Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/37389
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorГуменюк, І. М.-
dc.date.accessioned2021-11-08T17:32:56Z-
dc.date.available2021-11-08T17:32:56Z-
dc.date.issued2021-
dc.identifier.citationГуменюк, І. М. Робоча програма навчальної дисципліни: компетентнісний вектор [Текст] / І. М. Гуменюк // Науковий вісник Ужгородського університету : збірник наукових праць; серія: Педагогіка. Соціальна робота / гол. ред. І. Кузьма. – Ужгород : Говерла, 2021. – Вип. 1 (48). – С. 97–103. – Бібліогр.: с. 101 (22 назви). – Рез. укр., англ.uk
dc.identifier.issn2524-0609-
dc.identifier.urihttps://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/37389-
dc.description.abstractАнотація. Статтю присвячено проблемі ефективного конструювання робочої програми як основного виду навчально-методичного забезпечення дисципліни. Якість архітектоніки та змістової логіки робочої про- грами ілюструє професійну компетентність науково-педагогічного працівника. Мета статті – актуалізувати методичну проблему побудови робочої програми дисципліни «Українська мова за професійним спрямуван- ням» на основі компетентнісного підходу. Процес дослідження базувався на системно-структурному та по- рівняльному методах аналізу методичних матеріалів, а також узагальнення та систематизації виявлених не- доліків. Результати дослідження сформульовано відповідно до визначених параметрів. Встановлено суттєві розбіжності між критеріями оцінювання та очікуваними результатами навчання, змістом дисципліни та ви- могами освітньої програми. Авторка робить акцент на несистемному застосуванні компетентнісного підходу, відсутності чіткої кореляції між програмними компетентностями та їх конкретизацією в межах визначеного курсу. Ключові слова: українська мова за професійним спрямуванням; компетентнісний підхід; робоча про- грама; результати навчання.uk
dc.description.abstractAbstract. The article considers the problem of eff ective construction of the working programme as the main kind of the educational and methodical support for a course. The relevance of the topic of the research is caused by the existence of signifi cant diff erences between the evaluation criteria and the expected results of teaching, the content of the course and the requirements of the educational programme. The quality of the architectonics and contentual logic of a working programme illustrates the professional competence of the scientifi c and pedagogical worker. The aim of the article is to raise the awareness of the methodical problem of construction of the working programme of the Ukrainian Language for Professional Purposes course on the basis of the competence approach. The research process was based on the systemic structural and comparative methods of analysis of methodical materials, as well as generalisation and systematisation of the detected disadvantages. The selection of the working programme s for the analysis has been conducted considering the geographical criterion of the location of the pedagogical institution of higher education and the criterion of the free access to the educational programmes of the specialities 012 Pre- School Education, 013 Primary Education and the corresponding working programme s in the Ukrainian Language for Professional Purposes course. The results of the research have been formulated according to the determined parameters. A gradual decrease in the interest in teaching the course at pedagogical institutions of higher education has been indicated, as well as its replacement with the Bases of Academic Writing course at non-pedagogical institutions of higher education. The author emphasizes the non-systemic use of the competence approach, the absence of a clear correlation between the programmatic competences and their concretisation within the course. Clearly determined teaching results concerning each topic in accordance with the educational programme have not been detected in any of the analysed working programme s. Key words: Ukrainian Language for Professional Purposes; competence approach; working programme; teaching results.uk
dc.language.isoukuk
dc.publisherГоверлаuk
dc.relation.ispartofseriesПедагогіка. Соціальна робота;-
dc.subjectукраїнська мова за професійним спрямуваннямuk
dc.subjectкомпетентнісний підхідuk
dc.subjectробоча програмаuk
dc.subjectрезультати навчанняuk
dc.titleРобоча програма навчальної дисципліни: компетентнісний векторuk
dc.title.alternativeThe working programme of the academic course: the competence vectoruk
dc.typeTextuk
dc.pubTypeСтаттяuk
Appears in Collections:Науковий вісник УжНУ Педагогіка. Соціальна робота Випуск 1 (48) - 2021

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
РОБОЧА ПРОГРАМА НАВЧАЛЬНОЇ.pdf599.1 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.