to solve non-trivial expert tasks), project development (enables students to develop their capacities of combining and matching the formal knowledge with the practical experience).uk
dc.language.isoukuk
dc.publisherВидавництво УжНУ "Говерла"uk
dc.relation.ispartofseriesПедагогіка. Соціальна робота;-
dc.subjectнауково-дослідницька діяльністьuk
dc.subjectпрофесійна підготовкаuk
dc.subjectсоціальний працівникuk
dc.subjectтехнології навчанняuk
dc.subjectscientifi c research activityuk
dc.subjectprofessional traininguk
dc.subjectsocial workeruk
dc.subjectlearning technologiesuk
dc.titleТехнології професійної підготовки майбутніх соціальних працівників до науково-дослідницької діяльностіuk
dc.title.alternativeLearning technologies for professional training of social workers in scientific research activityuk
dc.typeTextuk
dc.pubTypeСтаттяuk
Appears in Collections:Науковий вісник УжНУ Педагогіка. Соціальна робота Випуск 2 (47) - 2020

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ТЕХНОЛОГІЇ ПРОФЕСІЙНОЇ ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНІХ.pdf238.7 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.