Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/49005
Title: Етнопсихологічна специфіка образу повітрулі в українських казках та бувальщинах
Other Titles: ETHNOPSYCHOLOGICAL SPECIFICS OF THE IMAGE OF POVITRULYA IN UKRAINIAN FAIRY TALES AND OLD STORIES
Authors: Тиховська, Оксана Михайлівна
Keywords: mythology, old story, povitrulya, fairy tale, psychoanalysis, folklore of Transcarpathia
Issue Date: 2021
Citation: Тиховська О. Етнопсихологічна специфіка образу повітрулі в українських казках та бувальщинах. Народознавчі зошити. 2021. №5. С. 1273-1280.
Abstract: The purpose of the article is to analyze the semantics of the image of povitrulya in different genres of Ukrainian folklore. The object of the research is Ukrainian fairy tales, beliefs and old stories, the heroine of which is povitrulya, as well as folklore and ethnographic research of Fedir Potushnyak «Demons in folk beliefs» (1940). The subject of research is ethno-psychological specifics of the image of povitrulya. Methods of the research are psychoanalytic, structural-semantic, structural-typological, genetic. Povitrulyas differ from other female mythological characters (mavkas, mermaids) because they can fly and have power over the winds. She is an ambivalent image. It is believed that povitrulyas treat boys with an unclean conscience with contempt and tear them to pieces. In some mythological stories of Transcarpathia, the image of friendly povitrulyas sometimes appears. They are projections of the light goddess, shepherds fall in love with them and stay with them in the mountains. Legends, old stories, and fairy tales model different situations of meeting their main character with a povitrulya, which appears as a projection of the archetype of Anima. In fairy tales, a povitrulya can become a man's wife if he steals her wings or clothes («Wife-povitrulya», «Sopilkar Marco and povitrulya», «Woman who has wings»). The wings (clothes) of the povitrulya symbolize its belonging to the celestial sphere, to the element of air, and they are also a magical shell that makes the povitrulya invisible. At the same time, the wings of the povitrulya are a metaphorical mask that determines the dominance of the divine nature in a woman's soul, reveals her spiritual qualities. Wings dropping symbolizes the approaching of the povitrulya to the image of an ordinary woman and presupposes the possibility of her obedience to another's will (husband's wishes). The hero of fairy tales loses a wife-povitrulya for a short period of time, but later regains her back, and in old stories with a similar motif, the povitrulya disappears forever from the life of her husband. In the fairy tale «The Bridegroom-Snake and the Bride-Frog» the povitrulya appears as a minor character. She helps the main character to get what he wants. In the fairy tale «About Pharmudz-Ivan» the image of the povitrulya acquires distinctly demonic characteristic, she kidnaps the bride of the main character and thus forces him to go through a series of difficult trials. In the stories «Polonyna Kamin», «Bisytsia» the povitrulya tries to make the hero the object of her passion, and later the unrealized love scenario makes the young man extremely unhappy, he is no longer able to fall in love.
Description: Мета статті — проаналізувати семантику образу повітрулі в різних жанрах українського фольклору. Повітруля відрізняються від інших жіночих міфологічних персонажів (мавок, русалок) здатністю літати й владою над вітрами. Вона є амбівалентним образом, народна уява приписує їй диференційоване ставлення до чоловіків. Легенди, бувальщини, казки моделюють різні ситуації зустрічі головного героя з повітрулею, яка постає в них проєкцією архетипу Аніми. У чарівних казках повітруля може стати дружиною хлопця, якщо він викраде її крила чи одяг («Жона-повітруля», «Сопілкар Марко і повітруля», «Жінка, що мала крила»). Крила (одяг) повітрулі символізують її причетність до небесної сфери, до стихії повітря, також вони є магічною оболонкою, яка робить повітрулю невидимою. До прикладу: у казці «Жених-вуж і наречена-жаба» повітрулі постають як другорядний персонаж, вони допомагають головному героєві здобути бажане. Отож об’єктом дослідження є українські казки, повір’я та бувальщини, героїнею яких є повітруля, а також фольклорно-етнографічна розвідка Федора Потушняка «Демони в народних віруваннях» (1940). Предмет дослідження — етнопсихологічна специфіка образу повітрулі. Методи дослідження — психоаналітичний, структурносемантичний, структурно-типологічний, генетичний
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/49005
Appears in Collections:Наукові публікації кафедри української літератури

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Етнопсихологічна специфіка образу повітрулі.pdf187.56 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.