Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/49002
Title: Етнопсихологічна специфіка образу Смерті у казках українців Закарпаття, Словаччини та Сербії.
Authors: Тиховська, Оксана Михайлівна
Keywords: archetype, fateful deity, tale, mythology, Ukrainian folklore, an image of a Death., архетип, доленосне божество, казка, міфологія, український фольклор, образ Смерті.
Issue Date: 2021
Citation: Тиховська О. Етнопсихологічна специфіка образу Смерті у казках українців Закарпаття, Словаччини та Сербії. Народна творчість та етнологія. 2021. №3. С. 111-121.
Abstract: The article is dedicated to a rethinking of the semantics of the image of Death in the folklore of Ukrainians of Transcarpathia, Slovakia and Serbia. The tales about Death were analyzed in this article. The tales under analysis were noted by V. Gnatyuk in Zeplinskiy (Eastern Slovakia) from 1896 to 1897 and in Bach-Brodskiy (Serbia), M. Gyryak in Svynschyna (Eastern Slovakia, 1962), M. Fintsytskiy (at the end of ХІХ century) and P. Lintur (at the second half of ХХ century) in Transcarpathia. In the folklore, the image of Death is closely connected with ideas about a person’s fate and it is often objectified in the image of a woman, rarely – a man (“A Death is a corny”) or an animal (of white color). In tales and mythological stories, the image of Death has the archetypical semantics: the archetype of Anima (“As a Man Becomes Death’s crony”, “A Poor Man and a Death”, “As a Death was a Guest of a Man”, “About a Knight and a Death”, “A Knight and a Death”, “A Death and a Theft”) and archetype of Self (“A Death is a corny”) are projected into it. That is why it appears either as a man or a woman. A Death in the image of a woman is the personification of a dark side of an ancient Goddess, Horrible Mother, as “the birth” of a soul in the beyond world is a traumatic experience and a negative event for a man. In folklore stories of Slavs, a Death is supposed to wear white clothes, because the white color is symbolized the conversion of a man from life to death. According to psychoanalysis, before a man dies he sees an unknown aspect of his own soul in the image of Death who becomes his guide to the beyond world. In tales a Death becomes a crony of a man, she functions as an assistant – she makes her crony rich and gives him an ability to predict if a sick person recovers or not, but it doesn’t give him immortality. Crony-Death functions as benefactor, temper and judge. In these folk tales, people’s imagination metaphorically models the psychological process of a person’s obsession with negative Anima, because this person got the wealth as a gift and it does not provide his spiritual development. An attempt to deceive a Death-crony failed in all the tales. In tales “About a Knight and a Death”, “A Knight and a Death” there is a motive of marriage with a Death: before dying a knight made a marriage proposal to an awful woman-Death, but she refused and took his life. In the tales “A Death and a Theft” and “About a Grey Beard” the image of a Death is of the other semantics – here she is not a fateful deity, but a demonic creature, and a man looks better and humanistic in comparison with her.
Description: Стаття присвячена осмисленню семантики образу Смерті у фольклорі українців Закарпаття, Сербії і Словаччини. У статті проаналізовані казки про Смерть, які були записані В. Гнатюком протягом 1896-1897 роках у Земплинському (Східна Соваччина) та Бач-Бродському (Сербія) повітах, М. Гиряком на Снинщині (Східна Словаччина, 1962), М. Фінцицьким (у кінці ХІХ століття) та П. Лінтуром (у другій половині ХХ століття) на Закарпатті. У фольклорі образ Смерті тісно пов’язаний з уявленням про долю людини й найчастіше об’єктивується в образі жінки, рідше – чоловіка («Смерть кумою») чи тварини (білого кольору). Образ Смерті в казках та міфологічних оповідях має архетипну семантику: на неї проектуються архетипи Аніма («Як чоловік кумався зі смертю», «Бідний чоловік і смерть», «Як Смерть кумувала в одного чоловіка», «Про рицаря і смерть», «Рицар і смерть», «Про Сиву Бороду», «Смерть і злодій») та Самість («Смерть кумою»), тому вона постає і як жінка, і як чоловік. Смерть в образі жінки є уособленням темної сторони давньої богині, Страшної матері, оскільки «народження» душі померлого у потойбіччі є для чоловіка травматичним досвідом та негативною подією. Часто у фольклорних оповідях слов’ян Смерть уявляється одягненою в білий одяг, оскільки білий колір символізує перехід людини від життя до смерті. З точки зору психоаналізу, в образі Смерті перед людиною, що помирає, з’являється невідомий аспект її власної душі, котрий виконує роль провідника у потойбіччя. У казках, де Смерть стає кумою чоловіка, вона виконує роль помічника – робить свого кума багатим, наділяє його здатністю бачити, одужає хворий чи ні, але не дарує йому безсмертя. Кума-Смерть виконує водночас функції благодійника, спокусника й судді. У цих казках народна уява метафорично змоделювала психологічний процес одержимості чоловіка архетипом негативної Аніми, оскільки всі життєві блага, які він отримав у подарунок, не сприяють його духовному розвитку. Спроба чоловіка обдурити куму-Смерть виявляється невдалою у всіх сюжетах. У казках «Про рицаря і смерть» та «Рицар і смерть» є мотив одруження зі Смертю: перед загрозою помирання лицар пропонує страшній жінці-Смерті вийти за нього заміж, однак вона не приймає його пропозиції й позбавляє героя життя. Іншу семантику має образ Смерті в казках «Смерть і злодій» та «Про Сиву Бороду» – тут вона втрачає ознаки доленосного божества, постає демонічною істотою, і на її фоні людина виглядає кращою, гуманнішою.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/49002
Appears in Collections:Наукові публікації кафедри української літератури



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.