Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/55623
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorКушнір, Наталія Сергіївна-
dc.date.accessioned2023-11-17T09:34:57Z-
dc.date.available2023-11-17T09:34:57Z-
dc.date.issued2023-
dc.identifier.citationКушнір, Н. С. Особливості соціалізації та інтеграції молоді з інвалідністю на прикладі польської інтеграційної програми "REHABILITACJA 25 PLUS" / Н. С. Кушнір // Науковий вісник Ужгородського національного університету : серія: Педагогіка. Соціальна робота / гол. ред. О. Бартош. – Ужгород : Говерла, 2023. – Вип. 1 (52). – С. 84–87. – Бібліогр.: с. 86 (10 назв). – Рез. укр., англ.uk
dc.identifier.urihttps://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/55623-
dc.description.abstractСтаття присвячена теоретичним і практичним основам розв’язання проблеми соціальної реабілітації та інтеграції молоді з інвалідністю у суспільне і освітнє середовище на прикладі польської інтеграційної програми «Rehabilitacja 25 plus». Методи дослідження: теоретичні – аналіз, узагальнення, систематизація психолого-педагогічної літератури з метою визначення теоретико-методологічних засад і основних підходів до розв’язання зазначеної проблеми, з’ясування змісту базових понять, дослідження та порівняння системи реалізації соціалізації та інтеграції молоді з інвалідністю в Україні та закордоном. Проведений аналіз діяльності організацій, які здійснюють психолого-педагогічний супровід в м.Кропивницький, засвідчив, що їх робота спрямована на надання педагогічних, психологічних, матеріальних, соціально-педагогічних, інформаційних послуг дітям та молоді з функціональними обмеженнями, а також членах їх сімей, але жодна з цих установ не забезпечує реалізацію соціалізації та інтеграції молоді з інвалідністю для залучення їх до повноцінного суспільного життя поза межами таких закладів та надання можливостей для саморозвитку й са мореалізації. З метою вирішення проблеми соціалізації та інтеграції молоді із інвалідністю в Україні в статті пропонується досвід польської пілотної програми «Rehabilitacja 25 plus», яка спрямована на забезпечення неформальної та громадянської освіти, змістовне проведення дозвілля, надання можливості для саморозвитку та самореалізаціїuk
dc.description.abstractThe urgency of the researched problem is determined by the need for successful socialization and integration of youth with disabilities into society and the development of effective ways and mechanisms for their implementation. Having analyzed the activities of main organizations providing psychological and pedagogical support in Kropyvnytskyi, it was concluded that their work is aimed at providing pedagogical, psychological, material, socio-pedagogical, informational services to children and youth with functional limitations, as well as to their members families, but none of these institutions ensure the implementation of socialization and integration of youth with disabilities to involve them in full-fl edged social life outside such institutions and provide opportunities for self-development and self-realization. The considers the experience of Polish pilot program "Rehabilitacja 25 plus", which is aimed at providing non-formal and civic education, meaningful leisure time, providing opportunities for self-development and self-realization. Psychotherapists within the framework of the program "Rehabilatacja 25 plus", in order to facilitate the conditions of the course of classes with psychologists and social pedagogues within the framework of the program "Rehabilatacja 25 plus" contribute to the improvement of routine skills and communication and speech abilities of young people with disabilities, their social and everyday life and socio psychological adaptation, distracting disabled people from a pessimistic assessment of their future and changing the young person's focus on everyday interests and a positive perspective. Classes with psychologists and social educators within the framework of the "Rehabilitacja 25 plus" program contribute to the improvement of routine skills and communication and speech abilities of young people with disabilities, their social and everyday life and socio psychological adaptation, distracting disabled people from a pessimistic assessment of their future and changing the young person's focus on everyday interests and a positive outlook.uk
dc.language.isoukuk
dc.publisherУжНУ " Говерла"uk
dc.relation.ispartofseriesПедагогіка. Соціальна робота;-
dc.subjectмолодь з інвалідністюuk
dc.subjectсоціалізаціяuk
dc.subjectінтеграціяuk
dc.subjectінвалідність,uk
dc.subjectсоціальна інтеграціяuk
dc.subjectsocializationuk
dc.subjectintegrationuk
dc.subjectdisabilityuk
dc.subjectsocial integrationuk
dc.subjectyouth with disabilitiesuk
dc.titleОсобливості соціалізації та інтеграції молоді з інвалідністю на прикладі польської інтеграційної програми "REHABILITACJA 25 PLUS"uk
dc.title.alternativeFeatures of socialization and integration of the youth with disabilities at the example of polish integration program «rehabilitacja 25 plusuk
dc.typeTextuk
dc.pubTypeСтаттяuk
Appears in Collections:Науковий вісник УжНУ Педагогіка. Соціальна робота Випуск 1 (52) - 2023

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ОСОБЛИВОСТІ СОЦІАЛІЗАЦІЇ.pdf533.37 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.