Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/50019
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorВащенко, Лідія-
dc.contributor.authorКарбованець, Олена Іванівна-
dc.date.accessioned2023-03-30T20:51:04Z-
dc.date.available2023-03-30T20:51:04Z-
dc.date.issued2022-
dc.identifier.citationВащенко Л., Карбованець О. Роль підручників біології у формуванні в учнів уміння встановлювати причинно-наслідкові зв’язки // Неперервна професійна освіта: теорія і практика (Серія: Педагогічні науки). 2022. – Вип. 1 (70). – С. 104–111.uk
dc.identifier.issnN 1609-8595 (Print)-
dc.identifier.urihttps://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/50019-
dc.description.abstractУ статті подано результати аналізу шкільних підручників біології для 9 класу, пов’язані з їх можливістю формувати причинно-наслідкові зв’язки в учнів закладів загальної середньої освіти на уроках біології. Причинність подано як зв’язок між подіями, де одна подія є причиною, а інша – наслідком. Аналіз підручників біології щодо можливості формувати причинно-наслідкові зв’язки здійснювався за такими критеріями: структурування основного змісту підручника, його систематизація та класифікація; використання термінів та понять, які складають фундамент кожного навчального предмета і є основною формою знань і мислення учнів у предметній галузі; типи завдань як обов’язкові складники методичного апарату підручника біології. Аналіз навчальної книги (на прикладі трьох підручників біології) дає підстави зробити висновок, про те, що вони містять певні матеріали, які сприяють формуванню в учнів причинно-наслідкових зв’язків. Однак у жодному підручнику ми не спостерігали комплексної побудови змісту та методичного апарату на основі розкриття причинності біологічних процесів та явищ. Проблема відбору і виокремлення головного, встановлення причинно-наслідкових зв’язків між будовою і функцією об’єктів та процесів у підручниках біології потребує вивчення та вирішення. Побудова змісту підручника на основі причинності сприятиме формуванню причинного мислення, більш ефективного вивчення предмету, його розвантаженню, умінню школярів співвідносити причинно-наслідкові зв’язки в природніх процесах із власним життям.uk
dc.description.abstractThe article presents the results of the analysis of school biology textbooks for 9th grade, related to their ability to form cause – effect relationships in students of general secondary education in biology lessons. Causality is presented as a connection between events, where one event is the cause and the other is the consequence. The analysis of biology textbooks on the possibility of forming cause-and-effect relationships was carried out according to the following criteria: structuring the main content of the textbook, its systematization and classification; the use of terms and concepts that form the foundation of each subject, act as the main form of knowledge and thinking of students in the subject area; types of tasks as mandatory components of the methodological apparatus of the biology textbook. Analysis of biology textbooks gives grounds to conclude that each of them has certain features, forms, methods that contribute to the formation of students’ cause effect relationships. However, in no textbook we have not observed a comprehensive construction of content based on the disclosure of cause and effect relationships of biological processes, natural phenomena. The problem of selection and selection of the main, establishing causal links between the structure and function of objects and processes in biology textbooks needs to be studied and solved. Building the content of the textbook on the basis of causal relationships will contribute to the formation of causal thinking, more effective study of the subject, its unloading, the ability of students to correlate causal relationships in natural processes with their own lives.uk
dc.language.isoukuk
dc.relation.ispartofseriesНеперервна професійна освіта: теорія і практика;-
dc.subjectпідручник біологіїuk
dc.subjectпричинно-наслідкові зв’язкиuk
dc.subjectпричинністьuk
dc.subjectпричинне мисленняuk
dc.subjectсистема понятьuk
dc.subjectbiology textbookuk
dc.subjectcausationuk
dc.subjectcausalityuk
dc.subjectcausal thinkinguk
dc.subjectsystem to understanduk
dc.titleРоль підручників біології у формуванні в учнів уміння встановлювати причинно-наслідкові зв’язкиuk
dc.title.alternativeThe role of biology textbooks in the formation of student’s ability to establish cause-and-effect linksuk
dc.typeTextuk
dc.pubTypeСтаттяuk
Appears in Collections:Наукові публікації кафедри мікробіології, вірусології та імунології з курсом інфекційних хвороб

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
104-111.pdf315.92 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.