Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/61016
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorБілоус, А. А.-
dc.date.accessioned2024-04-16T06:25:47Z-
dc.date.available2024-04-16T06:25:47Z-
dc.date.issued2021-
dc.identifier.citationБілоус, А. А. Соціокультурна компетентність як предмет методичної підготовки майбутніх учителів англійської мови / А. А. Білоус // Закарпатські філологічні студії / редкол.: І. М. Зимомря (голов. ред.), М. М. Палінчак, Ю. М. Бідзіля та ін. – Ужгород : Видавничий дім "Гельветика", – 2021. – Т. 1, вип. 20. – С. 104–111. – Бібліогр.: с. 111 (14 назв); рез. укр., англ. URL http://zfs-journal.uzhnu.uz.ua/archive/20/part_1/20.pdfuk
dc.identifier.issn2663-4899-
dc.identifier.urihttps://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/61016-
dc.description.abstractУ статті проаналізовано проблеми формування соціокультурної компетенції як предмета методичної підготовки студентів – майбутніх учителів англійської мови. На основі аналізу соціально-політичних, психолого-педагогічних і методичних факторів розкривається необхідність формування соціокультурної компетенції студентів старших курсів мовних вищих навчальних закладів як компонента майбутньої професійної діяльності. Установлено, що в основу соціокультурної компетенції покладено концепцію мовної полікультурної освіти, яка базується на культурознавчих підходах до навчання іноземної мови. Висвітлено способи формування методичної підготовки студентів – майбутніх учителів англійської мови до формування соціокультурної компетенції в учнів середніх закладів освіти. Розглянуто такі питання, як вимоги чинної програми до формування соціокультурної компетенції в студентів мовних вищих навчальних закладів, професійно-педагогічна спрямованість занять з іноземної мови як засіб формування професійно спрямованої соціокультурної компетенції в майбутніх учителів англійської мови. Досвід показує, що сьогодні студент ВНЗ має широкий спектр можливостей для професійного обміну з представниками інших культур, а сучасний школяр – іншомовного спілкування зі своїми однолітками з країн, мова яких вивчається. Отже, необхідність формування соціокультурної компетенції як однієї з основних цілей навчання іноземної мови у всіх закладах освіти України зумовлює соціальний запит. Підкреслюється важливість питання підготовки майбутніх учителів іноземної мови та їх адаптації до умов викладання з урахуванням соціокультурного розмаїття, що відіграє важливу роль у сучасній освіті України. Наголошено, що вищі навчальні заклади України вдосконалюють систему вищої освіти, яка зможе забезпечити взаємодію вчителів, спеціалістів у глобальному просторі, включно із сукупністю культур. Тому сучасні вищі навчальні заклади формують такі риси особистості студентів, які допоможуть їм плідно працювати в умовах XXI століття.uk
dc.description.abstractThe article analyzes the problem of socio-cultural competence building as a subject of students’ methodical training – future teachers of English. Based on the analysis of socio-political, psychological, pedagogical and methodological factors, the importance of the senior students’ building socio-cultural competence as a component of their future professional occupation is revealed. It has been established that the concept of language multicultural education, which is based on cultural approaches to teaching a foreign language, is the basis of socio-cultural competence. The ways of formation of methodical students’ training as the future teachers of English prior to the students’ building sociocultural competence at secondary schools are highlighted. Issues such as the requirements of the current program for the students’ building socio-cultural competence in the language higher-education institutions, professional and pedagogical focus of the foreign language classes as a means of future English teachers’ building professionally-oriented sociocultural competence have been considered. Experience has shown that today a university student has a wide range of opportunities for professional exchange with representatives of other cultures, and current schoolchildren – for foreign language communication with their peers from the countries whose language is studied. Thus, the need to build socio-cultural competence as one of the main goals of foreign language training in all educational institutions of Ukraine determines the social demand. The importance of future foreign language teachers’ training and their adaptation to the conditions of teaching taking into account socio-cultural diversity, which plays an important role in contemporary education in Ukraine, has been highlighted. It has been emphasized that Ukraine’s higher educational institutions are improving the system of higher education, which will be able to ensure the teachers’ and specialists’ interaction in the global space, including a complex of cultures. Therefore, present-day higher education institutions form such students’ personality traits that will help them to work efficiently in the 21st century.uk
dc.language.isoukuk
dc.publisherВидавничий дім "Гельветика"uk
dc.relation.ispartofseriesЗакарпатські філологічні студії;-
dc.subjectсоціокультурна компетентністьuk
dc.subjectіноземна моваuk
dc.subjectпідготовка вчителяuk
dc.subjectпідхід до навчанняuk
dc.subjectпрофесійна компетентністьuk
dc.subjectміжкультурна комунікаціяuk
dc.subjectsociocultural competenceuk
dc.subjectforeign languageuk
dc.subjectteacher’s traininguk
dc.subjectapproach to traininguk
dc.subjectprofessional competenceuk
dc.subjectcross-cultural communicationuk
dc.titleСоціокультурна компетентність як предмет методичної підготовки майбутніх учителів англійської мовиuk
dc.title.alternativeSociocultural competence as a subject of future English teachers’ methodical traininguk
dc.typeTextuk
dc.pubTypeСтаттяuk
Appears in Collections:Закарпатські філологічні студії Випуск 20 Том 1 2021

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
СОЦІОКУЛЬТУРНА КОМПЕТЕНТНІСТЬ ЯК ПРЕДМЕТ.pdf406.84 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.