Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/48984
Title: Етнопсихологічна специфіка образів деміургів у космогонічних колядках українців.
Authors: Тиховська, Оксана Михайлівна
Keywords: astral images, cosmogonic carols, myth, demiurge bird, world tree, symbol, астральні образи, космогонічні колядки, міф, птах-деміург, світове дерево, символ.
Issue Date: 2021
Citation: Тиховська О. Етнопсихологічна специфіка образів деміургів у космогонічних колядках українців. Вчені записки Таврійського національного університету імені В.І. Вернадського. Серія «Філологія. Соціальні комунікації». Київ, 2021, Том 32 (71). №5. Частина 2. С. 155-159.
Abstract: Tykhovska O. M. ETHNOPSYCHOLOGICAL SPECIFICS OF DEMIURGES' IMAGES IN COSMOGONIC CAROLS OF UKRAINIANS Cosmogonic myths have partially been preserved in Ukrainian folklore, some of them included in the carols about world development as a result of the actions of demiurge birds. In the carol "When there was no descendant of the world", demiurge pigeons, sitting on a world tree among the primordial waters, verbally simulate the situation of the future act of creating the world. In the carol "There is a big world, there is also a blue sea" two of the three pigeons dive under the water, one of them gets sand from under the water, and the third scatters this sand, symbolically forming four elements of the universe: the movement of time ("dawn"), sun, moon, rain. Thus, the frst pigeon merges with the element of water (only dives into the water, but gets nothing out of it), the second carries the "material" from which the third pigeon creates the world. Two demiurge birds are active, and the role of the frst pigeon in the process of creating the world is not defned, it is passive. In this carol, the basis of the world is the sun, the moon, rain and dawn which symbolizes the principle of motion in the universe. The creation of heaven and earth is not mentioned here, the sky is represented by the images of astral lights and rain (perceived as a part of it), and the beginning of life is associated with dawn. In the second part of the carol, the spiritualized sun, moon, rain and dawn (which take the place of the demiurge pigeons) outline their signifcance for the life of the world and a man. In the carol "Hey as it has been since the beginning of the world" demiurge birds are called prosphoronki, they sit on a sycamore tree in the middle of the sea, but do not confer about the creation of the world. In the carol "There is a big world, there is also a blue sea", the role of the world tree, on which three demiurge birds sit, is projected on the "chemerushka" ("female" tree) and this is contrasted with sycamore and oak from previous texts. A later version of the cosmogonic plot is in the carol "What happened to us from the beginning? - Our God!", because here the three "doves" have already been called "angels", and they do not confer how to create the world, but act - get rye, wheat and grass from the bottom of the sea. The carol emphasizes the importance of cereals and vegetation, which symbolizes the basis of the three spheres of human life. This carol artistically models the creation of a world comfortable for a man, projects his living space, which is perceived as a micro-model of the universe. There is a similar motif in the carol "The dove sat in the quiet Danube", but here instead of three doves there is only one dove which dives underwater (into the Danube, not into the sea) for three years. Therefore, the relics of cosmogonic myths preserved in Ukrainian carols differently reflect the metaphorical idea of our ancestors about the world tree, primordial waters and the bird-god who can create the world.
Description: Космогонічні міфи збереглися в українському фольклорі частково, деякі з них увійшли до колядок про появу світу внаслідок дій птахів-деміургів. У колядці «Коли не було з нащада світа» голуби-деміурги, які сидять на світовому дереві серед первісних вод, словесно моделюють ситуацію майбутнього акту створення світу. У колядці «Є світ великий, є ще й сине море» двоє з трьох голубів пірнають під воду, один ыз них дістає з-під води пісок, а третій розсіває цей пісок, символічно утворюючи чотири елементи світобудови: рух часу («світанок»), сонце, місяць, дощ. Відтак перший голуб зливається зі стихією води (тільки пірнає у воду, але нічого з-під неї не дістає), другий виносить «матеріал», з якого третій голуб створює світ. Активними є два птахи-деміурги, а роль першого голуба у процесі створення світу не окреслена, пасивна. Основою світу в цій колядці стають сонце, місяць, дощ і світанок (котрий символізує принцип руху у Всесвіті), тут не згадується про створення неба й землі, небо репрезентоване образами астральних світил та дощу (які сприймаються як його частина), а початок життя асоціюється зі світанком. У другій частині колядки одухотворені сонце, місяць, дощ та світанок (які займають місце голубів-деміургів) окреслюють свою значущість для життя світу й людини. У колядці «Гей як там було з початку світа» птахи-деміурги названі просфороньками, вони сидять на яворі посеред моря, але про створення світу не радяться. У колядці «Є світ великий, є ще й сине море» роль світового дерева, на якому сидять три птахи-деміурги, проєктується на «чемерушку» («жіноче» дерево, і цим протиставляється явору й дубу з попередніх текстів). Пізніший за часом виникнення варіант космогонічного сюжету є в колядці «Що ж нам було з світа початку? – Боже наш!», оскільки тут три «голубоньки» названо вже «ангелоньками», і вони не радяться, як створювати світ, а діють – дістають з дна моря жито, пшеницю та траву. У колядці акцентується нa важливості злакових культур та рослинності, що символізують основу для трьох сфер людського життя. Ця колядка художньо моделює створення світу, комфортного для людини, проєктує її життєвий простір, який сприймається як мікромодель Всесвіту. Подібний мотив є у колядці «Сидів голубок у тихім Дунаю», однак тут замість трьох голубоньків – лише один голуб, який і пірнає під воду (у річку Дунай, а не в море) на три роки. Отже, релікти космогонічних міфів, збережених в українських колядках, по-різному відображають метафоричне уявлення наших предків про світове дерево, первісні води та бога-птаха, здатного створити світ.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/48984
Appears in Collections:Наукові публікації кафедри української літератури



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.