Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал:
https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/51789
Назва: | METHODS OF THE FRACTAL APPROACH IN SCIENCE EDUCATION: INNOVATIVE TECHNOLOGY AND CONCEPTS OF COMPUTER MODELING |
Автори: | yurkovych, Nataliya Marýan, Mykhaylo Opachko, Magdalena Seben, Vladimir |
Ключові слова: | physical and mathematical education, computer modeling; fractal approach; self-organizing processes; synergetics; physical and mathematical education; аrtificial іntelligence |
Дата публікації: | тра-2023 |
Видавництво: | Makarenko Sumy State Pedagogical University |
Бібліографічний опис: | 2. Yurkovych N., Mar’yan M., Opachko M. & Seben V. Methods of the fractal approach in science education: innovative technology and concepts of computer modeling. Physical&Mathematical Education, 38(3), 2023. |
Серія/номер: | 38;3 |
Короткий огляд (реферат): | Formulation of the problem. At the present stage of the development of science education and information technology, their integration, complementarity, and implementation are essential. Therefore, the search for methods of teaching natural sciences, based on the principles of self-organization and computer modeling, corresponds to the immediate tasks of the present. Materials and methods. Methods of comparative analysis, computer modeling, and generalization strategy are used. The study is based on the physics course content and the use of the programming language. Results. An innovative fractal approach to the teaching of physical and mathematical disciplines is proposed as a method of improving independent and creative computer modeling of natural phenomena. The fundamental principles of object-oriented programming (encapsulation, inheritance, polymorphism) have proven to be influential in shaping the physical and mathematical aspects of the information architecture of the perception of educational disciplines. The possibility of using this approach in other sections of physics is demonstrated. The developed iterations of the fractal structure are presented in the example of the study of the "Geometric Optics" and "Wave Optics" sections of physics. It is shown that each iteration is characterized by synergy: the addition of a new iteration provides a high-quality and in-depth perception of new information. Conclusions. The formation of the specified integrated fractal structure conditions the integrity of information perception and its formation happens intuitively. The analysis of the conducted studies confirmed the innovativeness and effectiveness of the fractal approach. This approach can be used to develop systems for the processing and transmission of information, intelligent information materials, and artificial intelligence. |
Опис: | Наказом МОН України №1412 від 18.12.2018 р. журнал «Фізико-математична освіта» затверджено як ФАХОВЕ НАУКОВЕ ВИДАННЯ категорії «Б» у галузі педагогічних наук (13.00.02 – математика, фізика, інформатика, 13.00.10) і за спеціальностями 011, 014, 015.(видання індексується в Index Сореrnicus) |
Тип: | Text |
Тип публікації: | Стаття |
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): | https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/51789 |
ISSN: | 2413-158X (online), 2413-1571 (print). |
Розташовується у зібраннях: | Наукові публікації кафедри твердотільної електроніки з/с інформаційної безпеки |
Файли цього матеріалу:
Файл | Опис | Розмір | Формат | |
---|---|---|---|---|
Methods of the fractal approach — manuscript.pdf | прийнята до друку | 1.65 MB | Adobe PDF | Переглянути/Відкрити |
Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.