Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/46860
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorПопадич, Олена Олександрівна-
dc.date.accessioned2023-01-10T20:21:51Z-
dc.date.available2023-01-10T20:21:51Z-
dc.date.issued2020-
dc.identifier.citationПопадич, Олена Олександрівна Концептуальні засади формування правової компетентності майбутніх учителів початкових класів / Олена Олександрівна Попадич // Науковий вісник Ужгородського національного університету : серія: Педагогіка. Соціальна робота / гол. ред. І. Кузьма. – Ужгород : Говерла, 2020. – Вип. 1 (46), №Ч. 1, Ч. 2. – С. 116–119. – Рез. укр., англ. – Бібліогр.: с. 118–119 (11 назв).uk
dc.identifier.issn2524-0609-
dc.identifier.urihttps://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/46860-
dc.description.abstractАктуальність проблеми. Новітнє суспільство передбачає, що цілі підготовки фахівця необхідно фор- мулювати як триєдине завдання, що охоплює: виховання адекватної фахової мотивації й цілеспрямованості; забезпечення якнайвищої правової компетентності; розвиток фахово значущих рис особистості фахівця. Осо- бливості об’єктів фахової діяльності майбутніх учителів початкових класів вимагають переосмислити зміст і методику їхнього навчання, формуючи в них правову компетентність. Метою статті є теоретичне обґрун- тування концептуальних засад формування правової компетентності майбутніх учителів початкових класів. У статті використано такі методи дослідження як аналіз літератури та інформаційних джерел з проблеми дослідження; узагальнення теоретичних положень компетентнісного та педагогічного досвіду учителів. Роз- роблено концептуальні засади формування правової компетентності майбутніх учителів початкових класів (формування правової компетентності майбутніх учителів початкових класів треба вважати педагогічною системою; під час формування правової компетентності потрібний тісний взаємозв’язок фахової та право- вої, гуманітарної й технологічної складових; теоретичне обґрунтування формування правової компетентності ґрунтується на засадах філософії освіти, особистісно спрямованого навчання, можливостей та потреб галузі й об’єктів їхньої фахової діяльності; реалізація знань з правових дисциплін для утвердження толерантних засад життя та міжособистісного й фахового взаємозв’язку; фахове спрямування змісту правових дисциплін; пра- вове спрямування та застосування потенціалу низки дисциплін; неперервність правової освіти майбутнього учителя; підготовка педагогів закладів вищої освіти до формування правової компетентності студентів). Ключові слова: учитель; початкові класи; формування; правова компетентність; концептуальні засади.uk
dc.description.abstractAbstract. Modern society requires teachers’ training as a three-part task, which includes the education of professional motivation and determination; ensuring legal competence; development of teachers’ professionally significant personal characteristics. The peculiarities of the objects of future primary school teachers’ professional activity require rethinking of the content and methods of their teaching, forming their legal competence. The aim of the article is a theoretical substantiation of the conceptual fundamental of legal competence formation of future primary school teachers. In the article, we applied such research methods as analysis of literature and information sources on the research problem, the generalization of theoretical provisions, and teachers’ pedagogical experience. The principal tasks of legal competence formation of future primary school teachers include the coordination of the purpose of legal education and professional training, logical sequence of legal knowledge and skills development, substantiation of the legal component in primary school teachers’ professional training, substantiation of the provisions of the legal aspect in primary school teachers’ training, ensuring the continuity of legal training of students, target models development of the legal aspect in primary school teachers’ training, the development of complex educational and methodical support of legal education, organizational support of the legal aspect in primary school teachers’ professional training using the appropriate training of the teaching staff of establishments of higher education, providing motivation for learning legal disciplines, and computer support of legal education of primary school teachers. The legal competence formation of future primary school teachers is to be considered as the pedagogical system created due to scientifically proved approaches, theoretical and practical achievements of Ukrainian and foreign pedagogy of higher school, the concept of continuing education, considering major tasks of the formation of Ukrainian integration. During legal competence formation, a close relationship between professional and legal, humanitarian, and technological components of the educational process is to be established. The theoretical substantiation of legal competence formation is based on the philosophy of education, personality-oriented learning, opportunities, and needs of the industry and objects of their professional activity. Key words: teacher; primary classes; formation; legal competence; conceptual fundamentals.uk
dc.language.isoukuk
dc.publisherВид-во “Говерла”uk
dc.relation.ispartofseriesПедагогіка. Соціальна робота;-
dc.subjectучительuk
dc.subjectпочаткові класиuk
dc.subjectформуванняuk
dc.subjectправова компетентністьuk
dc.subjectконцептуальні засадиuk
dc.titleКонцептуальні засади формування правової компетентності майбутніх учителів початкових класівuk
dc.title.alternativeConceptual fundamentals of future primary school teachers’ legal competence formationuk
dc.typeTextuk
dc.pubTypeСтаттяuk
Appears in Collections:Науковий вісник УжНУ Педагогіка. Соціальна робота Випуск 1 (46) - 2020



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.