Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/37312
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorГарбар, С. В.-
dc.date.accessioned2021-11-07T19:22:30Z-
dc.date.available2021-11-07T19:22:30Z-
dc.date.issued2021-
dc.identifier.citationГарбар, С. В. Педагогічні умови використання мультиплікаційних фільмів у вихованні та навчанні дітей дошкільного віку [Текст] / С. В. Гарбар // Науковий вісник Ужгородського університету : збірник наукових праць; серія: Педагогіка. Соціальна робота / гол. ред. І. Кузьма. – Ужгород : Говерла, 2021. – Вип. 1 (48). – С. 83–87. – Бібліогр.: с. 86 (6 назв). – Рез. укр., англ.uk
dc.identifier.issn2524-0609-
dc.identifier.urihttps://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/37312-
dc.description.abstractАнотація. Актуальність дослідження зумовлюється важливістю періоду дошкільного дитинства у вихо- ванні і навчанні дитини та створенні умов і передумов для гармонійного, повноцінного її розвитку. Безпосе- редній контакт дитини із електронними засобами інформації визначає вплив інформаційно-екранної культури на виховання та навчання дошкільника. Метою статті є аналіз впливу мультиплікаційних фільмів на розвиток особистості дитини та виокремлення педагогічних умов використання мультиплікаційних фільмів для ви- ховання та навчання дітей дошкільного віку. Методи дослідження: теоретичні (аналіз літератури з проблем дослідження), емпіричні (анкетування, бесіди, педагогічні спостереження, створення спеціальних діагнос- тичних ситуацій). З’ясовано, що мультиплікаційні фільми виконують неабияку виховну, пізнавальну, розви- вальну та навчальну функції. Визначено основні педагогічні умови використання мультиплікаційних фільмів у вихованні та навчанні дітей дошкільного віку. Запропоновано систему тематичного планування перегляду мультиплікаційних фільмів для дітей дошкільного віку, яка передбачає три етапи роботи: підготовчий, пе- реглядовий, рефлексивний. Експериментально обґрунтовано доцільність використання мультиплікаційних фільмів як засобу виховання та навчання дітей дошкільного віку. Ключові слова: педагогічні умови; діти дошкільного віку; мультиплікаційні фільми; принципи; критерії.uk
dc.description.abstractAbstract. The relevance of the study is due to the importance of the period of preschool childhood in the upbringing and education of the child and the creation of conditions and prerequisites for the harmonious, full development. The direct contact of the child with electronic media determines the impact of information and screen culture on the education and training of preschoolers. The aim of the article is to analyze the impact of cartoons on the development of the child's personality and to identify the pedagogical conditions for the use of cartoons for the education and training of preschool children. Research methods applied: theoretical (analysis of the literature on research problems), empirical (questionnaires, interviews, pedagogical observations, creation of special diagnostic situations). Cartoons have been found to perform a great educational, cognitive, developmental and educational function. The main pedagogical conditions for the use of cartoons in the education and training of preschool children are determined. The system of thematic planning of watching cartoons for preschool children is off ered, which provides for three stages of work: preparatory, screening, refl ective. The expediency of using cartoons as a means of education and training of preschool children is experimentally substantiated.The above material allows us to draw the following conclusions: animation can be considered not only as entertaining, but also a developmental genre that has a clearly defi ned content and structure, while performing tasks in the purposeful child’s development, upbringing and education. Active use of animated products will be eff ective if the demonstrated situations are explained to a smaller audience. Thus, the cartoon, intended for children’s audiences, contains signifi cant developmental potential to infl uence the child’s individualityy. The quality and direction of this eff ect depends on the cartoon products that a child «consumes». Key words: pedagogical conditions; preschool children; cartoons; principles; criteria.uk
dc.language.isoukuk
dc.publisherГоверлаuk
dc.relation.ispartofseriesПедагогіка. Соціальна робота;-
dc.subjectпедагогічні умовиuk
dc.subjectдіти дошкільного вікуuk
dc.subjectмультиплікаційні фільмиuk
dc.subjectпринципиuk
dc.subjectкритеріїuk
dc.titleПедагогічні умови використання мультиплікаційних фільмів у вихованні та навчанні дітей дошкільного вікуuk
dc.title.alternativePedagogical conditions for the use of animated films in the education and Education of preschool childrenuk
dc.typeTextuk
dc.pubTypeСтаттяuk
Appears in Collections:Науковий вісник УжНУ Педагогіка. Соціальна робота Випуск 1 (48) - 2021

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ПЕДАГОГІЧНІ УМОВИ ВИКОРИСТАННЯ.pdf573.27 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.