Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/373
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorВолчелюк, Юлія Іванівна-
dc.date.accessioned2014-12-16T12:22:49Z-
dc.date.available2014-12-16T12:22:49Z-
dc.date.issued2013-
dc.identifier.citationВолчелюк, Ю. І. Соціально-психологічні особливості соціальної адаптації студентів з обмеженими фізичними можливостями в інклюзивному освітньому просторі [Текст] / Ю. І. Волчелюк // Науковий вісник Ужгородського університету : Серія: Педагогіка. Соціальна робота / гол. ред. І.В. Козубовська. – Ужгород: Говерла, 2013. – Вип. 29. – С. 36–40. – Рез. рос., англ. – Бібліогр.: с. 39 (11 назв).uk
dc.identifier.urihttps://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/373-
dc.descriptionThe author elucidates the essence of the psychological peculiarities of students with disabilities taking into consideration ontogenetic process of integration mechanisms of the psychics, nosology of diseases which are the most common causes of disability. Major social and psychological peculiarities, with consideration of which the social adaptation of students with disabilities in inclusive educational environment will be more effective, such as: age, membership of a particular social group, focus on educational activities, the motivation to perform the functions of the future specialist, peculiarity of the status caused by disabilities, physical condition, including the nosology of diseases are separated. The infl uence of other social groups, such as families, community organizations, manufacturing staffs, associations according to interests, etc., on the effectiveness of social adaptation of students with disabilities are reviewed. The basic rules for working with students with disabilities based nosology of diseases (with students who are visually impaired, have problems with hearing, musculoskeletal system, somatic illnesses) are revealed. The modern approaches to inclusive educational space as a optimal environment for adaptation of youth with disabilities. Key words: students with disabilities, inclusion, social adaptation, social comfort, interpersonal interaction.uk
dc.description.abstractСтаття присвячена розкриттю сутності пси- хологічних особливостей студентів з обмеженими фізичними можливостями з урахуванням онтоге- нетичного процесу інтеграційних механізмів психі- ки, нозологій захворювань, що є найпоширенішими причинами настання інвалідності, особливостей міжособистісного сприйняття учасників освітньо- виховного процесу як умов успішної соціальної адап- тації. Розглянуто сучасні підходи до формування інклюзивного освітнього простору як оптимального середовища адаптації молоді з інвалідністю. Ключові слова: студенти з обмеженими фізични- ми можливостями, інклюзія, соціальна адаптація, соціальний комфорт, міжособистісна взаємодія.uk
dc.language.isoukuk
dc.publisherВидавництво УжНУ "Говерла"uk
dc.relation.ispartofseriesПедагогіка. Соціальна робота;-
dc.subjectстуденти з обмеженими фізичними можливостямиuk
dc.subjectінклюзіяuk
dc.subjectсоціальна адаптаціяuk
dc.subjectсоціальний комфортuk
dc.subjectміжособистісна взаємодіяuk
dc.titleСоціально-психологічні особливості соціальної адаптації студентів з обмеженими фізичними можливостями в інклюзивному освітньому просторіuk
dc.title.alternativeSocial and psychological characteristics of social adaptation of students with disabilities in inclusive educational environmentuk
dc.typeTextuk
dc.pubTypeСтаттяuk
Appears in Collections:Науковий вісник УжНУ Педагогіка. Соціальна робота Випуск 29 - 2013

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
СОЦІАЛЬНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСОБЛИВОСТІ СОЦІАЛЬНОЇ.pdf259.33 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.