Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/59697
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorМатвієнко, В. Е.-
dc.date.accessioned2024-03-07T11:03:39Z-
dc.date.available2024-03-07T11:03:39Z-
dc.date.issued2019-
dc.identifier.citationМатвієнко, В. Е. Художня парадигма боротьби у збірці «Блокпост» Бориса Гуменюка / В. Е. Матвієнко // Закарпатські філологічні студії / редкол.: І. М. Зимомря (голов. ред.), А. І. Девіцька, М. Т. Вереш та ін. – Ужгород : Видавничий дім "Гельветика", – 2019. – Вип. 12. – С. 220–224. – Бібліогр.: с. 224 (12 назв); рез. укр., англ.uk
dc.identifier.issn2663-4880-
dc.identifier.urihttps://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/59697-
dc.description.abstractСтаттю присвячено дослідженню парадигми боротьби у збірці «Блокпост» сучасного українського письменника Бориса Гуменюка. Його творчість помітно вирізняється на тлі доробку інших митців, що пишуть про війну насамперед своєю емоційністю, філософським наповненням, правдивістю відтворення воєнної дійсності. Мотив боротьби – один із найголовніших у всій площині тексту. Герой-наратор робить свідомий вибір – боротися за свою країну з агресором-нападником. Такий вибір мотивується підсвідомим прагненням українців захистити те, що завжди їм належало. У творчості Б. Гуменюка прояви свободи, що логічно пов’язані з образом степу, стають знаковим елементом концепту боротьби. Виявлено, що письменник створює новий тип українського героя-воїна, який, попри жорстке ставлення до ворога, не позбавлений гуманності. Суспільно-етичний обов’язок та індивідуальна свобода героя з проекцією на загальнонаціональне – це головна ідея збірки, яка простежується в контексті текстів письменника про війну. Свобода вибору проявляється у внутрішній потребі персонажів боронити свою землю, зберегти її територіальну цілісність. Досліджено, що у творах Б. Гуменюка про війну художньо оприявлюється боротьба не лише зовнішня, а й внутрішня, бо герої, опиняючись у жорстоких умовах російської агресії, щоразу потрапляють у межові ситуації, які їх змінюють до непізнаваності. Оскільки герой-наратор та автор тотожні, то слушно констатувати активність автора як один із проявів боротьби. Позиція автора проявляється в активності дій, що в тексті інтерпретується як активність автора-воїна, автора-письменника й автора-громадянина. У збірці «Блокпост» наскрізно простежується чітка громадянська позиція наратора, який активно виступає за незалежність своєї країни.uk
dc.description.abstractThe article is devoted to the study of the paradigm of struggle in the collection “Blokpost” by contemporary Ukrainian writer Boris Humeniuk. His work differs markedly against the background of the work of other artists, who write about war primarily because of their emotional, philosophical content, truthful reproduction of military reality. The motive of the fight is one of the most important in the whole plane of the text. The hero-narrator makes a conscious choice – to fight for his country with the aggressor-assailant. This choice is motivated by the subconscious desire of the Ukrainians to protect what has always belonged to them. In the works of B. Humeniuk, the manifestations of freedom, which are logically linked to the image of the steppe, become a significant element of the concept of struggle. It is revealed that the writer creates a new type of Ukrainian hero-warrior, who, despite his tough attitude to the enemy, is not devoid of humanity. The ethical duty and individual freedom of the hero, with the projection of nationwide, is the main idea of the collection, which is traced in the context of the writer's writings about the war. Freedom of choice is manifested in the internal need of the characters to protect their land, to preserve its territorial integrity. It has been researched that in the works of B. Gumenyuk about the war the struggle is artificially presented not only external but also internal, because each time heroes find themselves in the harsh conditions of Russian aggression, they fall into boundary situations that change them beyond recognition. Since the hero-narrator and author are identical, it is reasonable to state the author's activity as one of the manifestations of struggle. The author's position is manifested in the activity of action, which in the text is interpreted as the activity of author-warrior, author-writer and author-citizen. The “Blokpost” collection has a clear civic stance on the narrator, who is an active advocate of his country's independence.uk
dc.language.isoukuk
dc.publisherВидавничий дім "Гельветика"uk
dc.relation.ispartofseriesЗакарпатські філологічні студії;-
dc.subjectмотив свободиuk
dc.subjectпарадигма боротьбиuk
dc.subjectактивністьuk
dc.subjectчин героя-наратораuk
dc.subjectекзистенційний вибірuk
dc.subjectmotive freedomsuk
dc.subjectparadigm of struggleuk
dc.subjectactivityuk
dc.subjectactive hero-birthuk
dc.subjectexistential choiceuk
dc.titleХудожня парадигма боротьби у збірці «Блокпост» Бориса Гуменюкаuk
dc.title.alternativeThe artistic paradigm of the fight in the collection by Boris Gumenyuk's “Blockpost”uk
dc.typeTextuk
dc.pubTypeСтаттяuk
Appears in Collections:Закарпатські філологічні студії Випуск 12 2019

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ХУДОЖНЯ ПАРАДИГМА БОРОТЬБИ У ЗБІРЦІ БЛОКПОСТ.pdf333.19 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.