Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/38892
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorСмагіна, Таїса Миколаївна-
dc.date.accessioned2022-01-27T10:36:34Z-
dc.date.available2022-01-27T10:36:34Z-
dc.date.issued2021-
dc.identifier.citationСмагіна, Таїса Миколаївна Деонтологічний складник оцінювально-аналітичної компетентністі педагога / Таїса Миколаївна Смагіна // Науковий вісник Ужгородського університету : збірник наукових праць; серія: Педагогіка. Соціальна робота / голов. ред. О. Бартош. – Ужгород : Говерла, 2021. – Вип. 2 (49). – С. 198-202. – Рез. укр., англ. – Бібліогр.: с. 201 (12 назв).uk
dc.identifier.issn2524-0609-
dc.identifier.urihttps://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/38892-
dc.description.abstractАнотація. Із затвердженням професійного стандарту вчителя виникла необхідність в якісно іншій підготовці педагога, що дає змогу поєднувати фундаментальність професійних базових знань з інноваційністю мислення і практико-орієнтованим дослідним підходом до реалізації нового формату оцінювання. Аналіз професійного стандарту вчителя спонукає до більш детального визначення й осмислення ціннісної сфери професійної діяльності педагога. Саме тут, на нашу думку, мають бути використані здобутки відносно нової сфери наукового знання – педагогічної деонтології. Метою статті є виявлення і визначення місця деонтологічного складника в межах оцінювально-аналітичної компетентності педагога за формулюванням професійного стандарту вчителя. На основі порівняльного аналізу літературних джерел сформульовано авторські висновки. Мотиваційно-ціннісний (особистісний) компонент структури оцінювально-аналітичної компетентності яскраво виявляє особистісні риси педагога, що дає можливість розкрити мотиви і прагнення учнів. Це дає підставу визначити мотиваційно-ціннісний (особистісний) компонент як деонтологічний складник оцінювальноаналітичної компетентності педагога. Він має стати спусковим механізмом справедливого та мотивувального оцінювання, що дасть змогу учневі/-ці відчути себе цінним/-ою і знаходити сенс у навчанні. Педагог формує у себе певні моделі професійної поведінки, які є виявленням сформованості його оцінювально-аналітичної компетентності.uk
dc.description.abstractAbstract. With the approval of teachers’ professional standard there is a need for a qualitatively diff erent teacher training, which allows to combine the fundamentals of professional basic knowledge with innovative thinking and practice-oriented research approach to the implementation of a new evaluation format. Modernization of the system of education in Ukraine has radically changed the «portrait» of the modern teacher and the requirements for his work. There is a demand for professionals who not only know their subject well, but also have a fl exible professional self-awareness, emotional intelligence and communication skills focused on creativity, innovation, entrepreneurship. There is a need to create a route map for the development of teachers` professionalism in Ukraine. The analysis of the teacher’s professional standard encourages to more detailed defi nition and comprehension of the value sphere of teacher`s professional activity. It is here, in our opinion, that the achievements of a relatively new fi eld of scientifi c knowledge − pedagogical deontology − should be used. The purpose of the article is to identify and determine the place of the deontological component within the teacher`s evaluative-analytical competence in the formulation of teacher`s professional standard. Based on the comparative analysis of literature sources, the author's conclusions are formulated. Motivational-value (personal) component of the structure of evaluative-analytical competence clearly reveals the personal traits of the teacher, which gives the opportunity to reveal students` motives and aspirations. This gives grounds to defi ne the motivational-value (personal) component as a deontological component of the teacher’s evaluative-analytical competence. It should be a trigger for fair and motivating assessment that enables the student to feel valued and fi nd meaning in learning. The teacher forms certain models of professional behavior, which are a manifestation of the formation of his evaluative-analytical competence. Key words: competence; professional competence; evaluative-analytical competence; deontological component.uk
dc.language.isoukuk
dc.publisherВид-во УжНУ “Говерла”uk
dc.relation.ispartofseriesПедагогіка. Соціальна робота;-
dc.subjectкомпетентністьuk
dc.subjectпрофесійна компетентністьuk
dc.subjectоціночно-аналітична компетентністьuk
dc.subjectдеонтологічна складоваuk
dc.titleДеонтологічний складник оцінювально-аналітичної компетентністі педагогаuk
dc.title.alternativeDeontological component of evaluation-analytical competence of a teacheruk
dc.typeTextuk
dc.pubTypeСтаттяuk
Appears in Collections:Науковий вісник УжНУ Педагогіка. Соціальна робота Випуск 2 (49) - 2021

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ДЕОНТОЛОГІЧНИЙ СКЛАДНИК ОЦІНЮВАЛЬНО.pdf790.32 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.