Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/62565
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorДавиденко, А. О.-
dc.date.accessioned2024-05-29T07:40:32Z-
dc.date.available2024-05-29T07:40:32Z-
dc.date.issued2022-
dc.identifier.citationДавиденко, А. О. Організація концепту “SAFETY” у рекламному авіа-дискурсі / А. О. Давиденко // Закарпатські філологічні студії / редкол.: І. М. Зимомря (голов. ред.), М. М. Палінчак, Ю. М. Бідзіля та ін. – Ужгород : Видавничий дім "Гельветика", – 2022. – Т. 1, вип. 26. – С. 167–172. – Бібліогр.: с. 171–172 (12 назв); рез. укр., англ. URL http://zfs-journal.uzhnu.uz.ua/archive/26/part_1/32.pdfuk
dc.identifier.issn2663-4899-
dc.identifier.urihttps://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/62565-
dc.description.abstractУ статті, на матеріалі текстів англомовної авіаційної реклами, було здійснено аналіз особливостей організації концепту SAFETY. У тексті статті наведено підходи до визначення поняття концепту, розглянуто широкі та вузькі підходи до його дефініції, розглянуто характеристики поняття SAFETY на матеріалі англомовних словників, а також, визначено структуру фрагментів та периферії концепту SAFETY. Отже, у широкому розумінні, концепти – своєрідні культурні гени, включені в генотип культури, і які визначають феноменологічну поверхню культури, фенотип. У вузькому розумінні концепт визначається як феномен філософії життя, як звичайний аналог ідеологічних концептів, закріплених в лексиці природних мов, які забезпечили стабільність і спадкоємність духовної культури етносу, тобто найважливішої культурної категорії суспільства, внутрішній світ людини. Таким чином встановлено, що концепт – це результат пізнання людиною світу за допомогою різних видів діяльності і його соціалізації. Він включає в себе певні компоненти, які формують цілісну картину: це предметна діяльність, сенсорний досвід, мовні знання, операції з поняттями, що виникли раніше, і знання мовних одиниць. З точки зору лексикографічного аналізу, концепт SAFETY має такі характеристики, як: a state in which or a place where you are safe and not in danger or at risk; the condition of not being in danger or of not being dangerous; the state of being protected from danger or harm; the condition of not being likely to cause damage or harm; used before a noun to describe equipment, rules, etc. that are designed to keep people from being harmed; the fact of keeping people safe in a particular place. Він включає в себе такі складові, як: state, condition, protectedness, well-being, security, protection, safeness, reliability, harmlessness, lack of side effects, shelter, haven, cover, safe place, equipment, rules. В рамках дослідження особливостей організації концепту SAFETY у рекламному авіа-дискурсі, встановлено, що концепт SAFETY включає в себе такі фрагментарні складові: SAFETY – SAFE FLY / SAFE COMPANY; SAFETY – AIRSPACE SAFETY; SAFETY – PROTECT FLY; SAFETY – TRAVEL WITHOUT TROUBLES; SAFETY – SECURITY; SAFETY – TRUSTED AIRLINE; SAFETY – RELIABLE AIRLINE; SAFETY – RESPONSIBILITY. Периферія концепту SAFETY складається з таких елементів: SAFETY – PROGRESS; SAFETY – ABILITY TO FLY LONG DISTANCES; SAFETY – HOME; SAFETY – FRIENDLY SKIES; SAFETY – BEST EXPERIENCE; SAFETY – THE ABILITY TO REST; SAFETY – CARE.uk
dc.description.abstractIn the article, an analysis of the features of organizing the concept of SAFETY based on the texts of English-language aviation advertising was performed. The text of the article presents the approaches to the definition of the concept, considers approaches to its wide and narrow definitions, the characteristics of the concept SAFETY based on the material of the English dictionaries, and also defines the structure of fragments and periphery of the concept of SAFETY. In a wide sense, concepts are native cultural genes, which are included in the genotype of a culture, and which determine the phenomenological surface of a culture, the phenotype. In a narrow sense, the concept is defined as a phenomenon of the philosophy of life, as an ordinary analogue of ideological concepts fixed in the vocabulary of natural languages, which ensured the stability and continuity of the spiritual culture of an ethnic group, that is, the most important cultural category of society, the inner world of a person. Thus, it is established that the concept results from a person’s knowledge of the world through various activities and socialization. It includes certain components that form a complete picture: subject activity, sensory experience, language knowledge, operations with earlier concepts, and knowledge of language units. From the point of view of lexicographic analysis, the concept of SAFETY has the following characteristics: a state in which or a place where you are safe and not in danger or at risk; the condition of not being in danger or of not being dangerous; the state of being protected from danger or harm; the condition of not being likely to cause damage or harm; used before a noun to describe equipment, rules, etc. that are designed to keep people from being harmed; the fact of keeping people safe in a particular place. It includes the following elements: state, condition, protectedness, well-being, security, protection, safeness, reliability, harmlessness, lack of side effects, shelter, haven, cover, safe place, equipment, and rules. As part of the study of the features of the organization of the concept SAFETY in advertising aviation discourse, it was found that the concept SAFETY includes the following fragmentary components: SAFETY – SAFE FLY / SAFE COMPANY; SAFETY – AIRSPACE SAFETY; SAFETY – PROTECT FLY; SAFETY – TRAVEL WITHOUT TROUBLES; SAFETY – SECURITY; SAFETY – TRUSTED AIRLINE; SAFETY – RELIABLE AIRLINE; SAFETY – RESPONSIBILITY. The concept’s SAFETY peripherals consist of the following elements: SAFETY – PROGRESS; SAFETY – ABILITY TO FLY LONG DISTANCES; SAFETY – HOME; SAFETY – FRIENDLY SKIES; SAFETY – BEST EXPERIENCE; SAFETY – THE ABILITY TO REST; SAFETY – CARE.uk
dc.language.isoukuk
dc.publisherВидавничий дім "Гельветика"uk
dc.relation.ispartofseriesЗакарпатські філологічні студії;-
dc.subjectконцептuk
dc.subjectконцептуальний аналізuk
dc.subjectSAFETYuk
dc.subjectдискурсuk
dc.subjectавіаційний дискурсuk
dc.subjectconceptuk
dc.subjectconceptual analysisuk
dc.subjectSAFETYuk
dc.subjectdiscourseuk
dc.subjectaviation discourseuk
dc.titleОрганізація концепту “SAFETY” у рекламному авіа-дискурсіuk
dc.title.alternativeOrganization of the concept “SAFETY” in advertising aviation discourseuk
dc.typeTextuk
dc.pubTypeСтаттяuk
Appears in Collections:Закарпатські філологічні студії Випуск 26 Том 1 2022



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.