Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/37426
Title: Художня антропологія в новелістиці Марка Черемшини
Other Titles: Artistic anthropology in the short stories of Marko Cheremshyna
Authors: Лях, Тетяна Олегівна
Keywords: Художня антропологія, метафізичний горизонт, модернізм, новела, характер, символ, хронотоп., Artistic anthropology, metaphysical horizon, Modernism, short story, character, symbol, chronotop.
Issue Date: May-2021
Publisher: Видавництво "Молодий вчений"
Citation: Молодий вчений: науковий журнал. - № 5 (93), травень 2021 р. - К., 2021.
Abstract: Український літературний процес кінця ХІХ – початку ХХ століть значну роль відводив людині, котра прагне віднайти себе у світі. Митці відображали як реалії життя людини, її психологічні стани за певних обставин, так і внутрішнє єство, почуття та настрій персонажа, що було ознакою модернізму. Творчість Марка Черемшини формувалася під впливом сучасних йому культурно-історичних реалій, європейської філософії. Попри значну увагу дослідників до відображення письменником своїх персонажів виникає потреба вивчення художньої антропології письменника у зв’язку з його власним філософським розумінням існування людини у світі. Марко Черемшина зображує світ і людину в ньому метафізично, акцентуючи на несвідомому персонажів, їх внутрішньому єстві, часто ставить їх в екзистенційні межові ситуації. Такому підходу автора до творення художньої антропології сприяли як модерністська рецепція фольклорно-міфологічних образів та мотивів, так і новітні напрямки європейської філософії, зокрема філософія життя Ф. Ніцше. Одним із маркерів художньої антропології Марка Черемшини є вітаїстичний мотив повноти людського життя, любові, що набув найпотужнішого звучання у збірці новел «Парасочка». Аналіз художньої антропології письменника допомагає глибше зрозуміти невичерпний феномен його творчості. Дослідження доповнює уявлення про особливий філософічний тип мислення Марка Черемшини, накреслює подальші аспекти вивчення його новелістики, зокрема в руслі міждисциплінарних досліджень.
Description: The characteristic features of Ukrainian literary process at the end of XIXth – the beginning of XXth centuries develops in connection with Modernism. Ukrainian writers reflected the realities of human life and psychological states, feelings of the characters. Marko Cheremshyna’s worldview was formed in the cultural context and philosophy of his time. Writer’s works is closely connected to Modernism tendencies especially to the transcendental sphere that forms the metaphysical horizon of the author’s fiction. Therefore, the article deals with the Marko Cheremshyna’s artistic anthropology and metaphysic sphere of human and the world. In the first Cheremshyna’s collection of short stories “Karby” the metaphysical horizon of man and the world is primarily manifested by the existential states, when the person opens the “supersensual”, “divine being”. Marko Cheremshyna’s hero is closely connected to the transcendental sphere. The states of life and death, sin and remorse, suffering and solitude, the symbols, time and space categories, the way chronotop in works by Marko Cheremshyna have been analysed in the article. In the short stories of latest collection “Selo za viyny”, “Verkhovyna” Marko Cheremshyna creatively rethinks the mythological picture of universe and we see in these texts the mythоlogеmas, specificity of mithopoetic chronotop, realization of the “Golden Age” myth, Eros as an inherent element of mythological consciousness. The mythological picture of universe Cheremshyna realized through the system of binary oppositions life / death, good / evil, light / dark. The investigation also focuses on the vitality, Dionysian’s origin in Cheremshyna's short stories of the cycle “Parasochka”. Solving of this problem is indissolubly connected with questions about nature, love, essence and sense of human life. According to Cheremshyna's conception love is able to realize the universal connection between man and world nature. The author comes to the conclusion that the Cheremshyna's understanding of the Dionysian’s origin is close to pantheism; a human for him is a part of the Universe.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/37426
ISSN: 2304-5809
Appears in Collections:Наукові публікації кафедри громадського здоров'я та гуманітарних дисциплін



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.