Пожалуйста, используйте этот идентификатор, чтобы цитировать или ссылаться на этот ресурс: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/50479
Полная запись метаданных
Поле DCЗначениеЯзык
dc.contributor.authorПолюжин, Михайло Михайлович-
dc.date.accessioned2023-04-11T10:35:24Z-
dc.date.available2023-04-11T10:35:24Z-
dc.date.issued2017-
dc.identifier.citationПоложин М. П. Перспективи розвитку когнітивно-дискурсивної парадигми знання / М. П. Положин // Актуальні проблеми філології та перекладознавства. — 2017. Вип. 12. — С. 202-204.uk
dc.identifier.urihttps://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/50479-
dc.description.abstractУ статті висвітлено актуальні завдання когнітивно-дискурсивної парадигми в сучасній лінгвістиці. Висловлюється думка про те, що сучасний лінгвістичний аналіз повинен бути спрямований на отримання достовірних даних із усіх доступних джерел, починаючи з лексикографічних і закінчуючи дискурсивними. Саме таким чином може бути реалізована мета опису структур знання, думок і оцінок, які стоять за кожною мовною одиницею, формою й категорією в дискурсі.uk
dc.description.abstractThe object of the study is cognitive-discourse paradigm of knowledge. The background of the article is determined by the lack of clarity in correlation dealings of languages structures with those of human experience, knowledge and opinions about the world around. The aim of the article is to elucidate the peculiarities of the cognitive-discourse paradigm from the viewpoint of its formation and development. The tasks arising from the aim of the article are the following: 1) to ascertain how the world is represented in human consciousness and what formats/structures of knowledge may be singled out during the interaction of a human being with the environment; 2) how the processes of information arrangement occur, coming from different channels; 3) through which acts of conceptualization and categorization his arrangement occurs and what difference between these acts is observed; 4) how the data from different branches of cognitive science correlate with the information, coming directly from language. Thus, language helps a human being to go beyond the limits of his or her current experience, obtained in the course of cognition as well as in the process of acquiring different kinds of scientific knowledge. The perspective of further research in this direction is defining specificity of content structure, revealed by a linguist in sign (speech) forms, representing different concepts in the discourse.uk
dc.language.isoukuk
dc.publisherФОП Бідюк Є. І.uk
dc.subjectкогнітивно-дискурсивна парадигмаuk
dc.subjectконцептуалізаціяuk
dc.subjectкатегоризаціяuk
dc.subjectрепрезентаціяuk
dc.subjectінтерпретаціяuk
dc.subjectcognitive-discourse paradigm,uk
dc.subjectcategorizationuk
dc.subjectconceptualizationuk
dc.subjectinterpretationuk
dc.subjectrepresentationuk
dc.titleПерспективи розвитку когнітивно-дискурсивної парадигми знанняuk
dc.typeTextuk
dc.pubTypeСтаттяuk
Располагается в коллекциях:Наукові публікації кафедри прикладної лінгвістики

Файлы этого ресурса:
Файл Описание РазмерФормат 
apftp_2017_12_52 (1).pdf401.62 kBAdobe PDFПросмотреть/Открыть


Все ресурсы в архиве электронных ресурсов защищены авторским правом, все права сохранены.