Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/44018
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorШишак, Андріана Михайлівна-
dc.date.accessioned2022-09-10T16:43:43Z-
dc.date.available2022-09-10T16:43:43Z-
dc.date.issued2022-
dc.identifier.citationШишак, Андріана Михайлівна Інформаційно-комунікаційна та інформаційно-цифрова компетентності молодшого школяра: порівняльний аналіз змісту понять. / Андріана Михайлівна Шишак // Науковий вісник Ужгородського національного університету : серія: Педагогіка. Соціальна робота / гол. ред. О. Бартош. – Ужгород : Говерла, 2022. – Вип. 1 (50). – С. 315–318. – Рез. укр. англ. – Бібліогр.: с. 317–318 (8 назв).uk
dc.identifier.issn2524-0609-
dc.identifier.urihttps://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/44018-
dc.description.abstractАнотація. Актуальність проблеми дослідження сутності інформаційно-комунікаційної та інформацій- но-цифрової компетентностей, їх порівняння зумовлена відображенням різних тлумачень термінів у Дер- жавному стандарті початкової освіти та Концептуальних засадах реформування середньої школи «Нова українська школа». Мета статті полягає у дослідженні сутності понять «інформаційно-комунікаційна ком- петентність» та «інформаційно-цифрова компетентність», порівнянні їх змісту в контексті формування в учнів початкової школи. Серед основних методів наукового дослідження використано аналіз, порівняння, узагальнення та конкретизацію. У статті конкретизовано зміст понять: інформаційно-комунікаційна ком- петентність як сукупність знань, умінь, навичок, досвіду діяльності та ціннісних ставлень особистості, що передбачають критичну та доцільну взаємодію користувача із інформацією та засобами інформаційно-ко- мунікаційних технологій для її обробки та комунікації; інформаційно-цифрова компетентність як система знань, умінь, навичок, досвіду діяльності та ціннісних ставлень здобувача освіти, що пов’язано із критичною обробкою та використанням інформації суто у цифровій формі. Зважаючи на трактування та дослідження семантики складових частин термінів, встановлено, що інформаційно-комунікаційна та інформаційно-циф- рова компетентності мають подібний зміст і можуть вживатися, здебільшого, як синоніми: інформаційно- комунікаційна компетентність – для акцентування насамперед на комунікаційному аспекті; інформаційно- цифрова компетентність – на цифровій формі інформації, з якою працює користувач. Ключові слова: інформаційно-комунікаційна компетентність, інформаційно-цифрова компетентність, цифрова інформація, учень початкової школи, початкова освіта.uk
dc.description.abstractINFORMATION-COMMUNICATION AND INFORMATION-DIGITAL COMPETENCES OF PRIMARY SCHOOL PUPILS: COMPARATIVE CONTENT ANALYSIS OF CONCEPTS Abstract. The actuality of the problem deals with the analysing the essence of information-communication and information-digital competencies, and their comparison, which is refl ected through diff erent interpretations of the terms in the State Standard of Primary Education and the Conceptual Principles of Secondary School Reform «New Ukrainian School». The purpose of the article is to study the essence of the concepts of «information-communication competence» and «information-digital competence», comparing their content in the context of the formation of primary school pupils. Analysis, comparison, generalisation and specifi cation, are used among the main methods of scientifi c research. The article specifi es the content of concepts: information-communication competence is regarded as a set of knowledge, skills, experience and values of the individual, providing critical and appropriate interaction of the user with information and information-communication technologies for its processing and communication; information-digital competence is understood as a system of knowledge, skills, experience and values of the learner, which is associated with the critical processing and use of information in purely digital form. Among the common features of the interpretation of these concepts are the following: these competencies include a set of knowledge, skills, experience and values of primary school pupils to work with digital information: creation, storage, use, dissemination, deletion; work with digital data in the context of the formation of these competencies is associated with 6-10-year-old pupils’ information and media literacy, the basics of programming, algorithmic thinking, working with databases, etc.; the formation of these competencies is based on the interaction of primary school students with information and communication technologies, the means of which are a computer, computer networks, camera, printer, scanner, etc.; these competencies are aimed at developing the skills of safe and ethical behavior in primary school pupils while working on the Internet and when using digital media. The main diff erence between the terms «information-communication competence» and «information-digital competence» is in their semantics. Considering the interpretation and analysis of the semantics of the constituent parts of terms, it is established that informationcommunication and information-digital competences have a similar meaning and can be used mostly as synonyms: information-communication competence – to emphasize primarily the communication aspect; information-digital competence is based on the digital form of information with which the user works. Key words: information-communication competence, information-digital competence, digital information, primary school pupil, primary education.uk
dc.language.isoukuk
dc.publisherВид-во “Говерла”uk
dc.relation.ispartofseriesПедагогіка. Соціальна робота;-
dc.subjectінформаційно-комунікаційна компетентністьuk
dc.subjectінформаційно-цифрова компетентністьuk
dc.subjectцифрова інформаціяuk
dc.subjectучень початкової школиuk
dc.subjectпочаткова освітаuk
dc.titleІнформаційно-комунікаційна та інформаційно-цифрова компетентності молодшого школяра: порівняльний аналіз змісту понять.uk
dc.title.alternativeInformation-communication and information-digital competences of primary School pupils: comparative content analysis of conceptsuk
dc.typeTextuk
dc.pubTypeСтаттяuk
Appears in Collections:Науковий вісник УжНУ Педагогіка. Соціальна робота Випуск 1 (50) - 2022

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ІНФОРМАЦІЙНО-КОМУНІКАЦІЙНА.pdf549.76 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.